Free Time Activities in Scholars
Abstract
This review article presents the positions of different authors regarding the conceptualization of leisure and free time, added to the activities to measure the use of this time in young people. Its objective is to collect and analyze research where each author expresses his position in the definitions of leisure and free time and the activities in this time, considering the benefits depending on the value judgment of each one. A documentary review of articles research results of the last 20 years is carried out, in the Dialnet, Scielo, Redalyc, EBSCO, Research Gate databases; about the concept and the activities of measurement of the use of Leisure and Free Time (OTL) in young people, in addition, how they are expressed and shown in other populations in order to recognize the influence of these activities on them, where the following were used Keywords: leisure, free time, young people, leisure activities and free time. It is concluded that there is a lot of variety in terms of positions regarding the concept of leisure free time; each author expresses his point of view adding his value judgment in each of his assessments on this topic. There is no tendency to practice a certain activity, but the options for practicing activities for young people are varied. This review allows us to give a broader view of these terms, not only conceptually but also on a personal level, added to the benefits that this time brings and its importance on a day-to-day basis.
Keywords
activities, free time, leisure, scholars
References
- Ahedo, R., Macua, A. (2016). Características de las prácticas de ocio físico deportivas significativas de los jóvenes españoles. Revista de psicología del deporte, 25(2), 67-72.
- Arnulfo, M. (2001). Del tiempo libre al ocio. Contribuciones desde Coatepec, (1), 35-47.
- Baena, A., Granero, A. (2015). Educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Revista electrónica de investigación educativa, 17(3), 132-144.
- Bernal, A. (2008). Jóvenes, Ocio y Educación. Cooperación Internacional, (14), 6-12.
- Carmona, V. (2015). Aprovechamiento del tiempo libre y realización de actividad física regular en comunidad universitaria de Colombia. Prueba piloto. CES Movimiento y salud, 3(1), 16-22.
- Castillo, E., Giménez, F., Sáenz, P. (2009). Ocupación del tiempo libre del alumnado en la universidad de Huelva. Revista de ciencias del deporte, 5(2), 91-103.
- Csikszentmihalyi, M. (2001). Ocio y creatividad en el desarrollo humano. En Csikszentmihalyi, M., Amussen, G., Nicanor, E., Cuenca, M., Gil, E., Steiner, P., Buarque, C., González, M., Lynch, R., Trigo, V., Hemingway, S. y Borja, J. (Ed.), Ocio y Desarrollo. Potencialidades del ocio para el desarrollo humano (17-32). Bilbao: Universidad de Deusto.
- Cubero, A. (2004). Actividad física, ocio y educación: el valor de las actividades físicas recreativas. En Monteagudo, M. y Puig, N. (Ed.), Ocio y deporte. Un análisis multidisciplinar (195-210). Bilbao: Universidad de Deusto.
- Dapía, M. (2001). Salud y ocio, retos actuales de la calidad de vida. Reflexiones desde la pedagogía. Revista Interuniversitaria, 6(7), 221-241.
- Dummazedier, J., Ripert, A. (1966). Le loisir et la ville. Loisir et culture. [Ocio y Ciudad. Ocio y Cultura]. (1° ed.). Paris, De Seuil.
- Elizalde, R., Gomes, C. (2015). Educación y ocio transformacional en américa latina: desafíos pendientes. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 24(1), 93-112.
- Galvis, E., Lozano, N., Suárez, G. (2008). Uso adecuado del tiempo libre infantil en el barrio El Condito [Tesis de posgrado]. Universidad de San Buenaventura.
- Gomes, C. (2014). El ocio y la recreación en las sociedades latinoamericanas actuales. Revista Latinoamericana, 13(37), 363-384.
- Gomes, C., Elizalde, R. (2009). Trabajo, tiempo libre y ocio en la contemporaneidad: contradicciones y desafíos. Revista de la Universidad Bolivariana, 8(22), 249-266.
- Huertas, C., Caro, D., Vásquez, A., Vélez, J. (2008). Consumo cultural y uso del tiempo libre en estudiantes lasallistas. Revista lasallista de investigación, 5(2), 36-47.
- Miranda, G. (2006). El tiempo libre y ocio reivindicado por los trabajadores. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 4(3), 301-326.
- Monteagudo, M., Puig, N. (2004). Ocio y deporte: un análisis multidisciplinar. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Montero, I., Bedmar, M. (2010). Ocio, tiempo libre y voluntariado en personas mayores. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 9(26), 1-16.
- Ortiz, L., Santory, A., Burgos, E., Colón, I., Quiles, R., Quiñones, V., Santos, A., Figueroa, P., Figueroa, V., Graterole, J. (2016). Ocio, tiempo libre y trabajo de un grupo de mujeres en Puerto Rico: hallazgos y reflexiones principales. Revista Humanidades, Fortaleza, 31(2), 431-457.
- Pérez de Guzmán, V., Trujillo, J. (2011). Educar e investigar de manera participativa: la implicación asociativa juvenil en las actividades de ocio y tiempo libre. Tiempo de educar. Revista interinstitucional de investigación educativa, 12(24), 235-256.
- Ponce de León, A., Sanz, E., Valdemoros, M. (2015). Ocio familiar y actividad física de ocio en estudiantes de bachillerato ¿Alianza, rivalidad o independencia? Revista interuniversitaria Pedagogía Social, (25), 51-68.
- Rivas, J. (2006). La sociedad del ocio. Un reto para los archivos. Códice, 2(2). 71-82.
- Sánchez, L., Jurado, L., Simões, M. (2013). Después del trabajo, ¿Qué significado tiene el ocio, tiempo libre y la salud? Paradigma, 34(1), 31-51.
- Sandoval, N. (2017). Diagnóstico acerca del uso del ocio y tiempo libre entre los estudiantes de la Universidad Nacional Experimental del Táchira. Revista interuniversitaria Pedagogía Social, 30, 169-188.
- Varela, L., Gradaílle, R., Teijeiro, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 42(4), 987-999.