La convivencia escolar a través de la danza
Abstract
This article had as a principle objective to strengthen trough dance the coe- xistence between the students of the fifth grade, considering that their range of age goes from 9 to 11 years old, from the school called Andes located in Bogotá. Therefore we had to look for the experience´s level of coexistence between the students through a screening test, that made possible the de- sign of a program of activities that we evaluated by the means of another test. The approximation used was mixed and the investigation was carried out through Action Research. It was concluded that dance, besides having a great educational and pedagogical impact on the students, it´s an activity of a great deal of importance from the social and cultural standpoint, being a perfect conduct of ideas.
Keywords
use, behavior, coexistence, dance, educational practices
References
Arguedas, C., & Castro, J. &. (2006). La expresión artística: un medio para cons- truir procesos pedagógicos significativos en el aula. San José de Costa Rica: ACTIGRAF.
Arguedas, J. (1983). El sexto. Lima: Horizonte.
Bandura, A. (1987). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza.
Centro de estudios para América Latina y El Caribe (CEPAL). (2006). Planteamiento sobre de evaluación de impacto. Santiago de Chile: ILPES.
Colegio Los Andes. (2018). Manual de Convivencia. Bogotá: Colegio Los Andes.
Fuentes, A. (2006). El valor pedagógico de la danza. Valencia: Universidad de
Valencia.
García R., H. (1997). La danza en la escuela. Barcelona: Inde ISBN 9788487330599.
Hernández S., R. (2015). Metodología de la Investigación. Bogotá: McGraw-Hill.
Jaimes J., G. et al. (2018). Cómo investigar desde la Educación Física “Reflexiones des- de el aula”. Armenia - Colombia: Kinesis Colombia ISBN 978-958-8952-78-9.
López P., V. (2006). La evaluación en Educación Física: revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: Evaluación Foermativa y Com- partida. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Machado H., A., & González O., G. &. (2012). Estrategias pedagógicas para la solución de conflictos escolares. Escenarios, Vol. 10, Núm. 1, Enero-Junio, 63-68.
Martínez, R. (2012). La danza en la escuela. Cantabria: Universidad de Cantabria. Oros, L. (2008). Promoviendo la serenidad infantil en el contexto escolar. Expe-
riencias preliminares en una zona de riesgo ambiental. Interdisciplinaria, Vol. 25. Núm. 2 ISSN 0325-8883, 181-195.
Ortega R.; Del Rey, R. (2003). La violencia escolar. Barcelona: Graó.
Pinilla Q., N. &. (2017). La pedagogía de la confianza: una estrategia para generar cambios escolares de paz. Análisis, Vol. 49, Núm. 91 (jul.-dic.) ISSN: 0120-8454, 318-336.
Posso R., P., Sepúlveda G., M., & Navarro C., N. &. (2015). La lúdica como estra- tegia pedagógica para fortalecer la convivencia. Lúdica pedagógica, No. 21 ISSN 0121-428, 163-174.
Poveda, M., Fernández, M., & Sánchez B., A. &. (2004). Análisis cualitativo de la percepción del profesorado y de las familias sobre los conflictos y las conduc- tas agresivas entre escolares. Revista española de pedagogía, ISSN 0034-9461, Vol. 62, Nº 229, 483-504.