Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics

Abstract

The aim of this article is to characterize the pedagogical practice from the use of non-didactic situations in Mathematics classes. This research uses a qualitative approach, under the technique of action research, with the use of instruments such as: non-participant observation, open-ended questionnaire, researcher's field diary, focus groups and design and application of specific non didactic situations. The population studied was made up of 4 teachers and their students who belong to basic education. When the teacher faces the vision of his class and the same class being observed by others, mediated by the collective reflection on his practice; he begins to have another attitude and another way of seeing the dynamics of a class. Likewise, the implementation of non-didactic situations improves the dynamics of the math class. Motivation and enthusiasm are some of the emotions expressed by students towards learning, revealing the importance of innovating, generating challenges and imbalances, so that the teaching of Mathematics is more than just repeating the contents and mechanizing them.

Keywords

pedagogical practice;, mathematics;, learning;, non-didactic

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Alfonso Jiménez-Espinosa

Licenciado en Matemáticas y Física, Doctor en Educación Matemática

Daysy Maite Sánchez-Bareño

Licenciada en Matemática, Estudiante de Maestría en Educación Matemática


References

Álvarez, J. M. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid, España: Morata.

Alvízar-Roldán, M., Estrada, M., & Fortuny, J. (2014). Actitudes del docente de matemáticas de enseñanza secundaria (ESO y Bachillerato) en la relación docente–estudiante. Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.

Báez, M. A., Cantú, C. A., & Gómez, K. M. (2007). Un estudio cualitativo sobre las prácticas docentes en las aulas de matemáticas en el nivel medio (Trabajo de pregrado). Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, México.

Beck, M., Bryman, A., & Futing, L. (2004). The Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods. Nueva Delhi, India: SAGE Publications

Brousseau, G. (1986). Fundamentos y Métodos de la Didáctica de la Matemática. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7 (2), 33-115. Recuperado de: http://www.famaf.unc.edu.ar/wp-content/uploads/2015/03/BEns05.pdf

Brousseau, G. (2000). Educación y didáctica de las matemáticas. Educación Matemática, 12 (1), 5-38. Recuperado de: http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/descargas/Vol12/1/03Brousseau.pdf

Cantoral, R., & Farfán, R. (2003). Matemática Educativa: Una visión de su evolución. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 6 (1), 27-40. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/335/33560102.pdf

Chevallard, Y., Bosch, M., & Gascón, J. (1997). Estudiar matemáticas; el eslabón perdido entre la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona, España: ICE Universidad Autónoma/Horsori.

Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación cualitativa. Recuperado de: https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/metodologc3ada-y-tc3a9cnicas-de-investigacic3b3n-social-piergiorgio-corbetta.pdf

Corts, A. V., & de la Vega, M. L. C. (2004). Matemáticas para aprender a pensar: el papel de las creencias en la resolución de problemas, Vol. 100. Madrid, España: Narcea Ediciones.

D’Amore, B. (2006). Didáctica de la Matemática. Bogotá, Colombia: Magisterio.

D’Amore, B. (2008). Epistemología, didáctica de la matemática y prácticas de enseñanza. Revista de la ASOVEMAT (Asociación Venezolana de Educación Matemática), 17 (1), 87-106. Recuperado de: http://welles.dm.unibo.it/rsddm/it/articoli/damore/655%20Epistemologia%20didactica%20y%20practicas.pdf

D’Amore, B., & Fandiño-Pinilla, M. I. (2002). Un acercamiento analítico al triángulo de la didáctica. Educación Matemática, 14 (1), 48-62. Recuperado de: http://www.dm.unibo.it/rsddm/it/articoli/damore/443%20triangulo%20de%20la%20didactica.pdf

Díaz, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus: Revista de Educación, 12, 88-103. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109906

Escobar, N. (2007). La práctica profesional docente desde la perspectiva de los estudiantes practicantes y tutores. Acción pedagógica, 16 (1), 182-193. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968746

Federici, C. (2004). Una construcción didáctica del Sistema de Numeración Decimal. Bogotá, Colombia.

