Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Plateaus, Multiplicities, and Interconnections in Distant Star: Between Complexity and Rhizomes

Abstract

This article analyzes the narrative structure of the novel Distant Star, by Roberto Bolaño, from the theory of complexity and from the philosophical concept of Rhizome. The stories of the novel are understood as plateaus that are connected like rhizomes or that interact in a complex system to give meaning to the work. The article begins with a synthesis of the story, then relates the concepts of complexity and rhizome, and finally presents the plateaus and interconnections created by Bolaño in the novel. It is concluded that Distant Star can be read in a linear way, following the trail of the antagonist; or in a rhizomic way, without beginning or end, but with a variety of plateaus, intertextualities and stories that are slightly connected. Wieder becomes a point without end, and like the novel, a rhizome in the universe of Bolaño's work.

Keywords

Distant Star, Roberto Bolaño, complexity, rhizome, intertextuality

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Daniel Guarín

PhD student in Hispanic Linguistics and Spanish instructor at Temple University (Philadelphia, USA). M.A. in Applied Linguistics from Pontificia Universidad Javeriana (Bogotá, Colombia).


References

  1. Aladino, Edison. “Pedro Páramo o el libro como rizoma”. Poligramas, núm. 41 (2015): 111-121. Web. 28 de marzo de 2022. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i41.4409 DOI: https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i41.4409
  2. Al-Hoorie, Ali H. y Phil Hiver. Research methods for complexity theory in applied linguistics. Bristol (Inglaterra), Multilingual Matters, 2020. Impreso.
  3. Areco, Macarena. “¿Civilización o barbarie? Imaginaciones espaciales rizomáticas y abismales de Europa y Latinoamérica en la obra de Roberto Bolaño”. Estudios Filológicos, núm. 61 (2018): 175-186. Web. 28 de abril de 2020. https://doi.org/10.4067/S0071-17132018000100175 DOI: https://doi.org/10.4067/S0071-17132018000100175
  4. Barthes, Roland. Camera Lucida. Reflections on photograpy. Traducido por Richard Howard. New York, Hill y Wang, 1981. Impreso.
  5. Beasley-Murray, Jon. Posthegemony: Political theory and Latin America. Minneapolis, University of Minnesota Press, 2010. Impreso. https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816647149.001.0001 DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816647149.001.0001
  6. Benmiloud, Karim. “La génesis del monstruo en Estrella Distante”. Mitologías hoy, vol. 7, núm. 1 (2013): 101-111. Web. 6 de abril de 2020. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.131 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.131
  7. Blommaert, Jan. Ethnography, superdiversity and linguistic landscapes: Chronicles of complexity. Bristol (Inglaterra), Multilingual Matters, 2013. Impreso. https://doi.org/10.21832/9781783090419 DOI: https://doi.org/10.21832/9781783090419
  8. Bolaño, Roberto. Estrella distante. Barcelona, Anagrama, 1996. Impreso.
  9. ----. Llamadas telefónicas. Barcelona, Anagrama, 1997. Impreso.
  10. ----. Nocturno de Chile. Barcelona, Anagrama, 2000. Impreso.
  11. ----. La literatura nazi en América. Barcelona, Seix Barral, 2005. Impreso.
  12. ----. Los sinsabores del verdadero policía. Barcelona, Anagrama, 2011. Impreso.
  13. ----. El espíritu de la ciencia-ficción. Santiago de Chile, Alfaguara, 2016. Impreso.
  14. Bolognese, Chiara. “Roberto Bolaño y Raúl Zurita: referencias cruzadas”. Anales de Literatura Chilena, vol. 14 (2010): 259-272.
  15. Braithwaite, Andrés (ed.). Bolaño por sí mismo. Entrevistas escogidas. Santiago de Chile, Ediciones Universidad Diego Portales, 2006. Impreso.
  16. Burkette, Allison y William A. Kretzschmar Jr. Exploring linguistic science: Language use, complexity, and interaction. Cambridge, Cambridge University Press, 2018. Impreso. https://doi.org/10.1017/9781108344326 DOI: https://doi.org/10.1017/9781108344326
  17. Byrne, David. Complexity theory and the Social Sciences: An introduction. Londres, Routledge, 1998. Impreso.
  18. Carlsen, Lila McDowell. “Absurdity and Utopia in Roberto Bolaño’s Estrella distante and ‘Sensini’”. Confluencia, vol. 30, núm. 1 (2014): 138–151. Web. 4 de junio de 2020. https://doi.org/10.1353/cnf.2014.0003 DOI: https://doi.org/10.1353/cnf.2014.0003
  19. Córdoba, Antonio. “(De)Mythologizing the disabled: Chilean freaks in Roberto Bolaño’s El Tercer Reich and Estrella distante”. Hispanic Issues On-Line (HIOL), vol. 20 (2018): 77-96. Web. 4 de abril de 2020. https://doi.org/10.17613/d3f7-4384
  20. Deleuze, Gilles. Spinoza: Practical philosophy. Traducido por Robert Hurley. San Francisco, City Lights Books, 1988. Impreso.
  21. ---. Positions. Traducido por Alan Bass. Chicago, The University of Chicago Press, 1981. Impreso.
  22. Deleuze, Gilles y Félix Guattari. Kafka: por una literatura menor. Traducido por Jorge Aguilar Mora. México, Ediciones Era, 1978. Impreso.
  23. ----. Anti-Oedipus: Capitalism and schizophrenia. Traducido por Robert Hurley, Mark Seem y Helen Lane. Minneapolis, University of Minnesota Press, 1983. Impreso.
  24. ----. Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Traducido por José Vázquez Pérez, 6ª ed. Valencia, Pre-textos, 2004. Impreso.
