Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Connecting measures and patterns in coconut palm planting in Mexico

Abstract

Research’s goal is to identify and connect measurements and patterns in coconut palm planting types constructed by a Mexican farmer. The study was theoretically based on Ethnomathematics and was developed under a qualitative-ethnographic methodology in three stages: first, a participant observation was carried out to achieve familiarization with the peasant. Second, to collect the data, semi-structured interviews were implemented, and third, an ethnomathematical thematic analysis of the data was followed. The results show that the farmer builds two sowing systems (real frame and three bobbins) using non-conventional measures such as step and string, and, as a conventional unit of measurement, the meter. In addition, he applied trigonometric ratios and the Pythagorean theorem to find the height of the triangle, used in the triangular planting system, and implement it as a measurement standard. This work has mathematical potential for the teaching and learning of mathematical topics connected to the sociocultural context of students and teachers.

Keywords

measurements, pattern, coconut palm planting, ethnomathematics

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Camilo Andrés Rodríguez-Nieto

Licenciado en Matemáticas, Doctor en Ciencias con Especialidad en Matemática Educativa

Karina Nuñez-Gutierrez

Licenciada en Matemáticas, Estudiante de Doctorado en Ciencias con Especialidad en Matemática Educativa,

Lizzet Morales-García

Licenciada en Matemáticas, Estudiante de Doctorado en Ciencias con Especialidad en Matemática Educativa


