Didactics for the teaching of mathematics through the seminars workshops intelligent games
Abstract
This article aims to describe new pedagogical practices for the teaching of mathematics because it has been assuming through the time a rigidly rules and concepts focused on algorithmic development, forgetting significant aspects in the process of learning mathematics. It starts with a description of the didactics of mathematics, as well as the game as a pedagogical strategy to make the teaching and learning of mathematics an intentional process of appropriation of mathematical knowledge. At the same way, it announces from the teaching experience the realization of seminars about smart games in order to deepen the mathematical background of each of the materials used support.
Keywords
Didactics, Learning, Mathematics, Games
References
Álvarez, Á. (1996). Actividades Matemáticas con Materiales didácticos. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid: Narcea.
Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de situaciones didácticas.
Argentina: Libros del Zorzal.
Callejo, M. (1994). Un club matemático para la diversidad. Madrid: Narcea.
Volumen 2° Rastros y Rostros del Saber Clame (2002). Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. Volumen 15.
México: Iberoamérica.
Crespo C. & Guasco, M. (1996). Geometría y su Enseñanza. Pro Ciencia Conicet.
Ministerio de Cultura y Educación de la Nación.
De Guzmán, M. (1984). Juegos matemáticos en la enseñanza. En Actas de las IV JAEM Tenerife (pp. 49-85)
De Guzman, M. (1990). Games and Mathematics. En The Popularization of Mathematics, ICMI Study Series. Cambridge University Press. (pp. 79-88).
De Guzmán, M (1984). Actas de las IV Jornadas sobre Aprendizaje y Enseñanza de las Matemáticas. Santa Cruz de Tenerife. Sociedad Canaria de Matemática Isaac Newton.
Dienes, Z. P.; Golding, E. W.: (1970). Lógica y juegos lógicos, Barcelona: Teide.
Fernández Bravo, J. Antonio (1989). Los números en color de G. Cuissenaire:
Relaciones dinámicas para el descubrimiento de la matemática en el aula. Ed.:
Seco Olea Ediciones S.L. Madrid.
Godino, J. (2010). Perspectiva de la didáctica de las matemáticas como disciplina tecno científica.
Gómez I. (1992). Los Juegos de estrategia en el curriculum de Matemáticas. Madrid:
Narcea. McMillan, J., y Schumacher, S. (2005) Investigación Educativa (5 ed.). Madrid,
España: Pearson
Rastros y Rostros del Saber Volumen 2° Nuñez J. & Susagne, J. (2003). Papiroflexia y didáctica de la geometría, Técnicas básicas. En Elementos de Matemática. Publicación Didáctica Científica editada por la Universidad Caece.
Piaget Jean. Psicología y Pedagogía. Barcelona: Crítica, 1981 p. 179. Rico, L. Sierra, M. & Castro, E. (2000). Didáctica de la matemática. En, L. Rico y D.
Madrid (Eds), Las Disciplinas Didácticas entre las Ciencias de la Educación y las Áreas Curriculares. Madrid: Síntesis.
Sampieri, Hernández. Metodología de la Investigación. Editorial Mc Graw Hill. 5ª
Edición. México. 2010p. 29-40