Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Moodle como alternativa pedagógica para potenciar el proceso de enseñanza y aprendizaje

Abstract

In the present work, the elaboration of a virtual learning environment is exposed as an educational tool to promote the exchange of information and strengthen the autonomous learning on the part of the student. This virtual space was developed with the Moodle content management platform (LMS), thus achieving a more orderly distribution of the thematic content that will be addressed with the students within the educational process. This learning space is aimed at 9th grade students

from an educational institution located in a rural area called the José Miguel de Silvas Plazas Technical Institute. Due to the ease of handling it and the important contribution to communication and access to information, it can be ensured that it is an optimal educational tool for the designated educational population.

Keywords

Technology, learning, virtual platforms, teaching, Moodle.

PDF (Español)

References

  • Alvis-Puentes, J. F., Aldana-Bermúdez, E., & Caicedo-Zambrano, S. J. (2019). Los ambientes de aprendizaje reales como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes de básica secundaria. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (1), 135-147. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10018 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10018
  • Avella-Ibáñez, C. P., Sandoval-Valero, E. M., & Montañez-Torres, C. (2017). Selección de herramientas web para la creación de actividades de aprendizaje en Cibermutua. Revista de investigación, Desarrollo e Innovación, 8(1), 107-120. https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7372 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7372
  • Castañeda, L. (2019). Debates sobre Tecnología y Educación: Caminos contemporáneos y conversaciones pendientes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1). DOI: https://doi.org/10.5944/ried.22.1.23020
  • Diaz- Pérez, M. M., & Colorado-Aguilar, B. L. (2020). Estudio para realizar la acción tutorial a través de un sistema de gestión de aprendizaje en Moodle para el nivel de secundaria. MLS Educational Research (MLSER), 4(1), 41-56. DOI: https://doi.org/10.29314/mlser.v4i1.260
  • Hidalgo Apunte, M. E. (2021). Reflexiones acerca de la evaluación formativa en el contexto universitario. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(1), 189–210. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32 DOI: https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32
  • Jenaro-Río, C., Castaño-Calle, R., Martín-Pastor, M., & Flores-Robaina, N. (2018). Rendimiento académico en educación superior y su asociación con la participación activa en la plataforma Moodle. DOI: https://doi.org/10.15581/004.34.177-198
  • Martínez-Sarmiento, L. F., & González, M. L. G. (2019). Utilización de la plataforma virtual Moodle para el desarrollo del aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Educar, 55(2), 479-498. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.883
  • López-Gaitán, M. A., Moran-Borbor, R. A., & Niño-Vega, J. A. (2018). Prácticas experimentales como estrategia didáctica para la comprensión de conceptos de física mecánica en estudiantes de educación superior. Infometric@ - Serie Ingeniería, Básicas y Agrícolas, 1(1), 1-14. http://infometrica.org/index.php/syh/article/view/12
  • Moran-Borbor, R., Galvis-Roballo, V., Niño-Vega, J., & Fernández-Morales, F. (2021). Desarrollo de un robot sumo como material educativo orientado a la enseñanza de programación en Arduino. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 1(2), e12178. https://doi.org/10.19053/22158391.12178 DOI: https://doi.org/10.19053/22158391.12178
  • Niño-vega, J. A., Ducuara-Amado, L. Y., & Fernández-Morales, F. H. Validación de una estrategia didáctica gamificada para la enseñanza-aprendizaje de conceptos de ecología.
  • Niño, J. A., & Fernández, F. H. (2019). Una mirada a la enseñanza de conceptos científicos y tecnológicos a través del material didáctico utilizado. Revista Espacios, 40(15).
  • Niño-Vega, J. A., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2019). Diseño de un recurso educativo digital para fomentar el uso racional de la energía eléctrica en comunidades rurales. Saber, Ciencia y Libertad, 14 (2), 256-272. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5889 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5889
  • Niño-Vega, J. A., Moran-Borbor, R.A., & Fernández- Morales, F. H. (2019). Educación inclusiva: Un nuevo reto para la labor docente en el siglo XXI. Infometric@ - Serie Sociales y Humanas, 1(2), 74-94. http://infometrica.org/index.php/ssh/article/view/78
  • Trejo- Quintana, J. (2020). La falta de acceso y aprovechamiento de los medios y las tecnologías: dos deudas de la educación en México.
  • Vargas-Vargas, N. A. Niño (2019). Aprendizaje basado en proyectos mediados por tic para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas (Doctoral dissertation, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia). DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.943
  • Vergara-Pareja , C. M., Nielsen-Niño, J. B., & Niño-Vega, J. A. (2021). La gamificación y el fortalecimiento de la habilidad oral en inglés a niños de primera infancia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(3), 569–578. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13355 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13355
  • Yanacón-Atía, D., Costaguta, R., & Menini, M. (2018). Indicadores colaborativos individuales y grupales para Moodle. Campus Virtuales, 7(1), 125-139.

Downloads

Download data is not yet available.