Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Didactic Strategy Mediated by the Game, to Minimize Learning Difficulties in Students

Abstract

The Covid-19 virus pandemic generated various problems in educational training centers worldwide; Colombia has not been the exception. One of these most evident problems is the low academic performance that students have had in recent years, not to mention the high increase in teaching and learning process difficulties; difficulties such as low instructional follow-up, little assertive communication, scattered attention, and the lack of age-appropriate socio-emotional skills. Having said that, a qualitative research methodology is proposed here from the IA design, carried out República de Colombia, IED School, more specifically in branch B. The objective of minimizing learning difficulties through a didactic strategy based on games, which enables the reduction of learning difficulties in course 104 students’ course 104.The idea is to enhance learning through computational thinking while taking part in games as a transversal axis. Regarding the planning, implementation and evaluation, teachers of the course will be directors-researchers and students and parents are also actively integrated into the project, with participation, dedication, and commitment in the development of the implementation and evaluation of the didactic strategy. The idea is to check information and situation about: significant reduction in loss of the academic year in children with learning difficulties, associated work between the institution and families, positive effect of the game in most learning environments, promoting computational thinking (PC) within the cognitive abilities and problem-solving context. Finally, it is concluded that the strategy was well received by the educational community, due to the great impact on the integral training processes of the participants and at the same time the methodological strategy was accepted, in the planning of the year 2023 in the first grade.

Keywords

strategy, teaching, thinking, learning problems, skill and play

PDF (Español)

References

  • Animación y Servicios Educativos A.C. (2009). Historia y evolución del juego. https://vinculando.org/articulos/historia_y_evolucion_del_juego.html
  • Andreu, M. D., García, M. (2000). Actividades lúdicas en la enseñanza de LFE: el juego didáctico. En I Conferencia Internacional de español para fines específicos (pp. 121-125). https://cvc.cervantes.es/ENSENANZA/biblioteca_ele/ciefe/pdf/01/cvc_ciefe_01_0016.pdf
  • Armenteros, M. D. A. (2017). Principales dificultades de aprendizaje en las aulas ordinarias de educación primaria de la región de Murcia. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 3(1), 73-90.
  • Basogain, X., Olabe, M. Á., Olabe, J. C. (2015). Pensamiento Computacional a través de la Programación: Paradigma de Aprendizaje. Revista de educación a distancia (RED), (46), 1-33. https://doi.org/10.6018/red/46/6
  • Caicedo, C. J. V. (2015). El juego en el aprendizaje. https://vinculando.org/educacion/juego-en-aprendizaje.html
  • Castro Martínez, L. J. (2013). Programa de estimulación de habilidades para el desarrollo del pensamiento y fortalecimiento de dispositivos básicos de aprendizaje en niños de edad preescolar (Tesis de Grado). Universidad de La Sabana, Colombia.
  • Cerdán, L. L. (2011). La memoria en el proceso de enseñanza/aprendizaje. Pedagogía Magna, (11), 311-319
  • Chacón, P. (2008). El Juego Didáctico como estrategia de enseñanza y aprendizaje ¿Cómo crearlo en el aula?. Nueva aula abierta, 16(5), 1-8.
  • Coma, O. C., Landazábal, M. G., Pérez, M. G., Morlans, T. H., Gaite, M. J. M., Ferreres, J. O., ..., Pera, C. C. (2008). El juego como estrategia didáctica. Graó.
  • Gómez, L. A. A., Velandia, X. A. A. (2019). Problemas de aprendizaje en la lectura y la escritura: una mirada desde las pautas de crianza de familias de grado primero de primaria de dos colegios de Bogotá, Colombia (Tesis de Grado). Universidad Cooperativa de Colombia, Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/0adbd9ae-3e5f-4bce-9cea-f1cd5d435277/content
  • Hoyos, A. V., Leyva, I. G., Ortega, W. M., Jiménez, I. D. (2017). Estrategia pedagógica mediada por juegos profesionales para la inclusión educativa. Atenas, 4(40), 30-45
  • Kalelioglu, F., Gulbahar, Y., Kukul, V. (2016). A framework for computational thinking based on a systematic research review. http://acikerisim.baskent.edu.tr/handle/11727/3831
  • Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicaciones. (2021). Jugando y kreando. Colombia.
  • https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-deprensa/MinTIC-en-los-medios/172180:Jugando-y-Kreando-el-diplomado-virtual-delMinisterio-TIC-para-profes-de-ninos-entre-5-y-8-anos-que-quieran-ensenarpensamiento-computacional
  • Muñoz, C., Lira, B., Lizama, A., Valenzuela, J., Sarlé, P. (2019). Motivación docente por el uso del juego como dispositivo para el aprendizaje. Interdisciplinaria, 36(2), 233-249. https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.15
  • Qüessep Tapias, I. P., Hernández Flórez, A. M., Montes Rotela, M. (2019). Relación entre los dispositivos básicos de aprendizaje y el desempeño académico en estudiantes de tercer grado de educación básica primaria. Psicología desde el Caribe, 36(1), 61-81
  • Suárez, P. C. M., Palacio, O. A., Torres, M. L. M. (2018). Juan Enrique Azcoaga (1925-2015): pionero de la Neuropsicología del aprendizaje. In Memoriam. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 7(1), 37-48.
  • Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. Revista de Educación a Distancia (RED), (46), 1-47. https://doi.org/10.6018/red/46/4
  • Zosh, J. N., Hopkins, E. J., Jensen, H., Liu, C., Neale, D., Hirsh-Pasek, K., ..., Whitebread, D. (2017). Learning through play: a review of the evidence. Billund, Denmark: LEGO Fonden

Downloads

Download data is not yet available.