Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Los Sorias [The Sorias] and Writing as War: Temporality and Possible Worlds in the Poetics of Alberto Laiseca

Abstract

his paper we will analyze the ways in which the representation of war crosses diverse textual levels in Los sorias [The Sorias], Alberto Laiseca’s main novel, and one of the most relevant in Argentine contemporary literature. Adressing the strong cultural importance of the war in Argentine literature, we will examine the relationship between the effect of canonization in Laiseca and the war structure of his “possible worlds”. And we will consider war not just as a literary topic, but as a writing principle and strategy for establishing a particular narrative temporality

Keywords

Laiseca, war, temporality, possible worlds

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

José Agustín Conde De Boeck

Universidad Nacional de Tucumán. Licenciado en Letras por la Universidad Nacional de Tucumán. Doctorando en Letras Universidad
Nacional de Córdoba.


References

  • AICHINO, M. C. (2011), “Enfrentamientos cósmicos en Los sorias, de Alberto Laiseca”. En Revista Digilenguas, 10 (Diciembre). Córdoba: Departamento Editorial–Facultad de Lenguas – Universidad Nacional de Córdoba. 6-11.
  • ————— (2014), “Teorías del fantástico y nuevos realismos. Reflexiones acerca de potenciales efectos de lectura en algunas obras de Alberto Laiseca y Marcelo Cohen”. En Recial, 5-6 (5). Córdoba: Facultad de Filosofía y Humanidades – Universidad Nacional de Córdoba.
  • BERGARA, H. (2013), “Plagios con un plagio de plagios”. En LAISECA, Alberto. Por favor, ¡plágienme! Buenos Aires: Eudeba. 9-21.
  • BONELLS, J. (ed.) (2009), Dictionnaire des Littératures Hispaniques. París: Robert Laffont.
  • CASAS, F. (2014), “El aprendiz de brujo”. En Perfil. 28 de febrero.
  • DE ARRIBA, M.L. (1996), “Raras ficciones nuevas”. EnCELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas 6-7-8. Vol. 2. 243-253.
  • DOLEZEL, L. (1980), “Truth and Authenticity in Narrative”. En Poetics Today, Vol. 1, No. 3. DukeUniversityPress. 7-25. DOI: https://doi.org/10.2307/1772407
  • ————— (1999), Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Madrid: Arco/Libros.
  • ECO, U. (1992), Obra abierta. Buenos Aires: Planeta.
  • ESTRADE, C. (2013), “Homo argentinus, homosexual, homo bellicum”. En Amerika, 8. Lira – Erimit -Université Rennes 2. [http://amerika.revues.org/3867] DOI: https://doi.org/10.4000/amerika.3867
  • GARCÍA, G. (1969), “Los nombres de la negación”. En LAMBORGHINI, Osvaldo. El Fiord. Buenos Aires: Chinatown.
  • HOLMES, A. (2008), “China in Argentine Exotismo: Contemporary Inventions of the Orient”. En Bulletin of Spanish Studies – University of Glasgow, Vol. 85, No. 1. Taylor & Francis. 71-83. DOI: https://doi.org/10.1080/14753820701791528
  • KOHAN, M. (2014), El país de la guerra. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
  • KURLAT ARES, S. (2006), Para una intelectualidad sin episteme. El devenir de la literatura argentina (1974-1989). Buenos Aires: Corregidor.
  • LINK, D. (1998), “El gordo y el flaco” en Radar / Página/12. 19 de julio.
  • MAZZUCO, M. (2010), “Internet es un invento del príncipe de las tinieblas” (entrevista). En La Gaceta Literaria (La Gaceta). San Miguel de Tucumán. 24 de enero.
  • MOLLE, F. (2011), “Yo deliro pero con realismo” (entrevista). En Perfil. 5 de junio.
  • MONTALDO, G. (1990), “Un argumento contraborgeano en la literatura argentina de los años ’80 (Sobre C. Aira, A. Laiseca y Copi)”. En Hispamérica (Gaithesburgh) 55, Abril. 105-112.
  • PETROSELLI, E. (2004), “Televisión, literatura y terror en Buenos Aires”. En Ariadna rc, 22. Invierno. [http://www.ariadna-rc.com/numero22/critica08.htm]
  • PIGLIA, R. (2004), “La civilización Laiseca” [Buenos Aires: Simurg, 1998], prólogo a Los sorias. Buenos Aires: Gárgola. 7-10.
  • PRIETO, M. (2006), Breve historia de la literatura argentina. Buenos Aires: Aguilar, Altea, Taurus, Alfagurara, 2006.
  • RAVETTI, G. (2013a), “Laboratório de ficção científica: Los Sorias, de Alberto Laiseca”. En Olhod’agua. Revista do Programa de Pós-Graduaçaoem Letras da UNESP, vol. 5, no. 1. São José do Rio Preto: Universidade Estadual Paulista, UNESP. 84-102.
  • ————— (2013b), “Os delíriostestemunhantes de si, as conversõesperformáticas a propósito de Los sorias, de Alberto Laiseca”. En Letras de Hoje, vol. 48, no. 4. Porto Alegre. 512-520.
  • SARLO, B. (2007), Escritos sobre literatura argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • VALLES CALATRAVA, J.R. (2008), Teoría de la narrativa una perspectiva sistemática. Madrid: Iberoamericana / Frankfurt am Main: Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954871551
  • VÁZQUEZ, C. (2008), “La historia sin fin”. En Teína, 18. Junio. [sitio Web: http://www.revistateina.es/teina/web/teina18/lit3.htm]
  • ZUNINI, P. (2014), “El libro de la guerra” (entrevista a Martín Kohan). En Eterna Cadencia (24 de octubre). [sitio Web: http://blog.eternacadencia.com.ar/archives/39728#more-39728]
  • Corpus
  • LAISECA, A. (2003), Las aventuras del profesor Eusebio Filigranati. Buenos Aires: Interzona.
  • ————— (2004), Los sorias. Buenos Aires: Gárgola.
  • ————— (2011), Cuentos completos. Buenos Aires: Simurg.
  • ————— (2013), El jardín de las máquinas parlantes. Buenos Aires: Gárgola.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.