Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana

Abstract

An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, systematization at a minimum scale of the final works of students of the bachelor’s degree in basic education with emphasis on mathematics, humanities and Spanish language, the documentary source, the list of public support, issued by the curriculum committee during the first quarter of 2016. The results present forty-five works listed for the process of support in subjects related to the subjects of the curriculum of the career. It is concluded that the students work thematic related to didactics of mathematics, Spanish language, social sciences, natural sciences, English, arts and educational needs correlated with the subjects taught during the course.

Keywords

Formative appropriation in research, Curriculum, Organization, Planning, Systematization

PDF (Español)

References

Delgado, J. y Gutiérrez, J. (1995) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Editorial síntesis, Madrid.

Gadamer, H. (2007). Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Giroux, H. (1999). Pedagogía como proyecto de profecía ejemplar: cultura y política en el nuevo milenio. En: La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inme- diato. Grao, biblioteca de aula 136, Barcelona.

Lucio, R. (1994). La construcción del saber y del saber hacer, En Aportes Nª 41. Dimensión educativa, Bogotá.

Morán O. P. (2003) El reto pedagógico de vincular la docencia y la investigación en el espacio del aula. Contaduría y Administración [en línea] 2003, (octubre): [Fecha de consulta: 18 de julio de 2017].

Quiroz, T. (1988). La sistematización, un intento de operacionalización. En Aportes N° 32 Dimensión Educativa.

Ravela, P. (1990), Panorámica latinoamericana - sistemas nacionales de evaluación de aprendizajes. Investigador del programa de la reforma educativa.

Santos, B. Meneses, M. (2017). Epistemologías del sur (perspectivas). Akal. Bogotá.

Schon, D. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Editorial Paidós, Barcelona.

Downloads

Download data is not yet available.