A model of university social responsibility: a proposal for the Colombian institutions
Abstract
This article is the result of an investigation whose objective was to propose a model to implement the RSU (University Social Responsibility) from a brief analysis of its situation in Colombia. Qualitative research was applied, specifically descriptive-explanatory, using the Shewhart cycle, resulting in the proposed model composed by the four pillars of higher education: teaching, social projection, research and management, plus environment and post-conflict. Environment, despite being part of the social responsibility scheme, is hardly being treated with any rigor in literature and post-conflict is of great relevance given the current reality of Colombia. In parallel, the table of indicators was designed, which became a key tool to know the status of each university with respect to its social commitment and consequently take measures to improve it. Finally, it is concluded that one of the causes of the lack of implementation is due to the lack of a methodology or a model of how to do it, as well as the lack of interest, because we have not become aware of its importance and how favorable it is to contribute to the reconstruction of the fabric of society.
Keywords
conflict;, indicators;, social problems;, social responsibility
Author Biography
Martha Yaneth Forero-Jiménez
Administradora Industrial, Estudiante de Doctorado en Economía y Empresa
References
Aristimuño, M. (2012). La valoración de la responsabilidad social universitaria: dimensiones e indicadores para su abordaje. Revista Copérnico Arbitrada de Divulgación Científica, 8 (16), 23-29. Recuperado de: http://copernico.uneg.edu.ve/numeros/c16/c16_art03.pdf
Asociación Colombiana de Universidades (2010). Políticas para la educación superior en Colombia 2010 – 2014: Hacia una nueva dinámica social de la educación superior. Revista El Pensamiento Universitario, (19), 34-38. Recuperado de: https://www.cna.gov.co/1741/articles-311056_ResponsabilidadSocial.pdf
Asociación de Universidades Confiadas a la Compañía de Jesús en América Latina (2014). Proyecto de fortalecimiento institucional de la responsabilidad social de las universidades (RSU) para AUSJAL. Red Homólogos de RSU - AUSJAL 2014. Recuperado de: https://issuu.com/ausjal/docs/carta_ausjal_42
Baca, H. (2015). La responsabilidad social universitaria: propuesta conceptual y medición en el ámbito de una universidad privada de Lima – Perú (Tesis doctoral). Sevilla, España: Universidad de Sevilla.
Cardona, D., & Zambrano, R. (s/f). En los límites entre el impacto de las propuestas de intervención y la responsabilidad social universitaria. Recuperado de: http://bit.ly/2DqANXT
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ª Ed.). México: McGraw Hill Educación.
Lerma, H. D. (2016). Metodología de la investigación. Pereira, Colombia: Ecoe Ediciones.
Lizarazo, T. (19 de mayo de 2015). ¿Qué papel tienen las universidades dentro del proceso de paz?. Configurar escenarios para el posconflicto es uno de los objetivos de la academia en pro de la paz. El Tiempo. Recuperado de: http://bit.ly/2rxhsTA
Pagano, R. R. (2000). Estadística para las ciencias del comportamiento. Madrid, España: International Thompson.
Pérez, F. (2016). El papel de la educación en el posconflicto. Corporación Viva la Ciudadanía. Recuperado de: http://bit.ly/2DsVimP
Sarmiento, J. M. (2009). El ciclo PHVA: Una herramienta para la mejora continua. Recuperado de: http://nolimitsquality.blogspot.com/2009/11/el-ciclo-phva.html
Singh-Soin, S. (1997). Control de calidad total. México: McGraw Hill.
Universia (2017). Tipos de investigación: Descriptiva, exploratoria y explicativa. Recuperado de: http://noticias.universia.cr/educacion/noticia/2017/09/04/1155475/tipos-investigacion-descriptiva-exploratoria-explicativa.pdf
Valarezo-González, K., Sarango-Lalangui, P., Salcedo-Viteri, K., Valdiviezo-Abad, C., Sánchez-Farfán, L., & Marín-Gutiérrez, I., (2013). Gestión universitaria ética y responsable. Indicadores de RSU. En Actas – V Congreso Internacional Latina de Comunicación Social – V CILCS. Recuperado de: http://www.revistalatinacs.org/13SLCS/2013_actas.html
Vallaeys, F. (2006). Breve marco teórico de responsabilidad social universitaria. Recuperado de: https://www.econo.unlp.edu.ar/frontend/media/86/10986/10ec2d7e617a62eba0696821196efeae.pdf
Vallaeys, F. (2008). “Responsabilidad social universitaria”: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista Educación Superior y Sociedad, 13 (2), 191-220. Recuperado de: http://ess.iesalc.unesco.org.ve/ess3/index.php/ess/article/view/47
Vallaeys, F., & Carrizo, L. (2011). Hacia la construcción de indicadores de responsabilidad social universitaria. Recuperado de: http://bit.ly/2ry7Is8
Yfarraguerri, L. (2014). Necesidad de indicadores de medición de la responsabilidad social en las universidades. Revista Daena: International Journal of Good Conscience, 9 (1), 142-157. Recuperado de: http://spentamexico.org/v9-n1/A13.9(1)142-157.pdf