Fernández-Guerrero, M. M., & González-Ferro, V. (2017). Enseñar, el arte de transformar y crecer. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (2), 167-174. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/242

García, B., Loredo, J., & Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista electrónica de investigación educativa, 10 (SPE), 1-15. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000300006%20Versi%C3%B3n%20On-line%20ISSN%2016

García, O., Ortiz, O., & Rojas, I. (2016). Caracterización de la práctica docente en relación con la política referida a la evaluación en colegios oficiales de Bogotá. Bogotá, Colombia: Universidad de la Salle.

Gibb, A. (1997). Focus group. Social Research Update, 5 (2), 1-8. Recuperado de: sru.soc.surrey.ac.uk/SRU19.html - 23k

Godino, J. (2003). Teoría de las funciones semióticas. Granada, España: Universidad de Granada.

Godino, J.; Batanero, C., & Font, V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. Granada, España: ReproDigital.

Guerra-Ibagué, L. M., Leguízamo-Morales, C. P., & Rincón-Prada, D. (2016). La práctica docente en la enseñanza de las matemáticas: investigación narrativa a nueve docentes de tres instituciones educativas de Bogotá (Tesis de maestría). Universidad de la Salle, Bogotá, Colombia.

Hinostroza, J. E. (2004). Diseño de estrategias de innovación y TIC para el desarrollo de la educación. Innovar en la enseñanza y enseñar a innovar. Foco, 23. Recuperado de: http://www.expansiva.cl/media/en_foco/documentos/05052004211607.pdf

Jiménez, A., & Gutiérrez, A. (2017). Realidades escolares en las clases de matemáticas. Educación Matemática, 29 (3), 109-129. doi: 10.24844/EM2903.04

Jiménez, A., Limas, L., & Alarcón, J. (2016). Prácticas pedagógicas matemáticas de profesores de una institución educativa de enseñanza básica y media. Praxis & Saber, 7 (13), 127 - 152. doi: https://doi.org/10.19053/22160159.4169

Jiménez-Espinosa, A. (2002). Quando professores de matemática da escola e da universidade se encontram: ressignificação e reciprocidade de saberes (Tesis doctoral). Faculdade de Educação – Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP): Campinas SP – Brasil.

Kemmis, S. (1988). Cómo planificar la investigación acción. Barcelona: Laertes.

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017). Reporte de la excelencia. Colombia. Recuperado de: https://diae.mineducacion.gov.co/dia_e/documentos/2017/115087000208.pdf

Morgan, G. (2008). Sociological Paradigms and Organizational Analysis. Londres, Inglaterra: Heinemann Educational Books.

Núñez-Pérez, V. (2015). Pedagogía social e interculturalismo: una lectura posible. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (2), 141–149. doi: 10.19053/20278306.3716

Pérez, A. (1990). Comprender y enseñar a comprender, reflexiones según el pensamiento de John Elliott. Elliott, J. La investigación-acción en educación. Málaga, España: Ediciones Morata

Porlán, R. (1989). Teoría del conocimiento, teoría de la enseñanza y del desarrollo profesional. Las concepciones epistemológicas de los profesores (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla. Sevilla, España: Departamento de Didáctica de las Ciencias.

Riscanevo-Espitia, L. (2016). La teoría de la práctica social del aprendizaje en la formación de profesores de matemáticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 93-110. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5635

Sadovsky, P. (s.f). La teoría de situaciones didácticas: un marco para pensar y actuar la enseñanza de la matemática. Recuperado de: https://www.fing.edu.uy/grupos/nifcc/material/2015/teoria_situaciones.pdf
Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México DF, México: Mc Graw Hill.

Serres, Y. (2007). El rol de las prácticas en la formación de docentes de matemáticas (Tesis doctoral). Instituto Politécnico Nacional, México D.F, México. Recuperado de: https://www.repositoriodigital.ipn.mx/bitstream/123456789/11430/1/serres_2007.pdf

Sola, M. (2004). La formación del profesorado en el contexto del espacio europeo de educación superior. Avances alternativos. Revista Interuniversitaria de formación del Profesorado, 18 (3), 90-105. Recuperado de: http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/1455/T85.09%20P112a.pdf?sequence=1

Vesga-Bravo, G. J., & Escobar-Sánchez, R. E. (2018). Trabajo en solución de problemas matemáticos y su efecto sobre las creencias de estudiantes de básica secundaria. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (1), 103-114. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8270

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.