La revolución educativa en el plan de desarrollo hacia un Estado comunitario

Main Article Content

Autores

Heberth Hernández Ayazo

Abstract

La idea central que se desarrolla en el presente texto gira alrededor del argumento que expresa el pesimismo, que en el país en el corto y mediano plazo se puedan provocar cambios en profundidad en la estructura social y por ende en el proceso de formación de los ciudadanos en el sistema educativo colombiano, pues por más fuerza y radicalidad que se le impriman a un texto que se traduce en un cuerpo de normas destinadas a mejorar la calidad educativa, no podrán conseguir las transformaciones deseadas si se mantienen inalterables condiciones objetivas de profundas desigualdades económicas
y sociales en la población colombiana.

En los diversos estudios que se han realizado en Colombia en los últimos años, se muestra una tendencia creciente en lo relativo al proceso de pauperización, arrastrando la crisis incluso a los sectores medios de la sociedad colombiana. En presencia de este espectro todo esfuerzo encaminado a mejorar la calidad académica de los distintos niveles del sistema educativo y en ausencia de una transformación de las condiciones generales de vida de su población, será en el mejor de los casos una ilusión tan inocua como publicitaria.

Article Details

Licence

By submitting articles for evaluation, the author agrees to transfer the publishing rights to Revista Apuntes del CENES for publishing in any format or mean and that the attached partial use license will be signed. To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems also can be viewed on the website and Redalyc - EBSCO - ProQuest - EconLit - DOAJ -  Scielo - Dialnet - ESCI(WoS) - Latindex  - DOTEC - REPECERIH PLUS - The WZB library -  Actualidad Iberoamericana  -   Publindex  - VCU -  Econpapers - EconBib - Bibilat  -  REDIB  -   Crossref - Worldcat -  CLASE - SHERPA ROMEO - Academia - EconBiz - Socionet - Vlex

The journal is under licence Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)

For CC licenses, the principle is the creative freedom. This system complements the copyright without oppose it. The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, magazine or institution.

Publishing and reproduction of titles, abstracts and full content for academic, scientific, cultural and nonprofit purposes is allowed, when the respective source is acknowledged. This work cannot be used for commercial purposes.

Apuntes del Cenes is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.

Apuntes del Cenes  does not charge authors for submission or publication

Form 6 Copyright Transfer Form

When sending an article to submit to the Apuntes del CENES journal, the author(s) certify and accept:

1.That the article has not been accepted for evaluation in another journal, nor has it been published.
2.That, in case a publication of a previous version as a working paper (or 'gray literature') has been reported on a website, and that, in the case of publication being accepted, it will be removed from the Internet site, where
will leave only the title, abstract, keywords and hyperlink to the journal.

3.
That once published in Apuntes del CENES will not be published in another magazine.

Downloads

Download data is not yet available.