Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Social pedagogy and interculturalism: a possible reading

Abstract

The text consists of an approach from a critical perspective of social pedagogy to the   concept of "interculturalism". Part of the consideration of the "inter" or "in between", questions its significance in various speeches of some of the disciplines which  are dedicated to this topic, particularly anthropology and philosophy. Then, the text places the concept of "in between" in the interstitial logic that leads to the concept of "hybridization". From these theoretical considerations, an experiment carried out in Barcelona is tackled. There you can see how to meet and mix elements of different cultural backgrounds that lead to productive and cultural dynamics not previously planned. These dynamics involve specialists in high digital technologies, neighbors, teachers and students at neighborhood schools, senior citizens, etc. This is a space "in between" or a hybrid, and its effects are not predictable.

Keywords

social pedagogy, inter-culture, hybridization, education.

PDF (Español)

Author Biography

Violeta Núñez-Pérez

Licenciada en Ciencias de la Educación, Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación.


References

  1. Agamben, G. (2008). Què vol dir ser contemporani? Barcelona: Arcàdia.
  2. Bauman, Z. (2003). Comunidad. En busca de la seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI.
  3. Bauman, Z. (2005). Archipiélago de excepciones. Comentarios de Giorgio Agamben. Buenos Aires: Katz / Barcelona: C.C.C.B.
  4. Bhabha, H. (2002). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
  5. Bloch, E.(1984). Entremundos en la historia de la filosofía. Madrid: Taurus.
  6. Bourriaud, N. (2009a). Postproducción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo ed.
  7. Bourriaud, N. (2009b). Manifiesto Altermodern. Tate Britain: http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/exhibition/altermodern/explain-altermodern/altermodern-explained-manifesto
  8. Chartier, R. (1996). Escribir las prácticas. Buenos Aires: Manantial.
  9. Delleuze, G. (1996). La imagen tiempo. Barcelona: Paidos.
  10. Derrida, J. (1997). El monolingüismo del otro o la prótesis del origen. Buenos Aires: Manantial.
  11. Descombes, V. (1982). Lo mismo y lo otro. Madrid: Cátedra.
  12. Fanon, F. (1963). Los condenados de la tierra. México: F.C.E.
  13. Farinelli, F. (2003). Geografia: Un'introduzione ai modelli del mondo. Roma: Einaudi.
  14. Flores Arancibia, I. (2010). Pensar el entre, contribuciones para una crítica de la razón intersticial. URL: congresos.um.es/filosofiajoven/filosofiajoven2010/paper/view/7931 (Lectura 5/10/14).
  15. García Canclini, N. (1999). Culturas híbridas y estrategias comunicacionales. In Estudios sobre las culturas contemporáneas. México: Universidad de Colima.
  16. García Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidos.
  17. Herbart, J. (1983). Pedagogía General derivada del fin de la educación. Barcelona: Humanitas.
  18. Hernández Navarro, M. A. [comp.] (2008). Heterocronías, tiempo, arte y arqueologías del presente. Murcia: Cendeac.
  19. Lacan, J. (1978). Escritos. Tomo I. México: Siglo XXI.
  20. Núñez, V. (1999). Pedagogía Social: cartas para navegar en el nuevo milenio. Buenos Aires: Santillana.
  21. Núñez, V. [coord.] (2010). Encrucijadas de la educación social: orientaciones, modelos y prácticas. Barcelona: UOC.
  22. Oosterling, H. (2000). A culture of the inter. Sensus communis in multi and intercultural perspective. Würzburg: Könighausen & Newman (p. 61-84).
  23. Sloterdijk, P. (2002). El desprecio de las masas. Ensayos sobre las luchas culturales de la sociedad moderna. Valencia: Pre-textos.
  24. Sloterdijk, P., & Heinrichs, H. J. (2004). El sol y la muerte. Madrid: Siruela.
  25. Wyneken, G. (1905). Las antinomias centrales de la Pedagogía. En LUZURIAGA, L. (1968). Ideas pedagógicas del siglo XX. Buenos Aires: Losada.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.