Servicios de bienestar universitario en el cread Bogotá: Servicio de acompañamiento psicologico
Abstract
This article responds to the proposal to offer the psychological support service to the Cread Bogotá students; the objective is to preserve psychological well-being, optimize the coping of academic problems, and reduce risk factors in dropping out and permanence. The instrument used was a survey distributed in 30 questions, designed to characterize the population. 156 students belonging to the Schools of Humanistic Sciences and Education, Technological Sciences and Administrative and Economic Sciences participated. The proposed psychological service “Talk to me ... your online psychologist”, offers a personalized and virtual attention, deve- loping attention, promotion and prevention activities, as well as actions aimed at strengthening academic performance, autonomous learning and reducing attrition. In addition to an 8-week virtual course to reduce academic stress and strengthen autonomous learning consciously and intentionally from the Mindfulness strategy, which will allow the student not only strengthen their academic performance, but the skills for life.
Keywords
Psychological well-being, Mindfulness, FESAD students, Life skills
References
Alandete, J. (2013). Bienestar psicológico, edad y género en universitarios españoles. Salud y sociedad, 4(1), 48-58. Recuperado de: http://revistaderecho.ucn.cl/index.php/saludysociedad/article/ view/862
Andrade, L. y Ramírez Ortiz, D. C. (2009). Relación entre el consumo de alcohol y el rendimiento acadé- mico en estudiantes de dos universidades de Bogotá (Bachelor ’s thesis, Facultad de Psicología). Recu- perado de: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/7980/tesis48. pdf?sequence=1
Arredondo, N, Estrada, Arroyave, M., Morales, D., Rojas, Z. y Londoño, D. (2015). Prevención de la de- presión y la ansiedad en estudiantes universitarios. Revista psicologia e Saúde, 7(1).
Barrantes-Brais, K. y Ureña-Bonilla, P. (2015). Bienestar psicológico y bienestar subjetivo en estudiantes universitarios costarricenses. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17 (1), 101-123.
Blanco, A., y Díaz, D. (2005). El bienestar social: su concepto y medición. Psicothema, 17(4). Recuperado De http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3149
Cardona J. A., Perez-Restrepo, D., Rivera-Ocampo, S., Gómez-Martínez, J., y Reyes, Á. (2015). Preva- lencia de ansiedad en estudiantes universitarios. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 11(1), 79-89. https://www.redalyc.org/pdf/679/67943296005.pdf
Cuesta, O., Parra, J. C., Orozco, M., y Medina, O. (2015). Ideación suicida y factores asociados en jóvenes universitarios de la ciudad de Medellín. Revista Archivo Médico de Camagüey, 19(5), 469-478. Recupe- rado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextypi- d=S1025-02552015000500006
Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C., y Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema, 18(3).
Franco, S., Gutiérrez, M.,Sarmiento, J., Cuspoca, D., Castillejo, T., Barrios, M. (2017). El Suicidio en es- tudiantes universitarios en Bogotá, Colombia, 2004-2014. Recuperado en: http://www.redalyc. org/ articulo.oa?id=63049169031> ISSN 1413-8123
Ley 1616 de 2013 - Ministerio de Salud y Protección Social.
MEN. Lineamientos de política de bienestar para instituciones de educación Superior. Bogotá, diciem- bre de 2016. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles360314_recurso. pdf
Padilla, L. P., Rojo, A. P., Hernández, J., y Contreras, B. A. M. M. (2010). Salud mental y bienestar psico- ló- gico en los estudiantes universitarios de primer ingreso de la Región Altos Norte de Jalisco. Contenido/ Summary, 31.
Pérez, M., Ponce, A., Contreras, J., y Marquéz, B. (2010). Salud mental y bienestar psicológico en los estudiantes universitarios de primer ingreso de la Región Altos Norte de Jalisco. Educación y desarrollo. Recuperado de
http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/14/014_Perez.pdf
Pérez, E., y Gómez, M. (sf ). Abordaje de los motivos de consulta psicológica de estudiantes universi- ta- rios como factor asociado a la permanencia. Universidad de Antioquia, Medellín-Colom- bia. Congresos CLABES. Recuperado de http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/ view/1680.
Rodríguez, Y. R., y Quiñones, B.A. (2012). El bienestar psicológico en el proceso de ayuda con estudian- tes universitarios. Revista Griot, 5(1), 7-17.
Rodríguez, Y., Negrón, C., Maldonado P., Toledo O., y Quiñones B (2015). Dimensiones de bienestar psi- cológico y apoyo social percibido con relación al sexo y nivel de estudio en universitarios. Avan- ces en Psicología Latinoamericana, 33(1), 31-43. doi: dx.doi.org/10.12804/apl33.01.2015.03
Salinas, F., Herrera, O., Pedraza, J., y Velandia, Flor. (2015) Impacto de la utilización de los servicios de la Unidad de Política Social en los estudiantes de la Facultad de Estudios a Distancia de la Univer- sidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
UPTC. Plan Maestro 2015-2026.
PTC. Plan de desarrollo 2015-2018 UPTC
Velásquez, C., Montgomery, W., Montero, V., Pomalaya, R., Ch, A. D., Velásquez, N. y Reynoso, D. (2008). Bienestar psicológico, asertividad y rendimiento académico en estudiantes universitarios san- marquinos. Revista de investigación en psicología, 11(2), 139-152.