Weaving into public policy, the right to education of excombatant women
Abstract
The purpose of this article is to explore and identify a series of strategies and / or guidelines that can be considered in the elaboration of public educational policies aimed at ex-combatant women linked to disarmament, reintegration and reintegration processes - DDR. For this, the concepts referring to gender approach and right to education will be addressed, analyzing the pros and cons of its application within the framework of the Peace Agreement signed by the National Government and the Revolutionary Armed Forces of Colombia - FARC, taking into account the recommendations from the international community, some public institutions, researchers and ex-combatants, who have been in charge of studying previous processes.
Keywords
Disarmament, Demobilization, Education, Public Policy, Reintegration
Author Biography
Nelson Camilo Garzón Tautiva
Lawyer graduated from the Nueva Granada Military University belonging to the research hotbed of economic, social and cultural rights-DESC- and UBUNTU Public Policies.
Leidy Andrea Maldonado Archila
Lawyer graduated from the Nueva Granada Military University belonging to the research hotbed of economic, social and cultural rights-DESC- and UBUNTU Public Policies.
References
- Abramovich, V. (2004). Una aproximación al enfoque de derechos en las estrategias y políticas de desarrollo. Buenos Aires: Centro de Estudios Legales y Sociales Argentina. Recuperado de http://www.dhl.hegoa.ehu.es/ficheros/0000/0057/enfoque_de_dchos_en_estrategias_y_politicas_desarrollo_Am_Lat.pdf.
- Acosta, M. (Productor). (2016). Las mujeres de las FARC. Documental. Colombia: NatGeo.
- Agencia colombiana para la reintegración (2015). Perspectiva de Género en el Proceso de Reintegración Estrategia de Género de la ACR: Implementado un enfoque diferencial basado en la consideración del individuo y sus características. Bogotá. Recuperado de
- http://www.reincorporacion.gov.co/es/la-reintegracion/centro-de-documentacion/Documentos/Perspectiva%20de%20g%C3%A9nero%20en%20el%20Proceso%20de%20Reintegraci%C3%B3n.pdf .
- Anónimo (1977) Investigación académica. Bogotá.
- Caicedo L. P. (2009). Procesos de Desarme, desmovilización y reintegración género sensitivos ¿justicia desigual? Género y Derecho de las víctimas en Colombia. Bogotá. Recuperado de http://www.humanas.org.co/archivos/060716_Recomendaciones_para_un_proceso_de_DDR_-_Humanas.pdf.
- Caicedo L.P (2016). Recomendaciones para un proceso de Desarme, desmovilización y reintegración, (Artículo de Investigación científica) Bogotá: Corporación Humanas.
- Corte Constitucional( 14 de septiembre de 2006) Sentencia T-787/06 [MP Marco Monroy]
- Centro Nacional de Memoria Histórica (2017). Hacia el fin del conflicto: experiencias de desarme, desmovilización y paso de excombatientes a la vida civil en Colombia Resumen. Bogotá: CNMH.
- Defensoría del Pueblo Colombia (2011). Segundo Informe del Derecho Humano a la Educación. Bogotá.
- Dravnel, M., Yasinsky, Oleg., & Gonzalez, A. (Productores). (2016). La Cara Femenina de las FARC. Colombia: Russia Today.
- Instituto Kroc de Estudios Internacionales de Paz (2017). Informe sobre el estado efectivo de implementación del acuerdo de Paz en Colombia. Universidad de Notre Dame. Recuperado de https://kroc.nd.edu/assets/257593/informe_kroc.pdf.
- Lagarde M. (1996). Género y feminismo: desarrollo humano y democracia. Madrid: Horas y Horas.
- ONU Mujeres (2017). Derechos de las mujeres y marco normativo para la paz. Bogotá. Recuperado de http://www2.unwomen.org/-/media/field%20office%20colombia/documentos/publicaciones/2017/01/derechos%20de%20las%20mujeres_%20marco%20jur%C3%ADdico%20para%20la%20paz_julissa_.pdf?la=es&vs=1529
- Presidencia de la Republica de Colombia.( 24 de noviembre de 2016). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera.
- Tomasevski, K. (2004). Indicadores del Derecho a la Educación. Nueva York. Recuperado de http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/indicadores-del-derecho-a-la-educacion.pdf.
- UN Women (2015). Unscr 1325 and female ex combatants – case study of the maoist women of Nepal. Nueva York. Recuperado de http://www.unwomen.org/-/media/headquarters/attachments/sections/library/publications/2017/unscr1325-and-ex-combatants.pdf?la=en&vs=819.
- United Nations Disarmament, Demobilization and Reintegration Resource Centre, (2007). women, Gender and DDR. Nueva York. Recuperado de http://unddr.org/uploads/documents/IDDRS%205.10%20Women,%20Gender%20and%20DDR.pdf .