Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Territory in Contemporanean Argentinian Poetry: objectivism, 1990’s poetry, and an Antarctic experiment

Abstract

Territory, as a special concern for the space in terms of local reality, allows us to reflect on some important novelties surfaced across contemporary Argentinian poetry. The dialogue between common speech and sight that characterize Argentinean 1990’s poetry” (Porrúa 2001, 2004) can be also applied to the analysis of the relationships among subjective perception, changes in the social landscape, and the historical controversies that surround those issues.  El guadal (García Helder) and La zanjita (Desiderio) set the basic frame, and propose territory through observation or experimenting with oral speech. Combined or in separate ways, these possibilities can be found in El cielo de Boedo (Durand), Poesía civil (Raimondi) or Pujato (Cortiñas).Particularly, Raimondi´s and Cortiñas´s books reflect deeply on issues firstly laid out by theArgeninean essay along the 20th century (the function of collective symbols, identity as cultural problem, as well as their connection with the local territory, among other issues).  

Keywords

poetry, territory, objectivism, – argentine nineties poetry, everyday speech

PDF (Español) XML (Español)

References

Bajtin, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Casas, F. (1996). El salmón. Buenos Aires: Libros de Tierra Firme.

Casas, F. (2003). El spleen de Boedo. Bahía Blanca: Ediciones Vox.

Casas, F. (2010). Tuca. Buenos Aires: Eloisa Cartonera.

Cortiñas, G. (2011). Hospital de campaña. Madrid: Fundación Centro de Poesía José Hierro.

Cortiñas, G. (2013). Pujato. La Habana: Fondo Editorial Casa de las Américas.

Cortiñas, G. (2017). Cuaderno del poema. Buenos Aires: Palabras Amarillas.

Cortiñas, G. (2019). La recidiva. Segovia: Ediciones La Uña Rota.

Cucurto, W. (2007). Hatuchay. Bahía Blanca: Ediciones Vox Senda.

Delgado, S. (2007). El poema y la ciudad. Paisaje urbano e hiperurbano en tres poetas rosarinos (Dobry, García Helder y Prieto). Cuadernos LIRICO, (3), 199-217. Doi: https://doi.org/10.4000/lirico.788

Desiderio, J. (2001a). La zanjita. Buenos Aires: Ediciones del Diego.

Desiderio, J. (2001b). "Soy capaz de flayear con un charco lleno de cáscaras de mandarina" (entrevista de Washington Cucurto). Poesía.com, (14). (Portal ya no accesible).

Desiderio, J. (2007). La zanjita. Barrio trucho. El asesino de dios. Bahía Blanca: Ediciones Vox.

Durand, D. (2015). El cielo de Boedo. Buenos Aires: Blatt & Rios.

Eliot, T. S. (1944). Hamlet. En Los poetas metafísicos y otros ensayos sobre teatro y religión (pp. 179-186). Buenos Aires: Emecé Editores.

Fenollosa, E. y Pound, E. (2001). El carácter de la escritura china como medio poético. Madrid: Visor Libros.

Gambarotta, M. (1996). Punctum. Buenos Aires: Libros de Tierra Firme.

Gambarotta, M. (2006). El habla como materia prima. En J. Fondebrider (ed.), Tres décadas de poesía argentina 1976-2006 (pp. 235-242). Buenos Aires: Libros del Rojas.

García Helder, D. (1994). El guadal. Rosario: Libros de Tierra Firme.

García Helder, D. (2008). La vivienda del trabajador. Rosario: Editorial Municipal de Rosario.

García. Helder, D., Prieto, Martín (2006). Boceto N° 2 para un … de la poesía argentina actual. En Tres décadas de poesía argentina 1976-2006 (pp. 101-116). Buenos Aires: Libros del Rojas [1998].

Gombrich, E. H. (2011). Historia del arte. New York: Phaidon Press.

Jauretche, A. (1967). Los profetas del odio y la yapa (la colonización pedagógica). Buenos Aires: Peña Lilo Editor.

Kesselman, V., Mazzoni, A. y Selci, D. (Eds.). (2012). La tendencia materialista. Antología crítica de la poesía de los 90. Buenos Aires: Paradiso.

Porrúa, A. (2001). Mirar y escuchar: el ejercicio de la ambigüedad. Punto de vista, (69), 5-8. Recuperado de https://ahira.com.ar/ejemplares/69/

Porrúa, A. (2004). Subjetividad y mirada en la poesía argentina reciente. Cuadernos del Sur. Letras, (34), 15-38. Recuperado de https://bit.ly/38hlnWO

Porrúa, A. (2007). Poéticas de la mirada objetiva. Crítica cultural, 2(2), 1-6. Recuperado de http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/viewFile/105/115
Raimondi, S. (2010). Poesía civil (2.ª ed.). Bahía Blanca: 17grises Editora.

Rubio, A. (2012). Raimondi y Rodríguez: lo privado y lo público más allá de la poesía de los ´90. Revista Mancilla, 2(2), 14-21.

Selci, D. (2007). Meteorología sináptica: Daniel Durand y sus procesos de formalización. Revista Planta, (1). Recuperado https://seminarioeuraca.files.wordpress.com/2015/11/selci_meterologiasinaptica_2007.pdf

Taborda, O. (1990). Sol negro. Diario de Poesía, 4(16), 9. Recuperado de https://ahira.com.ar/ejemplares/diario-de-poesia-n-16/
Taborda, O. (1993). 40 watt. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Terán, O. (2006). Los ‘montoneros’ también desafían a los liberales. En De utopías, catástrofes y esperanzas. Un camino intelectual (pp. 123-126). Buenos Aires: Siglo XXI.

Viola Fisher, V. (1995). Hacer sapito. Buenos Aires: Nusud.

Villa, J. (2001). Desiderio Show. Algunas cuestiones sobre Desiderio. Poesía.com, (14). (Portal ya no accesible).

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.