Los proyectos pedagógicos integradores de áreas, como estrategia para la interdisciplinariedad
Abstract
The article addresses the role of the Pedagogic Projects Integrating Areas PPIA of Degree in Basic Education, with emphasis on Mathematics, Humanities and Spanish Language of the Faculty of Distance Studies, in this sense, it presents an approximation about the concept of interdisciplinarity from different authors; at the same time, it describes the PPIAs that are currently working on the program, its importance and their training teachers. Finally, it reflects about PPIA as a pedago- gical and dynamic strategy that allows to have a real vision from the educational for the integral development of the professional and privilege the analytical and critical perception of the needs of their sourronding.
Keywords
Project, Interdisciplinary, Context, Transversality, Pedagogical Strategy
References
Carvajal Escobar, Yesid. (2010). Interdisciplinariedad: desafío para la Educación superior y la investigación. Revista Luna Azul N° 31, julio –diciembre 2010, ISSN 1909-2474.
Duque Hoyos, Recaredo. (2018). Disciplinariedad, interdisciplinariedad, transdis- ciplinariedad: Vínculos y Límites (II). Semestre Económico, [S.l.], v. 4, n. 8, Nov 2015. ISSN 2248-4345. Disponible en: <https://revistas.udem.edu.co/index.php/ economico/article/view/1398/1443>. Fecha de acceso: 02 aug. 2018.
Grande, Carlos; Aragón, María Gracia y Rodríguez, Dilsa. (2018) Guía de aprendi- zaje en la modalidad a Distancia. Proyecto Pedagógico Integrador de Áreas III. Uptc, Tunja.
León Méndez, José A.; Valdés Rojas y Martha B. (2016). El enfoque Interdisciplina- rio en la Escuela. Breves antecedentes en Cuba y algunas de las experiencias obtenidas en su implementación. Disponible en: www.periodicos.udesc.br/index. php/linhas/article/download/1201/1016.
Moreno Israel. (2018). Guía de aprendizaje en la modalidad a Distancia. Proyecto
Pedagógico Integrador de Áreas II. Uptc, Tunja.
Remolina, Gerardo, S.J. La Interdisciplinariedad en la Universidad, Qué es la Interdisciplinariedad. Revista Orientaciones Universitarias N° 43, p. 55-70. Universidad Javeriana.
Rojas, Darío y Henao, Asdrúbal. (2018) Guía de aprendizaje en la modalidad a
Distancia. Proyecto Pedagógico Integrador de Áreas IV. Uptc, Tunja.
PAE. (2010). Proyecto Académico Educativo, Programa Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana.
Poveda, Derly; Roberto Dora y Otálora, Betty. (2018). Guía de aprendizaje en la
modalidad a Distancia. Proyecto Pedagógico Integrador de Áreas I. Uptc, Tunja.