Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Strengthening critical thinking based on the scientific method in second grade students.

Abstract

The development of critical thinking is considered relevant, since it is catalogued as a competence that should be incorporated in the educational system as a soft skill in order to form critical children, likewise a child from the first educational levels requires to ask, explore and share what they know. In the research project, the strengthening of critical thinking from the scientific method in students of the second grade three of the I.E Técnico Comercial “Sagrado Corazón de Jesús” of the municipality of Chiquinquirá was proposed, taking into account the theoretical contributions of those who affirm that the skills of critical thinking are considered as cognitive mechanisms that facilitate the interpretation and selection of information with the purpose of making decisions and proposing hypotheses.

Keywords

Skills, Critical thinking, Scientific method, Natural sciences

PDF (Español)

Author Biography

Nathalia Lizeth Sierra Villamil

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.


References

  • De Zubiría. (2014). Habilidades del pensamiento. El magisterio, 96.
  • Duval, R. (2016). Las condiciones cognitivas del aprendizaje de la geometría. Desarrollo de la visualización, diferenciaciones de los razonamientos, coordinación de sus funcionamientos. 13-60.
  • Izquierdo. (2011). Las ciencias naturales en educación básica, formación de ciudadanía para el siglo XXI. México: Subsecretaria de educación básica SEB.
  • Lipman. (2006). Filosofía en la escuela: la práctica de pensar en las aulas. Grao. Lipman. (2010). La formación del pensamiento crítico entre Lipman y Vigotsky. Pontificia Universidad Javeriana - Facultad de filosofía.
  • Lipman. (2019). Análisis del pensamiento crítico desde Mathew Lipman y su contribución a la enseñanza de la filosofia. Bogotá.
  • Lipman, M. (1989). El lugar del pensamiento en la educación. Octaedro. Lipman, M. (1990). Estándares básicos del pensamiento crítico.
  • López. (2013). Pensamiento crítico en el aula. Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
  • MEN. (2006). Estándares Básicos de competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales.
  • Pachón. (2011). Estudios sobre el pensamiento colombiano.
  • Paul & Elder. (2005). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Fundación para el Pensamiento Crítico.
  • Piaget, J., Inhelder, B., & Szeminska, A. (2013). The Child’s Conception Of Geometry (Vol. 81). Routledge.
  • Priestley. (1996). Técnicas y estrategias del pensamiento crítico: salón pensante, grupos cooperativos, aprendizaje creativo, guía de motivación, para profesores y padres. México: Trillas.
  • Priestley. (2018). La caricatura simbólica: Herramienta formadora del pensamiento crítico. Educación y Ciencia - UPTC, 35.

Downloads

Download data is not yet available.