Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Prediction of problems related to TIC in general service organizations using a neural network

Abstract

This article shows the efficiency of implementing a Help Desk Application with a predictive model for the definition of a catalog of services, with the execution of good practices for the management of technological services through a quality standard to guarantee these services. Based on that, the general services company attempts to resolve the requests and
requirements of users through application, keeping the life cycle of each incident centralized. This Help Desk system was
developed using the PHP programming language, with the HTML5 structure, its CSS styles defined by Bootstrap and its MYSQL database engine. Thanks to the creation of an entity-relationship model suitable for the needs of the company, a ticket management module, user module, manual module and a descriptive analysis module of the tickets found in the base.

Keywords

HELP DESK, ITIL, Information and Communication Technology (ICT), ISO 20000, HPCC, neural networks

PDF (Español)

Author Biography

Christian Jesús Pinzón Casas

Ingeniero de Sistemas - Universidad Cooperativa de Colombia.

Estudiante de la Maestría de las Ciencias de Información y Comunicaciones.

Curso para programadores MinTIC 2021.

Fall 2020 Data Sciencie for All (DS4A)

Conocimientos amplios en tratamiento y transformación de Datos.

Especialista de Datos en Cardif

Adriana Marcela Vega Escobar

Ingeniería Industrial - Universidad América.

Especialización Planificación del Desarrollo Urbano y Regional - ESAP.

Magister Ingeniería Industrial - Universidad Distrital "Francisco José de Caldas".

Doctorado en Ingeniería. - Universidad Distrital "Francisco José de Caldas".

Docente Proyecto curricular Ingeniería Eléctrica - Universidad Distrital - Facultad de Ingeniería  


References

  • G. Villegas, "Modelo estadístico pedagógico para la toma de decisiones administrativas y académicas con impacto en el mejoramiento continuo del rendimiento de los estudiantes universitarios, basado en los métodos de selección CUR", Tesis doctoral, Departamento de Estadística, Universidad de Salamanca, Salamanca, España, 2018.
  • M. Honnibal (2022, June 10). Library Architecture - Processing pipeline [Online]. Available: https://spacy.io/api.
  • J. Rubio & M. Arcilla, “How to Optimize the Implementation of ITIL through a Process Ordering Algorithm”, MDPI, Applied Sciences, 10(1), 34, pp. 1-4, December, 2019. https://doi.org/10.3390/app10010034 DOI: https://doi.org/10.3390/app10010034
  • G. Garzón, J. Merchán y K. Morea, “Implementación de buenas prácticas basadas en ITIL 4 e ISO 20000 para la gestión de incidentes y reducción de riesgos del service desk de la empresa INGEAL S.A”, Tesis pregrado, Facultad de Ingeniería, Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá, Colombia, 2020.
  • F. AL-Hawari & H. Barham, “A machine learning based help desk system for IT service management”, Journal of King Saud University - Computer and Information Sciences, Vol. 33 (6), July 2021. https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2019.04.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2019.04.001
  • A. Vargas y C. González, "Diseño del módulo de PQRS para la recepción de inquietudes del portal orientación de la Empresa Universia Colombia", Tesis pregrado, Facultad de Ingeniería, Universidad Católica de Colombia, Bogotá, Colombia, 2021.
  • A. Bonilla, L. Cortés y M. Cortés, "Diseño y elaboración de una Guía Metodológica para el levantamiento de requerimientos en proyectos de implementación de Sistemas de Gestión Financiera para empresas en Colombia", Tesis maestría, Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito, Bogotá, Colombia, 2022.
  • F. Novello y P. Forcart, "Implementación de Mejores Prácticas ITIL", Tesis Licenciatura, Universidad Nacional del Noroeste de la Provincia de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina, 2020.
  • S. Chisco, J. Gutiérrez, N. Guzmán y C. Santiago, “Gestión de Servicios de Tecnología de Información usando ITIL en MYPIME”, 16th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology, Lima, Perú, 2018, p. 11.
  • S. Becerra, “Implementación del proceso de gestión de incidentes y su influencia en el servicio de atención y soporte de tecnología de información en el área de help desk del proyecto gold fields salares norte, 2018”, Universidad Nacional de Cajamarca, Escuela de Posgrado, Perú, 2021.
  • N. Colic & F. Rinaldi, “Improving spaCy dependency annotation and PoS tagging web service using independent NER services”, Genomics & Informatics, 17(2): e21, 2019. https://doi.org/10.5808/GI.2019.17.2.e21 DOI: https://doi.org/10.5808/GI.2019.17.2.e21
  • D. Sammy, “Reconocimiento y clasificación de entidades nombradas en textos legales en español”, Sociedad Española para el Procesamiento del Lenguaje Natural, España, 2021.
  • M. Honnibal (2022, June 09). Industrial - Strength Natural Language Processing [Online]. Available: https://swatimeena989.medium.com/training-word2vec-using-gensim-14433890e8e4.
  • A. Fardeen (2021, Agosto 13), Tutorial on Spacy Part of Speech (POS) Tagging [Online], Machine Learning Knowledge – MLK, Available: https://machinelearningknowledge.ai/tutorial-on-spacy-part-of-speech-pos-tagging/.
  • Enzyme advising group (2019, agosto 16), Natural Language Processing: ¿cómo es la técnica Word Embeddings? [Online], Available: https://blog.enzymeadvisinggroup.com/natural-language-processing.
  • M. Gregoryev, “Generación de textos en ruso mediante técnicas de Aprendizaje Automático para la industria del lenguaje”, Tesis pregrado, Universitat Politècnica de València, 2022
  • B. Jang, I. Kim and J. W. Kim, “Word2vec convolutional neural networks for classification of news articles and tweets”. PloS one, 2019. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0220976
  • IIBA, “A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge (BABOK)”, Vol. 3, International Institute of Business Analysis, 2015.
  • Red Hat (2019, October 24), ¿Qué es el open source?, [Online], Available: https://www.redhat.com/es/topics/open-source/what-is-open-source
  • DigitalOcean (2022, June 14), Simpler cloud, Happier devs, Better results [Online], Available: https://www.digitalocean.com/.
  • Docker docs (2022, June 10), Overview of Docker Compose [Online], Available: https://docs.docker.com/compose/.
  • P. Borja (2021, abril 30), Cinco Git Workflows para mejorar nuestros proyectos, BabelGroup [Online], Available: https://www.babelgroup.com/es/Media/Blog/Abril-2021/Cinco-Git-Workflows-para-mejores-proyectos.

Downloads

Download data is not yet available.