Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Phenomenology-herménutica of formative research. The trainer of trainers: from imposition to transformation

Abstract

The aim of the study was to reveal the meaning that teachers in training belonging to three Escuelas Nacionales Superiores (ENS), in the state of Sucre, Colombia; confer to formative research. The theoretical approach is established on the basis of phenomenology-hermeneutics. The techniques of collecting information were: in-depth interview, lived experience description and participant observation. The sample was intentional with ten students from the last semesters. According to the results, two subthemes were identified: the paradoxical and strange and the transformative trainer. In the first one, narratives are presented about three experiential processes related to teacher change, change of the initial idea of the research (by imposition) and the perception of a trainer as a strange or rare. In the second, experiences are described with trainers that promote autonomy, the inquiry attitude and the freedom to make decisions. In conclusion, the study participants conceive formative research as a systematic and hierarchical process, in which conditions related to education, pedagogy and didactics can be investigated.

Keywords

formative research;, phenomenology-hermeneutics;, higher normal school;, trainer of trainers

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Alberto Jesús Iriarte-Pupo

Licenciado en Matemática y Física, Magíster en Educación,


References

Aguas, P. (2014). A Phenomenological Study of Key Stakeholders' Lived Experiences While Implementing an Aligned Foreign Language Curriculum (Tesis doctoral). University of Phoenix, Arizona, USA.

Amankwah, F., Oti-Agyen, P., & Kwame, F. (2017). Perception of Pre-Service Teachers’ Towards the Teaching Practice Programme in College of Technology Education, University of Education, Winneba. Journal of Education and Practice, 8 (4), 13-20. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?id=EJ1133036

Arnao, M. (2015). Investigación formativa y competencia comunicativa en educación superior. (Tesis doctoral). Universidad de Málaga. Málaga, España.

Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría Crítica de la Enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado. Barcelona, España: Ediciones Martínez Roca.

Castell, M. (2015). Networks of outrage and hope. Social Movements in the Internet Age. Reino Unido: Polity Press

Delgado, M. H. (2012). Mejoramiento de la competencia investigativa en la formación de docentes de licenciatura en educación básica. (Tesis doctoral). Universidad Libre Colombia. Bogotá. Colombia.

Dewey, J. (1933). How We Think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Chicago, USA: Henry Regnery.

Earl, K. (2016). Reflective practice and inquirí: Let´s Talk more about inqury. Teachers and Curriculum, 16 (2), 47-54. doi: https://doi.org/10.15663/tandc.v16i2.139

Elliott, J. (1993). La investigación-acción en educación. Madrid, España: Morata.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill

Hincapié, B. (2013). "Del yo al objeto". La relación noesis noema y sus consiguientes estructuras. Relatoría sobre textos Fundamentales II. Recuperado de: https://profesorvargasguillen.files.wordpress.com/2013/03/relatorc3ada-nc3b3esis-nc3b3ema-11-de-mayo.pdf

Husserl, E. (1976). Investigaciones lógicas. Traducción de Morente, M., & Gaos, J. Revista de occidente S. A. Madrid, España: Ediciones Castilla S.A.

Iriarte, A. (2015). El maestro como intelectual de la cultura. Revista Escenarios, 17, 6 - 22. Recuperado de: http://revistas.cecar.edu.co/escenarios/article/view/144/135

Jaramillo, R. et al. (2007). Cultura investigativa y formación de maestros. Medellín, Colombia: Ediciones Litoimpresos y Servicios Ltda.

Larkin, M., & Thompson, A. (2012). Interpretative phenomenological analysis. En: A Thompson & D Harper (eds), Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: a guide for students and practitioners, 99-116. John Wiley & Sons, Oxford.

Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2 (4), 34-46.

López, G. (2010). Apuntes sobre la pedagogía crítica: su emergencia, desarrollo y rol en la posmodernidad. Santiago de Cali, Colombia: Universidad San Buenaventura.

López-de Parra, L., Prada-Arias, E. R., & Marín-Arango, D. J. (2019). Representaciones sociales sobre prácticas investigativas. Condiciones en la universidad. Entramado, 15 (1), 192-211. doi: https://dx.doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5405

Mendoza, P. (2015). La investigación y el desarrollo de pensamiento crítico en estudiantes universitarios. (Tesis doctoral). Universidad de Málaga. Málaga, España

Muñoz, J. (2018). La práctica pedagógica investigativa en las Escuelas Normales Superiores del norte del departamento de Nariño. (Tesis doctoral). Universidad de Nariño. San Juan de Pasto, Colombia.

Ortiz, R., & Suárez, J. P. (2009). La formación de maestros y la noción maestro investigador (1996 - 2005) un espacio para la reflexión y el debate. (Tesis de maestría). Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.

Ossa-Montoya, A. (2015). Lo pedagógico y el maestro investigador. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 102-118. Recuperado de: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/618/1153

Parra, M. C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y Educadores, 7, 57-77.

Parra, R. (2007). La enseñanza de la investigación en las Escuelas Normales. Dirección de calidad de la educación preescolar, básica y media. Subdirección de mejoramiento. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Potestá, A. (2013). El origen del Sentido. Husserl, Heidegger, Derrida. Santiago de Chile, Chile: Ediciones Metales Pesados.

Restrepo, B. (2008). Formación Investigativa e investigación Formativa: Acepciones y Operacionalización de esta última y Contraste con la Investigación Científica en Sentido Estricto. Material didáctico: Diplomado en Investigación. ESUMER. Medellín, Colombia.

Sánchez, L., & Labarrere, A. F. (2015). Interacción estudiante-investigador. Relación pedagógica y profesional que sustenta la formación en el postgrado. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15 (2), 1-18.

Schön, D. (1983). The effective Practitioner: How Professonals Think in action. New York: Basic Books.

Seckel, M. J. (2015). Competencia en análisis didáctico en la formación inicial de profesores de educación general básica con mención en matemática. (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona. España.

Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.

Shukshina, T., Gorshenina, S., Buyanova, I., & Neyasova, I. (2016). Practice-Oriented Teachers’ Training: Innovative Approach. International Journal of Environmental & Science Education, 11 (16), 9125-9135. Recuperado de: https://pdfs.semanticscholar.org/317f/3dc70d625dd8eb1963cc72f58613ef8d0a88.pdf

Tamayo, O., Flórez, G., & Velásquez, J. (2014). Conocimientos necesarios para la enseñanza: una categoría fundamental en la formación de maestros. Caldas, Colombia: Editorial universidad del Tolima

Vaillant, D., & Marcelo, C. (2001). Las tareas del formador. Málaga, España: Ediciones Aljibe.

Van Manen, M. (2016). Fenomenología de la práctica. Métodos de donación de sentido en la investigación y la escritura fenomenológica. Traducido por Aguirre, J.C., & Jaramillo, L.G. Popayán, Colombia: Editorial Universidad del Cauca.

Vargas-Guillen, G. (2012). Fenomenología, formación y mundo de la vida. Problemas teóricos y metodológicos de la fenomenología. España: Editorial Académica Española.

Vergara, C., & Cofré, H. (2014). Conocimiento Pedagógico del Contenido: ¿el paradigma perdido en la formación inicial y continua de profesores en Chile?. Estudios Pedagógicos, 40 (1), 323-338. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200019

Zabalza, M. A. (2013). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid, España: Narcea.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.