Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Experience in the teaching work from the pedagogical research practice of deepening.

Abstract

This reflective article provides knowledge about the Deepening Investigative Pedagogical Practice, through experience and a personal point of view on the different activities carried out by teachers in training from the educational field. Thus, it is developed around the qualitative paradigm with a phenomenological approach, taking into account as an instrument the field diaries and the information collection matrix to publicize the educational experiences that were obtained in the development of the Investigative Pedagogical Practice. Deepening as a teacher in training. For this reason, it is important to highlight various authors who talk about pedagogical practice, the role of the teacher, the role of the student and highlight their own experience in educational practice as a teacher in training, in order to publicize the different challenges and opportunities faced by the students of the Bachelor of Basic Education with an emphasis on Mathematics, Humanities and Spanish Language of the Pedagogical and Technological University of Colombia, in the development of the Deepening Investigative Pedagogical Practice in X semester, when exercising their teaching duties . According to the above, it can be concluded that it is very important to recognize the educational processes and the experiences in the academic and labor training of teachers in training, since it generates awareness about the importance of practices and allows progress in the creation of other possible more constant, rigorous and complete pedagogical practices from the first semesters of this program, allowing students of this degree to participate in a real teaching environment.

Keywords

Teacher in training, Pedagogical practice, Educational experiences and teaching work

PDF (Español)

Author Biography

Yuly Jasbleidy Londoño Celis

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Integrante del Semillero SIDES y del Grupo de Investigación SIEK.


References

  1. Albert Einstein (citado por Magaña, T.). Educar con el ejemplo no es una manera de educar, es la única. Escuela Bitácoras. [Recuperado de]: https://escuela.bitacoras.com/2019/05/09/educar-con-el-ejemplo-no-es-una-forma-de-educar-es-la-unica/
  2. Bara, F. y Mellen, T. (2016). ¿Por qué quieres ser maestro?, ¿Cómo es un buen maestro? Ideas para la formación universitaria. [PDF]. Universidad de Barcelona. Bordón, Revista de Pedagogía. Volumen 68, Número, 2. ISSN: 0210-5934. España. [Recuperado de]: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/116631/1/667153.pdf
  3. Cueto Urbina, E. (2020). Investigación Cualitativa. [PDF]. Applied Sciences in Dentistry. Editorial “Appli Sci Dent” Vol. 1, Num. 1. [Recuperado de]: https://ieya.uv.cl/index.php/asid/article/download/2574/2500
  4. Díaz, V. (2006). Formación Docente, Práctica Pedagógica y Saber Pedagógico. [PDF]. Publicado en Redalyc. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. vol. 12. Revista de Educación Laurus. Caracas, Venezuela. [Recuperado de]: https://www.redalyc.org/pdf/761/76109906.pdf
  5. Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Propósitos y Representaciones. vol. 7 no.1. Publicado en Scielo. Lima, Perú. [Recuperado de]: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000100010
  6. Guzmán, A. y Hernández, N. (2019). Aportes de la Práctica Pedagógica Investigativa de Profundización a la Formación de los Futuros Licenciados. [PDF]. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revista Rastros y Rostros del Saber. Revista de la Licenciatura en Educación Básica. Volumen 3 - Número 5. [Recuperado de]: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9942/8265
  7. Pérez, J., Nieto, J. y Santamaría, J. (2019). La Hermenéutica y la Fenomenología en la Investigación en Ciencias Humanas y Sociales. [PDF]. Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 19(37), pp. 21-30. [Recuperado de]: https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/V19n37a09/1193
  8. Pérez, M. (2010). La Práctica Pedagógica Investigativa Nuevo Rol de una Educación Integral. [Recuperado de]: https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/134/106
  9. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (2015). Resolución 37 de 2015 – Lineamientos para las Prácticas Pedagógicas Investigativas. [PDF]. Tunja, Colombia. [Recuperado de]: https://tics.uptc.edu.co/distancia/pluginfile.php/10631/mod_resource/content/1/Resoluci%C3%B3n_037_de_2015.pdf
  10. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (2017). Lineamientos curriculares - Práctica Pedagógica Investigativa de Profundización. [PDF]. Licenciatura en Matemáticas y Estadística. Tunja, Colombia. [Recuperado de]: http://www.uptc.edu.co/export/sites/default/facultades/f_duitama/pregrado/matematicas/documentos/practica_ped_inv_profundizacion10.pdf

Downloads

Download data is not yet available.