Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Design and validation of a model for evaluating the quality of agricultural technical assistance in Colombia

Jornada participativa de percepción con campesinos de la Fundación San Isidro, Boyacá.  Foto: G. Castaño-Reyes

Abstract

Technical assistance programs for agriculture in Colombia are regulated by laws, agreements, and policies that define the importance of evaluating and monitoring this service. National, regional and municipal entities are responsible for developing performance evaluations; however, several weaknesses are evident. This paper proposes the Quality Assessment Model of Agricultural Advisory Services (known in Spanish as MECATA), an evaluation tool based on the adaptation of an EFQM model (European Foundation for Quality Management). The MECATA model was developed from the selection of 39 variables related to service quality; this model considered the adjustment of three assessment tools and a validation process of two entities in Boyacá. The results showed a positive service assessment given by users and technical assistants, but lower qualifications were considered in variables such as process innovation, integral service, continued education, participation in other activities and market inclusion. MECATA proposes a quality assessment that integrates several perspectives of technical assistance services based on local community requirements; these results can be used as the basis for proposals for improvement.

Keywords

Participative management, agricultural law, quality service, self-assessment, continuous improvement, qualitative content analysis.

PDF (Español)

Supplementary File(s)

Figura 1 (Español) Figura 2 (Español) Figura 3 (Español) Figura 4 (Español) Figura 5 (Español) Figura 6 (Español) Figura 7 (Español) Figura 8 (Español) Tablas (Español)

Author Biography

Gulnara Castaño-Reyes

Maestría en Ciencias Agrarias. Universidad Nacional de Colombia Sede Bogotá. Profesora de Ingeniería Agroecológica, Facultad de Ingeniería, Uniminuto.  Integrante Grupo de Investigación en Gestión y Desarrollo Rural, GIGDR (UNAL)

Álvaro Parrado-Barbosa

Doctorado en Desarrollo Humano y Sustentable. Profesor Departamento de Nutrición Humana, Facultad de Medicina, Universidad Nacional de Colombia.  Integrante Grupo de Investigación en Gestión y Desarrollo Rural, GIGDR (UNAL).

Juan Patricio Molina-Ochoa

Maestría en Economía Agraria. Profesor Departamento de Desarrollo Rural, Facultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de Colombia.  Integrante Grupo de Investigación en Gestión y Desarrollo Rural, GIGDR (UNAL)


