Proyecto integrador desde las artes plásticas: una experiencia creativa en el aula
Abstract
The present text tries to relate the pedagogical processes from the plastic Arts Education in dialogue with the didactic transversal strategies within the curriculum in the training of teachers of the Degree in Basic Education with emphasis in Math- ematics, Humanities, and Spanish Language. Besides the document addresses the importance of arts education within the curriculum at this level of educational training, as a fundamental transversal area based on guidelines from the General Education Law (115 of 1994). Likewise, significant pedagogical experiences based on the implementation of plastic arts in real contexts are addressed, attending to strategic needs within the classroom in a creative way in one of the Regional Dis- tance Education Centers (Cread).
Keywords
Didactic, Education, Plastic arts, Creativity, Pedagogical strategy, Transversality
References
Edo. Meque. Matemáticas y Arte en Educación Infantil. 2008. Recuperado el día 28 de junio de 2017. http://gent.uab.cat/mequeedo/sites/gent.uab.cat.mequeedo/ files/Matem%C3%A1ticas%20y%20arte%20en%20EI%20UNO.pdf
J. Caja, M. Berrocal, J.C. Fernández, A. Fosati, J. M. González, F.M. Moreno, B. Segurado. La Educación Visual y Plástica Hoy: Educar la mirada, la mano y el pensamiento. Editorial Graó. Barcelona. 2006.
Ministerio de Educación Nacional MEN. Lineamientos curriculares, Educación Artística. Bogotá, 2000.
Ministerio de Educación Nacional MEN. Guía 16 “Orientaciones Pedagógicas para la Educación Artística en Básica y Media”, Bogotá, 2010.
Ministerio de Cultura, MEN, Oficina Regional de Cultura para América Latina y el Caribe de la Unesco, 2005.
Proyecto Académico Educativo, programa Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana. PAE, 2010.
Sacristán Pérez, Morata. Comprender y transformar la enseñanza. Ediciones Mo- rata. Madrid, 2002.
Salvador, Ana. Conocer al niño a través del dibujo. Editorial Alfaomega. México, D.F. 2001.
Waisburd, Gilda y Sefchovich, Galia. Expresión Plástica y Creatividad: Guía prácti- ca para maestros. Editorial Trillas, México, 2002.