Apreciaciones de los docentes frente a los escritos académicos de los estudiantes de la Licenciatura en Educación Básica Primaria
Abstract
This article exposes the results of a survey applied to teachers of Bachelor´s Degree in Primary Education, as part of a diagnosis of a research related to the production of academic texts. For the design of the survey, aspects related to evaluation strategies, textual typologies required of students, criteria of academic texts such as: coherence, cohesion, adequacy, ownership and correction were taken into account. This research is mixed, because it involves qualitative and quantitative approaches, techniques and instruments were applied to understand the problem from which this study starts in a broader and clearer way. Once´s the teacher’s responses were analyzed and categorized, it was possible to conclude that the main difficulties that prevail in students when they are writing texts are related to aspects such as: identification of textual typologies, reliable search for information, adequate citation, use of APA rules, vocabulary, among others.
Keywords
texto escrito, docente, habilidades, redacción, estudiante
Author Biography
Luz Nélida Molano Avendaño
Magister en Educación Uniminuto, Especialista en Pedagogía de la Lengua Escrita Universidad Santo Tomás Santo Tomás, Licenciada en Ciencias de la educación: español – inglés Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Ruby Estella Mendoza Afanador
Magister en Lingüística Aplicada a la enseñanza del inglés como lengua extranjera, universidad de Jaén – España; Especialista en Pedagogía para el desarrollo del Aprendizaje Autónomo, UNAD; Licenciada en Ciencias de la Educación: español – Inglés Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
References
- Barrera, N., Girón, S., Pataquiva,A, Suárez, C. (2014). El informe. Escuela de Filosofía y Humanidades.
- Cassany, D.; Luna, M. y Sainz, G. (2002). Enseñar lengua. Ed. Grao, ISBN 84-7827-100-7.
- Castelló, M. (2009). Aprender a escribir textos académicos: ¿copistas, escribas, compiladores o escritores? En: J.I. Pozo y Pérez Echeverría, M.P. (Coords.), La Psicología del aprendizaje universitario: de la adquisición de conocimientos a la formación en competencias (pp.120-133). Madrid: Morata.
- Castelló, M. (2014). Los restos actuales de la alfabetización académica: estado de la cuestión y últimas investigaciones. Enunciación, 19 (2), 346-365
- Colomer T. y Camps A. (1991). Ensayar y comprender. Rosa Sensat Ediciones.
- Chirino, V., (2017). Aproximaciones para la operacionalización del Aprendizaje activo en la práctica. Working. Paper. Escuela de Humanidades y Educación. Tecnológico de Monterrey.
- Jurado, F. y Bustamante, G. (1997). Los procesos de escritura. Bogotá: Magisterio
- Hayes, J. (1996). Un nuevo marco para la comprensión de lo cognitivo y lo emocional en la escritura. En M. Levy & S. Ransdell (Eds.), The science of writing. New Jersey: Erlbaum.
- Larroyo, G. (2020). Tipología de los textos académicos. Universidad de Guadalajara. Edgvirtual, Formación integral.
- Mendoza Fillola, A., (2003). Didáctica de la lengua y la literatura. Ed. Prentice Hall, ISBN: 84-205-3455-2.
- Pano, C., Picón, J. y Horacio Attorresi (2004). Las dificultades para la redacción de textos académicos en los estudiantes universitarios desde una perspectiva cognitiva. XI Jornadas de Investigación. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
- Tapia, M., Burdiles G. y Arancibia, B. (2003). Aplicación de una pauta diseñada para evaluar informes académicos universitarios. Revista Signos (versión Online), Vol. 33 No. 54.
- Salinas, A. & Medina, P. (2020). El artículo científico. En: Mora Moreno, S. A. & Cuartas Montero, D. L. (Eds. científicos). Escritura en la universidad: redactar y enseñar textos académicos (pp. 105-115). Cali, Colombia: Editorial Universidad Santiago de Cali.
- Serafin, Ma. Teresa. Cómo se escribe. Instrumentos Paidós. Barcelona. 1ª. Reimpresión. 1996, 367p.
- Touriño, J. M (2011). Intervención educativa, intervención pedagógica y educación: La mirada pedagógica. En: Revista Portuguesa de Pedagogía, 283-307. Recuperado de: http://www.iduc.uc.pt/index.php/rppedagogia/article/download/1323/771
- Van Dijk, T. A. (1980). Estructuras y funciones del discurso. Madrid: Siglo XXI.