Human rights: their presence in Colombian Constitutions. Part I About the analysis of content of the texts corresponding to the Constitutions of 1886 and 1991
Abstract
As part of the research project “Interaction With Sociocultural Minorities (MSC ) in the University Traditional Context of Medellín ( 1980-2008 ): Reading from N Life Stories, sponsored by the Colombian Institute for the Development of Science and Technology Francisco José de Caldas” -COLCIENCIAS- major Colombian Constitutions, enacted between 1821 and the present, and their reforms were studied. The analysis focused on four of these Constitutions and they were chosen as research corpus, corresponding to 1886 and 1991. Rather than engage in the process of analyzing the content of the constitutional text and to motivate the subsequent discussion, this paper emphasizes the early reflections (interpretations, meanings, inferences, and contexts) of authors in the presence and processing of human rights -of first, second and third generations, especially those who may favor socio-cultural minorities-in these two Constitutions of our country.Keywords
Human rights, Colombian legislation, cultural minorities
References
Banco de la República. (s.f.). Recuperado de http://www.banrep.gov.co/blaa/home.htm.
Cardoso, N. R. (2005, nov.). Conferencias presentadas en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Doctorado en Ciencias de la Educación, Tunja.
Constitución Política de Colombia. (2006). Bogotá: Cupido.
Cruz, J. & Díez, B. (1987). Metodología para el comentario de textos (literarios y no literarios). Madrid: Alba.
Docencia. Udea (s.f.). Recuperado de http://docencia.udea.edu.co/derecho/constitucion/preambulos.html Consultada 2006/02/8.
El Presidente viajará a Washington a buscar equidad en el acuerdo. Envión político de Uribe al TLC. (2006b, 9 de feb.). El Tiempo , p. 1-9, c. 1-5.
Garibello, A. (2006, 5 de feb.). Colegios se echaron a las petacas con las clases de religión: Iglesia Católica. El Tiempo, p. 1-11, c. 1-6.
Google. (s.f.). Soledad Román. Recuperado de http://www.google.com.co/searchhl=es&q=Soledad+Roman+&btnG=B%C3%BAsqueda&meta.
García-Pelayo & Gross, R. (1984). Pequeño Larousse ilustrado. Buenos Aires:Larousse.
Garrido, M. (1995). Propuestas de identidad política para los colombianos en el primer siglo de la República. En: J. Guerrero, (comp.). Iglesia, movimientos y partidos: política y violencia en la historia de Colombia. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Londoño, C. A. (1972). El perspectivismo socio-cultural latinoamericano. En: L. Sarmiento & F. Bonell, (comp.).
América Latina: 500 años después. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
López-Aranguren, E. (1986). El análisis de contenido. En: M. García & J. Ibáñez,(comp.). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.
Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de sociolingüística 3 (1), 1-42.
Pombo, M. A. & Guerra, J. J. (1951). Constituciones de Colombia. Tomo IV. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Presidencia de la República. (1991). Constitución vigente, 1991- Constitución 1886. Bogotá: Banco de la República.
Sánchez, M.& Noguera, C. E. (1999). La acción de tutela en la educación. Bogotá: Sociedad Colombiana de Pedagogía (SOCOLPE).
Sierra, M. A., Zapata, O. & Sierra, A. (2007, 5, 6 y 7 de diciembre). Desplazados en Antioquia (Colombia) y algunos tratados de libre comercio en América. En: XI Congreso Internacional sobre Integración Regional, Fronteras y Globalización en el Continente Americano. Medellín.
Téllez, Y. (s.f.). Derechos humanos en las Constituciones de Colombia.
Unión de Universidades de América Latina (editor). (1999). Historia de las universidades de América Latina. Tomo I. México: Delma.
Uribe se va a E.U. a ayudar a cerrar TLC. (2006ª, 9 de feb.). El Tiempo, p. 1-1, c. 6.
Vargas, J. M. (1999). María Magdalena. Bogotá: Panamericana.