Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

El impacto de las pruebas internacionales en la medición de la calidad educativa en américa latina

Abstract

This article is a reflection on international standardized tests and their relationship with the international organizations that regulate this system, their measurement and impact with educational institutions. It is an opportunity to take a look and see the role played by bodies such as the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), UNESCO, among others, in establishing international policies that impact the development of teaching-learning processes. Standardized tests are part of the accumulation of external instruments that have been created to measure educational quality. On many occasions it is thought that the low level of results in international tests is the teachers’ fault, however, it is verified that they can contain a minimal part in all these realities. Finally, it is concluded that standardized tests are designed to generalize the cognitive ability of students at different levels. This test assumes that each step must respond to the corresponding educational level; forgetting the vulnerable sociocultural situation experienced by a significant percentage of students.

Keywords

Evaluation, tests, competencies, teacher

PDF (Español)

Author Biography

Deisy Carolina Rueda

Mg. Educación. Esp. Gerencia educacional. Lic. Filosofía. Docente de la Facultad de Estudios a Distancia (FESAD). 

Bethy Edith Moreno Farías

Mg. Gestión de la Informática Educativa. Mg. en Docencia de la química. Esp. en informática educativa. Esp. en evaluación educativa. Lic. en Química y biología. Docente de la Facultad de Estudios a Distancia (FESAD).


References

  • Alarcón, F., Calderón, D., Paz, V., Pintado, S., & Salinas, M. (n.d.). Relación entre las pruebas de educación pisa y el crecimiento económico. Análisis transversal, 2018 1. Retrieved November 10, 2022, from https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/12212/Alarcon_Relacionpruebas-educacion-crecimiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Demarchi, D. (2020). La evaluación desde las pruebas estandarizadas en la educación en Latinoamérica. En-Contexto Revista de Investigación en Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, 8(13), 107–133. https://www.redalyc.org/journal/5518/551868969005/html/
  • Funciones y deberes. (2020). Mineducacion.gov.co. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Ministerio/Informacion-Institucional/85252:Funciones-y-de beres
  • Autonomía y rendición de cuentas en los centros educativos: ¿están relacionadas con el rendimiento de los estudiantes? OECD Publishing,
  • http://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf
  • El programa PIZA de la OCDE. http://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf. http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/49359322.pdf
  • González-Mayorga, Héctor; Vidal, Javier; Vieira, María José (2017). El impacto del Informe PISA en la sociedad española: el caso de la prensa escrita. RELIEVE, 23(1), art. 3. doi: http://doi.org/10.7203/relieve.23.1.9015
  • Inmaculada, E. G. (2005), Reflexiones en torno a la evaluación de localidad educativa.
  • Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). (2022). UNESCO. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/projects/llece
  • UNESCO. (1985). La Unesco en su 40 aniversario. Editorial. Graficum S.A. Madrid España.
  • UNESCO.org. (2023). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177648
  • Heike. Pintor, Pirzkall. (1968). La Cooperación Alemana al Desarrollo: Factores condicionantes de su transformación en la década de los noventa y su impacto en América Latina. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Editorial. Peter Lang. New York.
  • https://plus.google.com/+UNESCO. (2022, may. 2). Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). UNESCO. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/projects/llece
  • Diálogo nacional sobre la evaluación del aprendizaje en el aula. (2008). año de la Evaluación en Colombia.
  • Pedro Ravela, Uruguay; Patricia Arregui, Perú; Gilbert Valverde, Estados Unidos; Richard Wolfe, Canadá; Guillermo Ferrer, Argentina; Felipe Martínez Rizo, México; Mariana Aylwin, Chile; Laurence Wolff, Estados Unidos. (2008). Las evaluaciones educativas que América Latina necesita.
  • Freeman, D.J., Kuhs, T.M., Porter, A.C., Floden, R.E., Schmidt, W.H., & Schwille, J.R. (1983). “Do textbooks and tests define a natural curriculum in elementary school mathematics?” [Definen los textos y las pruebas un curriculum natural para las matemáticas en la escuela primaria?] en Elementary School Journal, 83 (5), 501-513.
  • Gardner, H. (1994). “Multiple intelligences: The theory in practice” [Inteligencias múltiples: la teoría en práctica] en Teachers´ College Record, 95 (4), 574-583.
  • Murillo, F. J. y Román, M. (2008). «Resultados de aprendizaje en América Latina a partir de las evaluaciones nacionales», en Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, vol. 1, n.º 1.
  • PISA IN FOCUS 2011/9 (octubre) – © OCDE 2011 Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy. A Framework for PISA 2006.
  • Quiñones, J. A. (2009). La globalización de la educación: lo humano, lo social y sus posibilidades de futuro.
  • Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2000). Para saber más acerca de PISA. México, D.F.
  • INEE (2013). México en PISA 2012. 1a edición. México: INEE.
  • Popham, J. (2016). Modern Educational Measurement: Practical guidelines for Educational Leaders [La medición educacional moderna: lineamientos prácticos para líderes educacionales], tercera edición, (próxima aparición); Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Ravela, P., Arregui, P., Valverde, G., Wolfe, R., Ferrer, G., Martínez Rizo, F., ... & Wolff, L. (2008). Las evaluaciones educativas que América Latina necesita. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa.
  • Ravela, P., Arregui, P., Valverde, G., Wolfe, R., Ferrer, G., Martínez Rizo, F., ... & Wolff, L. (2007). Las evaluaciones educativas que América Latina necesita. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa.
  • Sanz Ponce, Roberto, Serrano Sarmiento, Ángela, & González Bertolín, Aurelio. (2020). PISA: el precio pedagógico de una evaluación internacional. Revista electrónica de investigación educativa, 22, e22. Epub 28 de diciembre de 2020. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e22.2673
  • Torres, V. E., & Bertone, C. L. (2012). Análisis de los resultados de las puntuaciones obtenida por los países latinoamericanos en las pruebas PISA 2009. Revista temas de coyuntura, (64-65).

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)