References

  • Aroca, A. (2008). Pensamiento geométrico en las mochilas Arhuacas. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 11 (2), 71- 83. https://doi.org/10.31910/rudca.v11.n2.2008.625 DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v11.n2.2008.625
  • Aroca, A. (2013). Análisis de los diseños en los hipogeos del parque arqueológico de Tierradentro, Cauca, Colombia. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 16 (2), 525-534. https://doi.org/10.31910/rudca.v16.n2.2013.927 DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v16.n2.2013.927
  • Aroca, A. (2015). Diseños prehispánicos, movimientos y transformaciones en el círculo y formación inicial de profesores. Bolema Rio Claro, 29 (52), 528-548. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a06 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a06
  • Aroca, A. (2016). La definición etimológica de Etnomatemática e implicaciones en Educación Matemática. Educación Matemática, 28 (2), 175-195. https://doi.org/10.24844/EM2802.07 DOI: https://doi.org/10.24844/EM2802.07
  • Ávila, A. (2014). La Etnomatemática en la educación indígena: así se concibe, así se pone en práctica. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7 (1), 19-49.
  • Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós.
  • Blanco-Álvarez, H., Fernández-Oliveras, A., & Oliveras, M. (2017). Medidas de capacidad volumétrica no convencionales: aportes a la educación primaria. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 2071-2078.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2),77-101. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Castro, A., Rodríguez-Nieto, C. A., Aravena, L., Loncomilla, A., & Pizarro, D. (2020). Nociones matemáticas evidenciadas en la práctica cotidiana de un carpintero del sur de Chile. Revista Científica, 39 (3). https://doi.org/10.14483/23448350.16270 DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.16270
  • Chieus, G. (2009). A Braça da Rede, uma Técnica Caiçara de Medir. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 2 (2), 4-17.
  • D’Ambrosio, U. (2001). Etnomatemática: Elo entre las tradições e a modernidad. Colección: Tendencias en educación matemática. Belo Horizonte: Autêtica.
  • D’Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 100-107.
  • D’Ambrosio, U., & Knijnik, G. (2020). Encyclopedia of Mathematics Education. En S. Lerman (ed.), Ethnomathematics 283-288. Suiza: Springer Nature. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-15789-0_60
  • De la Hoz, E., Trujillo, O., & Tun, M. (2017). La geometría en la arquitectura de la vivienda tradicional arhuaca. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 10 (1), 37-49.
  • Devlin, K. (1998). Muster der Mathematik. Heidelberg: Spektrum.
  • García, L. I., & Osorio, A. M. (2008). Modelos mentales sobre el concepto de medida. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 4(2), 135-150.
  • García-García, J., & Bernandino-Silverio, N. (2019). Conocimientos geométricos en la elaboración de un artefacto en una comunidad Ñuu savi. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10 (19), 105-120. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.634 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.634
  • Gerdes, P. (2013). Geometría y cestería de los Bora en la Amazonía peruana. Lima: Ministerio de Educación.
  • Godino, J. D., Batanero, C., & Roa, R. (2002). Medida de magnitudes y su didáctica para maestros. España: Universidad de Granada.
  • González, J. D., Santa, Z. M., & Londoño, R. A. (2014). Comprensión de algunos conceptos geométricos en el contexto de la agricultura del café. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 61-80. DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.6556
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
  • Kraft, K. (2004). Textile patterns and their epistemological functions. Textile, 2 (3), 274-289. DOI: https://doi.org/10.2752/147597504778052711
  • Kula, W. (1980). Las medidas y los hombres. Madrid: Siglo Ventiuno Editores.
  • Lagunes-Fortiz, E. R., Gómez-Gómez, A. A., Leos-Rodríguez, J. A., Omaña-Silvestre, J. M., & Lagunes-Fortiz, E. (2021). Analysis of Copra and Coconut Oil Markets in Mexico. Agroproductividad, 14(4), 11-20. https://doi.org/10.32854/agrop.v14i4.1806 DOI: https://doi.org/10.32854/agrop.v14i4.1806
  • Martínez-Padrón, O., Trujillo, C., Lomas-Tapia, K. R., Moreno-Vallejo, J., & Dávalos- González, V. (2019). Saberes matemáticos ancestrales de una chakra andina. Revista Espacios, 40 (36), 15-26.
  • Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, Matemáticas, ciencia y ciudadanas. Bogotá, Colombia: MEN.
  • Muhtadi, D., Sukirwan, S., Warsito, W., & Prahmana, R. C. I. (2017). Sundanese Ethnomathematics: Mathematical Activities in Estimating, Measuring, and Making Patterns. Journal on Mathematics Education, 8 (2), 185-198. http://dx.doi.org/10.22342/jme.8.2.4055.185-198 DOI: https://doi.org/10.22342/jme.8.2.4055.185-198
  • National Council of Teachers of Mathematics, NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston: NCTM.
  • Paternina-Borja, O., Muñoz-Granados, N., Pacheco-Muñoz, E., & Aroca, A. (2020). Simetrías inmersas en el proceso de la elaboración de la máscara del torito de Galapa. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11 (1), 141-157. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11689 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11689
  • Ramos-Clamont Montfort, G., Madera-Santana, T. J., Fernández-Barrera, M. A., & Santos-Valencia, R. A. (2021). Prospectiva de la producción de coco en Yucatán, México. Región y Sociedad, 33, e1467. https://doi.org/10.22198/rys2021/33/1467 DOI: https://doi.org/10.22198/rys2021/33/1467
  • Real Academia Española, RAE. (2018). Diccionario de la lengua española. Madrid, España.
  • Restrepo, E. (2016). Etnografía, alcances, técnicas y éticas. Perú: Universidad Mayor de San Marcos.
  • Rey, M., & Aroca, A. (2011). Medición y estimación de los albañiles, un aporte a la educación matemática. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 14 (1), 137-147. https://doi.org/10.31910/rudca.v14.n1.2011.766 DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v14.n1.2011.766
  • Rivera, E., & Sánchez, L. (2015). Generalización de patrones: una vía al desarrollo del pensamiento variacional. XIV Conferencia Interamericana de Educación Matemática 1-15. México: CIAEM.
  • Rodríguez-Nieto, C. A. (2020). Explorando las conexiones entre sistemas de medidas usados en prácticas cotidianas en el municipio de Baranoa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e-857. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech. v11i0.857 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.857
  • Rodríguez-Nieto, C. A. (2021). Conexiones etnomatemáticas entre conceptos geométricos en la elaboración de las tortillas de Chilpancingo, México. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11 (2), 273-296. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12756 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12756
  • Rodríguez-Nieto, C., Aroca, A., & Rodríguez-Vásquez, F. M. (2019). Procesos de medición en una práctica artesanal del caribe colombiano. Un estudio desde la etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12 (4), 61-88. https://doi.org/10.22267/relatem.19124.36 DOI: https://doi.org/10.22267/relatem.19124.36
  • Rodríguez-Nieto, C., Morales- Garcia, L., Muñoz, A., & Navarro, C. (2017). Medidas no convencionales: El caso del mercado Baltazar R. Leyva Mancilla, Chilpancingo, Gro. En Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (Eds.), VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, 225-233. Madrid, España.
  • Rodríguez-Nieto, C., Mosquera, G., & Aroca, A. (2019). Dos sistemas de medidas no convencionales en la pesca artesanal con cometa en Bocas de Cenizas. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12(1), 6-24. DOI: https://doi.org/10.22267/relatem.19124.36
  • Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: ARFO Editores e impresiones Ltda.
  • Secretaría de Educación Pública, SEP. (2017). Aprendizajes clave para la Educación Integral. Plan y programa de estudio para la Educación Básica. México: SEP.
  • Sunzuma, G., & Maharaj, A. (2020). In-service Secondary Teachers' Teaching Approaches and Views Towards Integrating Ethnomathematics Approaches into Geometry Teaching. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34, 22-39. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a02
  • Toledo, Z. P., & Cruz, G. A. (2018). Una propuesta para la enseñanza de los números decimales en un contexto agrícola. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 11(1), 116-138.
  • Trujillo, O., Miranda, I., & De la Hoz, E. (2018). Los sistemas de medida en la comunidad Arhuaca: su uso en distintos contextos. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 11(2), 31-51.
  • Uzcanga, N. G., Camarena, D. M. J., Cortazar, M., & Góngora, R. D. (2015). Preferencias de consumo por productos derivados del cocotero en la Península de Yucatán, México. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 6 (1), 45-57. DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v6i1.738
  • Valencia-Salas, A. P., González, A. E., Bustos, M., Carretero, F., & Hurtado-Martínez, M. L. (2014). Etnomatemática africana. Colombia: Bogotá Humana.
  • Zambrano, J. A. (2012). Prácticas matemáticas en una plaza de mercado. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 5 (1), 35-61.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.