Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

From Historic Knowledge to School Knowledge. Teacher Planning for the Teaching of History and Social Sciences

Abstract

Historic knowledge is confronted with the challenge of becoming school knowledge. This process begins with curricular decisions taken by the Ministry of Education on educational contents and is consolidated in the school classroom through the teachers ́ professional decisions. In this context, this paper discusses planning processes for the subject of History, by pre-service teachers in their practicum and new teachers of a public, regional Chilean university. This case study examines the teaching of social concepts in these two groups, by means of interviews, class observation, and document analysis. Some research conclusions are: that planning processes are directly related to the conceptual and disciplinary knowledge of the teacher, that there is relative autonomy in planning processes mainly due to the context, and that methodological and external limitations are identified in both groups. The presence of the social concepts in planning processes is primarily implicit, prioritizing events over conceptual revisions.    

Keywords

elementary and middle school teaching;, social science teaching;, elementary and middle school teacher;, class plan;, social studies;

pdf (Español) XML (Español)

Author Biography

Marta Cecilia Castañeda Meneses

 Doctora en Didáctica de las Ciencias Sociales. Académica de la Facultad de Ciencias de la Educación- Universidad de Playa Ancha.


References

  • Armento, Beverly. «El desarrollo profesional de los profesores de Ciencias Sociales,» en Modelos, contenidos y experiencias en la formación del profesorado de ciencias sociales, editado por Joan Pagès, Jesús Estepa y Gabriel Travé. 19-39. Huelva: Universidad de Huelva, 2000.
  • Ausubel, David; Novak, Joseph y Hanesian, Helen, Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Ciudad de México: Trillas, 1987.
  • Avalos Davidson, Beatrice. Profesores para Chile, Historia de un Proyecto, Santiago de Chile: Ministerio de Educación, 2002.
  • Benejam Arguimbau, Pilar «La didáctica de las Ciencias Sociales y la formación inicial y permanente del profesorado». Enseñanza de las Ciencias Sociales, nº1 (2002): 94.
  • Benejam Arguimbau, Pilar y Pagès Blanch, Joan. Enseñar y Aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Barcelona: Horsiri, 2004.
  • Bruner, Jerome. Actos de significado más allá de la Revolución Cognitiva.Madrid: Editorial Alianza, 2000.
  • Castañeda Meneses, Marta y Verdugo Peñalosa, Alejandro «El proceso de práctica temprana y profesional en la carrera de Educación Básica de la Universidad de Playa Ancha: Camino de Aprendizaje Permanente,». Temas de Estudio en Educación nº 17, (2010): 111-121.
  • Coller. Xavier. Estudio de Casos. Cuadernos Metodológicos 30. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 2005.
  • Dorio, Inmaculada; Sabariego, Marta y Massot, Inés. «Características generales de la metodología cualitativa», en Metodología de la Investigación Educativa coordinado por Rafael Bisquerra, 275-292. Madrid: La Muralla, 2009.
  • Martorella, Peter. «Enseñanza de conceptos,» en Estrategias de Enseñanza. Guía para una mejor instrucción, editado por James Cooper, 229-279. Ciudad de México: Limusa, 1993.
  • Ministerio de Educación, División de Educación Superior, Programa de Fortalecimiento de la Formación Inicial Docente, Estándares de Desempeño para la Formación Inicial de Docente. Santiago de Chile: Maval, 2001.
  • Ministerio de Educación. Centro de Perfeccionamiento Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, Marco para la Buena Enseñanza. Santiago de Chile: C y C Impresores Limitada, 2003.
  • Ministerio de Educación. Centro de Perfeccionamiento Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, Estándares orientadores para egresados de carreras de Pedagogía en Educación Básica: Estándares Pedagógicos y Disciplinarios. Santiago de Chile: Lom Ediciones, 2011.
  • Pozo, Juan. Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Editorial Morata, 2003.
  • Santisteban Fernández, Antoni y Pagés Blanch, Joan. Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para aprender, pensar y actuar. Madrid: Síntesis, 2011.
  • Simons, Helen. El Estudio de caso: Teoría y Práctica. Madrid: Morata, 2011.
  • Taba, Hilda. Estructura conceptual para el planteamiento del curriculum. Buenos Aires: Troquel, 1971.
  • Tardif, Maurice. Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea, 2004.
  • Vygotsky, Lev. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica, 1979.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 

You may also start an advanced similarity search for this article.