  25. Descartes, René. Reglas para la dirección del espíritu. Traducido por Juan Manuel Navarro-Cordón. Madrid, Alianza Editorial, 1996. Impreso.
  26. Echevarría, Ignacio. Desvíos. Un recorrido crítico por la reciente narrativa Latinoamericana. Santiago (Chile), Universidad Diego Portales, 2007.
  27. Gutiérrez-Mouat, Ricardo. Understanding Roberto Bolaño. Columbia, University of South Carolina Press, 2016. Impreso.
  28. Hoyos, Héctor. Beyond Bolaño: The global Latin American novel. New York, Columbia University Press, 2015. Impreso. https://doi.org/10.7312/columbia/9780231168427.001.0001 DOI: https://doi.org/10.7312/columbia/9780231168427.001.0001
  29. Johnson, Neil. Simply complexity: A clear guide to complexity theory. Londres, Oneworld Publications, 2009. Impreso.
  30. Larsen-Freeman, Diane. “Complexity theory: The lessons continue”. Complexity theory and language development: In celebration of Diane Larsen-Freeman. Editado por Lourdes Ortega y Zhao Hong Han. Amsterdam, John Benjamins Publishing Company, 2017, pp. 11-50. Impreso. https://doi.org/10.1075/lllt.48.02lar DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.48.02lar
  31. López, Olga. “Circuitos de la imagen-cristal. La imagen-cristal de Pedro Páramo”. Las artes de Gilles Deleuze. Procesos artísticos, creaciones y experimentaciones. Editado por Paolo Vignola. Guayaquil, Universidad de las Artes, 2018, pp. 81-96. Impreso.
  32. Lynd, Juliet. “The politics of performance and the performance of narrative in Roberto Bolaño’s Estrella distante”. Chasqui, vol. 40, núm. 1 (2011): 170-188.
  33. Maier, Gonzalo. “Fuera de foco: ironía y fotografía en Estrella distante, de Roberto Bolaño”. Neophilologus, vol. 100, núm. 2 (2016): 213-227. Web. 4 de abril de 2020. https://doi.org/10.1007/s11061-015-9454-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s11061-015-9454-4
  34. Maldonado Castañeda, Carlos Eduardo, editor. Complejidad: revolución científica y teórica. Editorial Universidad del Rosario, 2009.
  35. Mitchell, Melanie. Complexity. A guided tour. New York, Oxford University Press, 2009. Impreso.
  36. Morin, Edgar. Complexité restreinte, complexité générale. Traducido por Pep Lobera. Coloquio Intelligence de la complexité: épistémologie et pragmatique. Cerisy-La-Salle, 26 de junio de 2005. Impreso.
  37. ----. On Complexity. New York, Hampton Press, 2008. Impreso.
  38. Oliver, María Paz. “Digresión y subversión del género policial en Estrella distante de Roberto Bolaño”. Acta Literaria, núm. 44 (2012): 35-51. Web. 4 de abril de 2020. https://doi.org/10.4067/S0717-68482012000100003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-68482012000100003
  39. ---. El arte de irse por las ramas: la digresión en la novela latinoamericana contemporánea. Boston, Brill - Rodopi, 2016. Impreso.
  40. Parham, Karen. “Deleuze & Guattari’s friendly concepts”. Philosophy Now, vol. 144, núm. junio/julio (2021): 28-30.
  41. Rivera-Taupier, Miguel. “Aspectos góticos y policiales de Estrella Distante”. Bulletin of Hispanic Studies, vol. 94, núm. 2, (2017): 229-240. Web. 31 de marzo de 2020. https://doi.org/10.3828/bhs.2017.15 DOI: https://doi.org/10.3828/bhs.2017.15
  42. Sánchez Prado, Ignacio M. “The persistence of the transcultural: A Latin American theory of the novel from the national-popular to the global”. New Literary History, vol. 51, núm. 2 (2020): 347-374. Web. 24 de marzo de 2022. https://doi.org/10.1353/nlh.2020.0022 DOI: https://doi.org/10.1353/nlh.2020.0022
  43. Shellhorse, Adam Joseph. Anti-Literature: The politics and limits of representation in modern Brazil and Argentina. Pittsburgh, University of Pittsburgh Press, 2017. Impreso. https://doi.org/10.2307/j.ctt1r69xs2 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1r69xs2
  44. Simunovic Díaz, Horacio. “Estrella distante: crimen y poesía”. Acta Literaria, núm. 33, (2006): 9-25. Web. 31 de marzo de 2020. https://doi.org/10.4067/S0717-68482006000200002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-68482006000200002
  45. Steiner, George. Extraterritorial: Papers on literature & the language revolution. New York, Atheneum, 1976. Impreso.
  46. Tranquillo, Joe. An introduction to complex systems: Making sense of a changing world. Suiza, Springer, 2019. Impreso. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02589-2 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-02589-2
  47. Velázquez Soto, Armando Octavio. “El personaje aniquilado en Estrella distante de Roberto Bolaño”. Cuadernos Americanos, vol. 4, núm. 150 (2014): 133-153. Web. 04 de julio de 2020. http://www.cialc.unam.mx/cuadamer/textos/ca150-133.pdf
  48. Vertovec, Steven. “Super-diversity and its implications”. Ethnic and Racial Studies, vol. 30, núm. 6 (2007): 1024-1054. Web. 27 de abril de 2021. https://doi.org/10.1080/01419870701599465 DOI: https://doi.org/10.1080/01419870701599465
  49. Volpi, Jorge. “Bolaño, epidemia”. Revista de la Universidad de México, vol. 49, marzo (2008): 77-84. Impreso.
  50. Zavala, Oswaldo. La modernidad insufrible: Roberto Bolaño en los límites de la literatura latinoamericana contemporánea. Chapel Hill (Estados Unidos), University of North Carolina Press, 2015. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.