Influence of the ICTs in the appropriation of concepts about analogue electronics by the seventh grade students of basic education
Abstract
To do so, it was necessary to select a control group and an experimental group where it could be possible to design, implement and evaluate a teaching unit on basic electronics. On one hand, a traditional class methodology was used with the first group, on the other hand, the second group followed the model proposed by Fundación Colombiana Gabriel Piedrahita Uribe. In order to determine the impact of this study, a quasi-experimental research has been chosen. Its results showed that the use of ICTs in fact improved the internalization of concepts of basic analogic electronics in the target population, increasing 1.4 times the possibility of learning the topic compared to the control group. This association varies in the evaluation of the subtopics, showing that in some participants the acquisition of concepts improved thanks to the use ICTs, and in others, it is shown that their use had no impact on them.
Keywords
Information and Communication Technology, analogue electronics, basic education, teaching, learning.
Author Biography
Arnulfo Parada Hernández
Licenciado en Informática Educativa. Docente Colegio Andino de Tunja. E-mail: aranju5@yahoo.es
Zagalo Enrique Suarez Aguilar
Licenciado en Ciencias de la Educación Matemáticas, Magister en Ciencias Matemáticas. Docente Escuela de Matemáticas y Estadística. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. E-mail: zagalo.suarez@uptc.edu.co
References
- Bello, R. E. (2005, noviembre). Educación virtual: aulas sin paredes. Extraído el 3 de abril de 2014, de http://www.educar.org/articulos/educacionvirtual.asp
- Delors, J. (2008). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.
- Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. (2003, diciembre). Modelo de la medición de las tecnologías de la información y las comunicaciones - TIC. Extraído el 10 de febrero de 2014, de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/tics/tics.pdf
- Eduteka. (2008, diciembre). Un modelo para integrar las tic al currículo escolar. Extraído el 20 de enero de 2014, de http://www.eduteka.org/tema_mes.php3?TemaID=0017
- Gross, B. (2000). El ordenador invisible: hacia la apropiación en la enseñanza. Barcelona: Gedisa.
- Linares, N., Verdecia, E. J., & Álvarez, E. A. (2014). Tendencias en el desarrollo de las TIC y su impacto en el campo de la enseñanza. Revista Cubana de Ciencias Informáticas,8(1), 127-139.
- López, R. (2001). El área de la tecnología en secundaria. Madrid: Narcea.
- Merrill, P., Hammons, K., Vincent, B., Reynolds, P., Cristiansen, L., & Tolman, M. (1996). Computers in education (3th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
- Ministerio de Comunicaciones. (2008, mayo). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Bogotá: El autor.
- Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). Plan Nacional Decenal de Educación 2006-2016. Extraído el 22 de marzo de 2014, de http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/articles-166057_compendio_general.pdf
- Ministerio de Educación Nacional. (2008, mayo). Orientaciones generales para ser competente en Tecnología. Extraído el 22 de marzo de 2014, de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-160915_archivo_pdf.pdf
- Orjuela, D. L. (2010). Acercamiento a la integración curricular de las TIC. Praxis & Saber, 1(2), 111-136.
- Paredes, M. (2009). Aula: un sistema ubicuo de enseñanza-aprendizaje colaborativo. Madrid: Dykinson.
- Rosario, J. (2005, julio). La Tecnología de la Información y la Comunicación (TIC): su uso como herramienta para el fortalecimiento y el desarrollo de la educación virtual. Extraído el 19 de diciembre de 2013, de http://www.cibersociedad.net/archivo/articulo.php?art=218
- Rodríguez, S. F., & Gómez, L. A. (1997). Educación en tecnología. Madrid: McGraw-Hill.