Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Contributions of the PPIP in the training of licensors in basic education : challenges and opportunities.

Abstract

This reflection article shows the analysis of Educational Research of Detailing in the training of teachers in the Bachelor’s in Basic Education during the second semester of 1918. This paper presents the performance of the teachers in different educational contexts in which the Program is offered. It is important to highlight that the program has more than thirty years of experience in the training of Graduates in the country, where the teachers show their skills acquired throughout their professional training, according to the needs of the educational contexts with which they are faced.

Keywords

Pedagogical practice, Bachelor of basic education, Teaching-teacher training, Educational contexts

PDF (Español)

Author Biography

Dora Yaneth Roberto Duarte

Magíster en Tecnologías de la información aplicadas a la Educación. Licenciada en Ciencias de la Educación Informática Educativa. Docente Universidad Católica de Colombia.

Olga Lucía Rojas Rojas

Magíster en Neuropsicología y Educación, Universidad Internacional de la Rioja; Psicóloga, Universidad
Católica de Colombia; Especialista en Educación y Orientación Familiar, Unimonserrate; Especialista en
Psicología Clínica, Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. 


References

  1. Ávalos, B. (2002). Profesores para Chile, Historia de un Proyecto. Ministerio de Educación. Chile, pág. 109.
  2. Ferro, C. Fortoul, B. y Rosas, L. (1999). Transformando la práctica docente. Una propuesta basada en la investigación acción. México: Paidós.
  3. Guerrero Fagua, N. (2018). Proyectos pedagógicos de aula. Una mirada de la práctica pedagógica investigativa de Profundización. Rastros y Rostros del Saber, 3(4), 101-110.
  4. La práctica pedagógica como escenario de aprendizaje. (2016). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357388_recurso_1.pdf
  5. Ley 115 de febrero 8 de 1994. Ley General de Educación. MEN.
  6. Resolución 061 de 2009. Por la cual se aprueba la reestructuración del plan de estudios del programa en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana de la FESAD-UPTC.
  7. Resolución 37 de 2015. Por la cual se establecen los lineamientos de las Prácticas Pedagógicas Investigativas de los programas de Licenciaturas Presencial y Distancia de la UPTC.
  8. Rojas Rojas, L. M. & Castillo Gutiérrez, M. C. (2016). La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo. Rastros y Rostros del Saber, 1(1), 74-88.
  9. Rojas Rojas, O. L. (2017). La práctica pedagógica investigativa de profundización en la Licenciatura de Educación Básica de la Facultad de Estudios a Distancia. Rastros y Rostros del Saber, 2(3), 82-91.

Downloads

Download data is not yet available.