Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A Cannibal Planet

Abstract

The current article aims to study how the Brazilian artists Adriana Varejao used the different representation and appropriation strategies in her pictorial production and
her installations. It also revises how her work is related to the processes of hybridization or cultural creolization.

Keywords

contemporary art, Adriana Varejao, painting, installation, Brazil, cannibalism (in art), cultural hybridization, post-modernism, neo baroque, visual culture studies.

PDF (Español)

Author Biography

David Moriente Díaz

Licenciado y Doctor en Historia y Teoría del Arte, Universidad Autónoma de Madrid. Vinculado al Centre de Recherches Interdisciplinaires sur les Mondes Ibériques Contemporaines de París IV-Sorbonne. Líneas de investigación: Iconografía, crítica y análisis del arte contemporáneo; Relaciones entre la arquitectura y la ciencia ficción; Estudio de la cultura visual; Documental de arte y arquitectura españoles desde 1950


References

  • Alpers, Svetlana. El arte de describir. El arte holandés en el siglo XVII. Madrid: Hermann Blume, 1987.
  • Amaral, Aracy y Herkenhoff, Paulo. Ultramodern: the art of contemporary Brazil. Washington, D.C.: The National Museum of Women in the Arts, 1993.
  • Atto Belloli Ardessi y Ginevra Bria (com.). After utopia: a view on Brazilian contemporary art. Prato: Centro per l’arte contemporánea Luigi Pecci, 2010.
  • Barrocos y neobarrocos. El inierno de lo bello. Salamanca: DA2, Fundación Salamanca Ciudad de la Cultura, 2007.
  • Baqué, Dominique. Orlan: reiguration, self-hybridations. Serie précolombienne. París: Centre George Pompidou, 2001.
  • Bataille, George (ed. a cargo de Bernard Nöel). Documentos. Caracas: Monte Ávila, 1969.
  • Burke, Peter. Hibridismo cultural: relexiones sobre teoría e historia. Madrid: Akal, 2010.
  • Burke, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2005.
  • Calabrese, Omar. La era neobarroca. Madrid: Cátedra, 1989.
  • Combalía, Victòria. Amazonas con pincel: vida y obra de los grandes artistas del siglo XVI al siglo XXI. Barcelona: Destino, 2006.
  • De Andrade, Oswaldo. “Maniiesto Antropófago”, Revista de Antropofagia, núm. 1, año I (mayo 1928).
  • Debret, Jean-Baptiste. Viagem pitoresca e histórica ao Brasil (edición y notas a cargo de Sergio Millet). São Paulo: Livraria Martins Editora, 1949.
  • Del Pino, Fermín, Riviale, Pascal y Villarías-Robles, Juan (eds.). Entre textos e imágenes. Representaciones antropológicas de la América indígena. Madrid: CSIC, 2009).
  • Dery, Mark. Velocidad de escape. La cibercultura en el final del siglo. Madrid: Siruela, 1995.
  • Duchet, Michel (ed.). L’Amérique de Théodore de Bry: une collection de voyages protestante du XVIe siècle. París: Centre Nationale de la Recherche Scientiique, 1987.
  • França, José-Augusto, Morales, José Luis y Rincón, Wifredo. Summa Artis, vol. XXX. Madrid: Espasa-Calpe, 1986.
  • García Canclini, Néstor. Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós, 2001.
  • Giger, Hans Rudi. www HR Giger com. Colonia: Taschen, 1997.
  • González Boixó, José Carlos, “El mito de las amazonas”, en Gallegos Ruíz, María Antonieta y González, Alfonso (eds.). Ensayos de descubrimiento y colonia. México, D.F.: UNAM, 1996.
  • González Hernández, Cristina. Doña Marina (la Malinche) y la formación de la identidad mexicana. Madrid: Encuentro, 2002.
  • Holston, James. The modernist city: an anthropological critique of Brasilia. Chicago: University of Chicago Press, 1989.
  • Homem, Lopo, Reinel, Pedro y Reinel, Jorge. Mundo. Mapas generales. 1519 (Atlas náutico portugués, conocido como “Atlas Miller”). Edición facsímil. Barcelona: M. Moleiro, 2003.
  • Jáuregui, Carlos A. Canibalia. Canibalismo, calibanismo, antropofagia cultural y consumo en América Latina. Madrid: Iberoamericana, 2008.
  • Loredo, José Carlos y otros, “‘Nueva carne’ y psicología: el ejemplo cinematográico de Cronenberg”, Estudios de Psicología, 26 (2005).
  • Martín-Barbero, Jesús. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Anthropos, 2010.
  • Montaner, Josep María. Depois de movimento moderno: arquitetura da segunda mitade do século XX. Barcelona: Gustavo Gili, 2001.
  • Navarro, Antonio José (ed.). La nueva carne. Una estética perversa del cuerpo. Madrid: Valdemar: 2002.
  • Ramírez, Juan Antonio. Corpus solus: para un mapa del cuerpo en el arte contemporáneo. Madrid: Siruela, 2003.
  • Ribeiro, Darcy y de Araújo Moreira Neto, Carlos (eds.). La fundación de Brasil. Testimonios 1500-1700. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1992.
  • Sánchez-Biosca, Vicente “Metamorfosis, ciencia y horror: en torno a ‘La mosca’, de David Cronenberg (1986)” Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura. Las imágenes de la ciencia en el cine de icción, núm. 569 (mayo 1993).
  • Staden, Hans Warhaftige Historia und Beschreibung einer Landschaft der wilden, nacken, grimmigen Mensch enfresser, in der Neuen Welt Amerika gelegen (Verdadera historia y descripción de un país de salvajes desnudos, feroces y caníbales, situado en el Nuevo Mundo, América), Barcelona: Arcos Vergara, 1983.
  • Varejão, Adriana. Cámara de ecos. Salamanca: DA02, 2005.
  • Varejão, Adriana. Secos e molhados. Madrid: Galería Soledad Lorenzo, 2002.
  • Varejão, Adriana. Trabalhos e referências 1992-99. São Paulo: Galería Camargo Vilaça, 1999.
  • ŽiŽek, Slavoj Órganos sin cuerpo: sobre Deleuze y consecuencias (Valencia: Pre-textos, 2006).

Downloads

Download data is not yet available.