References

  1. Álvarez R., A. 1989. La técnica nominal de grupo participativo. Seminario Taller: El Plan Nacional de Rehabilitación, PNR y la participación del IICA. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura, IICA, Medellín, Colombia.
  2. Cabo Salvador, J., J. Herreros G., V. Cabo M., M.A. Bellmont L., E. García J. y M. Vilches M. 2014. Plan estratégico de gestión de las organizaciones Sanitarias. Ediciones Díaz de Santos, Madrid, España.
  3. Castaño-Reyes, G.P. 2016. Calidad del servicio de asistencia técnica agropecuaria: Análisis de dos casos en Boyacá. Tesis de maestría. Facultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.
  4. Corpoica (Corporación Colombiana de Investigación Agropecuaria). 2015. Ciencia, tecnología e innovación en el sector agropecuario, diagnóstico para la misión para la transformación del campo. Corpoica, Bogotá, Colombia.
  5. Cuevas Reyes, V., J. Baca del Moral, F. Cervantes Escoto y J. Aguilar Ávila. 2012. Asistencia técnica en el sector agropecuario en México: Análisis del VIII censo agropecuario y forestal. Rev. Mex. Cienc. Agric. 3(5), 943-957.
  6. Delgado, M., E. Ramos y A. Pretel. 2007. Nuevas tendencias en evaluación de programas de desarrollo rural territorial: un proceso de autoevaluación en el Altiplano de Granada. Rev. Esp. Estud. Agrosoc. Pesqueros 213,11-40.
  7. Gobernación de Antioquia. 2014. Informe de seguimiento y evaluación al Servicio de Asistencia Técnica Directa Rural, año 2013, en el departamento de Antioquia. Secretaria de Agricultura y Desarrollo Rural de Antioquia; Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
  8. Gutiérrez-Vanegas, B., L. Álvarez R., R. Pérez P., I. Parra C. y S. Cristancho M. 2013. Perfil y normas de competencia laboral para profesionales asistentes técnicos agropecuarios. Corpoica, Bogotá.
  9. Jiménez G., Y.I., M.A. González R. y J. Hernández. 2016. De frente a la reforma educativa de segunda generación para la educación superior: ¿se han logrado los cambios en la epistemología docente? Perfiles Educ. 38(154), 20-40.
  10. Landini, F. 2012. Problemas en la extensión rural paraguaya: modelos de extensión en la encrucijada. Cuad. Desarro. Rural 9(69), 127-149.
  11. Lima de Almeida, A.C. y A.J. Gaia Cardoso. 2014. Diagnóstico rápido participativo e Matriz SWOT: estratégias de planejamento estratégico com base na atual posição do curso de Secretariado executivo UEPA. Rev. Gestão Secretariado 5(2), 117-137. Doi: https://doi.org/10.7769/gesec.v5i2.283
  12. Martínez–Moreno, A., V. Morales, C. Sánchez-Roca y F. Sánchez-Pérez. 2012. El modelo EFQM, análisis de los criterios resultados en un servicio deportivo municipal con más de 25.000 habitantes. Cuad. Psicol. Deporte 12(2), 71-76.
  13. Méndez Sastoque, M.J. 2015. Satisfacción con el empleo de extensionista rural: un estudio cualitativo en Caldas, Colombia. Rev Ceres 62(3), 241-250. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-737X201562030003
  14. Miles, M., M. Huberman y J. Saldaña. 2013. Qualitative data analysis: a methods sourcebook. 3rd ed. Sage Publications, Thousand Oaks, USA.
  15. MADR (Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural). 2002. Decreto 3199 de 2002, Decreto reglamentario de la prestación del Servicio Público Obligatorio de Asistencia Técnica Directa Rural previsto en la Ley 607 de 2000. Bogotá, Colombia.
  16. MADR (Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural). 2005. Resolución 189 de 2005. Procedimiento y requisitos para la acreditación de las entidades prestadoras del servicio de asistencia técnica. Bogotá, Colombia.
  17. Panayides, P. 2013. Coefficient alpha: Interpret with caution. Eur. J. Psychol. 9(4), 687-696. Doi: https://doi.org/10.5964/ejop.v9i4.653
  18. RELASER (Red Latinoamericana para Servicios de Extensión Rural). 2012. Notas de Políticas, Institucionalidad de la Extensión Rural y las relaciones público-privadas. Relaser-Rimisp, Santiago, Chile. Doi: https://doi.org/10.5964/ejop.v9i4.653
  19. Terrones-Cordero, A. 2013. Planeación participativa para elaborar un plan de desarrollo municipal: el caso de Acaxochitlán. Hidalgo. Econ. Soc. Territ. 13(42), 521-559. Doi: https://doi.org/10.22136/est00201358
  20. Vargas del Valle, R., S. Perry-Rubio, A. Cardona-Arango, D. Escobar-Uribe y U. Ramírez. 1996. Evaluación de las Unidades Municipales de Asistencia Técnica Agropecuaria UMATA, Vol.2. Factores de éxito y fracaso de las UMATA. PBEST Asesores Ltda., Bogotá, Colombia.
  21. Zardoya–Alegría, A., I.R. Guevara-Graterón, J. García-Bernal y M. Marzo-Navarro. 2004. Gestión de la calidad de los servicios sanitarios: Caso de autoevaluación según el EFQM. Rev. Iberoam. Contabilidad Gestión 2(4), 13-40.
  22. Zardoya–Alegría, A., I.R. Guevara-Graterón, J. García-Bernal y M. Marzo-Navarro. 2007. El modelo EFQM en el sector salud: análisis de los criterios facilitadores. Cuad. Cienc. Econ. Empres. 52, 103-125.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.