Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Local Groups and the Accumulation of Capital in the Consumer Electronics Sector in Argentina (2003-2014)

Abstract

In a context of the foreignization of many of the largest Argentinian businesses, a number of comparatively smaller local business groups related to the production or commercialization of consumer electronics have obtained high rates of growth since 2003. The objective of this article is to explain this phenomenon by means of the concept of “privileged areas of accumulation”. Using reports from different business associations and the memories of selected groups, as well as macro and mesoeconomic information, this article shows the main characteristics of this privileged area of accumulation, illustrating how the business groups adapted their productive
and financial dynamics in order to benefit from it and demonstrating its decisive importance for the profitability of these groups.

Keywords

industrial structure and structural change, transnational enterprises, foreign investment, electronic industry

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Joel Rabinovich

PhD Candidate CEPN (Centre d'économie de Paris Nord) www.cepn-paris13.fr Université Paris 13 - Nord Sorbonne Paris Cité


References

  1. Aldrighi, D. M. & Postali, F. A. (2010). Business Groups in Brazil. In Oxford Handbook of Business Groups. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199552863.003.0013 DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199552863.003.0013
  2. Artopoulos, A. (2006). Caso Tenaris: una corporación global desde el sur. Argentina: Universidad de San Andrés, Departamento de Administración.
  3. Artopoulos, A. (2009). Sociedad del conocimiento en Argentina: el caso de una empresa-red, Tenaris. Redes, 15(29), 241–276.
  4. Azpiazu, D. (1988). La promoción a la inversión industrial en la Argentina: efectos sobre la estrutura industrial, 1974-1987. Naciones Unidas, Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
  5. Bisang, R. (1998). Conglomerados económicos en la Argentina: orígenes y evolución reciente. Argentina: UNGS.
  6. Camoca. (2009). Informe de informática. Recuperado de http://www.camoca.com.ar/informe-del-ano-2009/
  7. Castellani, A. (2009). Estado, empresas y empresarios: la construcción de ámbitos privilegiados de acumulación entre 1966 y 1989. Prometeo Libros.
  8. Castellani, A. & Gaggero, A. (2012). La retirada heterogénea. Estrategias y desempeños de los grupos económicos nacionales en la Argentina de los años noventa. Revista Apuntes, Lima, Universidad del Pacífico, 203-238. DOI: https://doi.org/10.21678/apuntes.70.650
  9. Centro de Estudios para la Producción. (2001). El área aduanera especial de Tierra del Fuego y la zona franca de Manaos: objetivos comunes, trayectorias divergentes. En Notas de la economía real. Buenos Aires: Secretaría de Industria, Comercio y Pymes, Ministerio de Economía y Producción de la República Argentina.
  10. Dahse, F. (1979). El mapa de la extrema riqueza: los grupos económicos y el proceso de concentración de capitales. Sevilla, España: Aconcagua.
  11. El Cronista. (2010, 8 de julio). BGH y NewSan fabricarán notebooks en Tierra del Fuego. El Cronista. Recuperado de http://www.cronista.com/impresageneral/BGH-y-NewSan-fabricaran-notebooks-en-Tierra-del-Fuego--20100708-0059.html
  12. Eleisegui, P. (2009, 7 de octubre). Impuestazo: la verdad que esconde Tierra del Fuego y el “corralito” a las empresas. iProfesional. Recuperado de http://www.iprofesional.com/notas/88449-Impuestazo-la-verdad-que-esconde-Tierra-del-Fuego-y-el-corralito-a-las-empresas
  13. Eleisegui, P. (2012, febrero 24). El “mito” de la radicación: ¿cuántas empresas pudieron instalar sus fábricas en la “soñada” Tierra del Fuego? iProfesional. Recuperado de http://www.iprofesional.com/notas/127643-El-mito-de-la-radicacin-cuntas-empresas-pudieron-instalar-sus-fbricas-en-la-soada-Tierra-del-Fuego
  14. Filadoro, A. (2007). Impactos del régimen de promoción en la estructura industrial de Tierra del Fuego. La Plata, Argentina: Instituto de Estudios Fiscales y Económicos IEFE.
  15. Fishlow, A. (1972). Origins and Consequences of Import Substitution in Brazil. International Economics and Development: Essays in Honor of Raul Prebisch, 311–365. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-216450-7.50029-3 DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-216450-7.50029-3
  16. Fracchia, E., Mesquita, L. & Quiroga, J. (2010). Business Groups in Argentina. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199552863.003.0012 DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199552863.003.0012
  17. Gaggero, A., Schorr, M. & Wainer, A. (2014). Restricción eterna: el poder económico durante el kirchnerismo. Buenos Aires: Futuro Anterior.
  18. Garbarino. (2008-2010). Memorias y estados contables. Recuperado de http://www.cnv.gob.ar/info_financiera.asp
  19. Garbarino. (2010). Programa global de valores fiducidarios “Garbarino”. Recuperado de http://www.cnv.gob.ar/info_financiera.asp
  20. García, M. (2005, 7 de agosto). Gracias a la explosión de las ofertas y la vuelta de las cuotas, se está produciendo la revancha de la clase media. La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/728051-gracias-a-la-explosion-de-las-ofertas-y-la-vuelta-de-las-cuotas-se-esta-produciendo-la-revancha-de-la-clase-media
  21. Garófalo, A. (2004). Régimen especial fiscal y aduanero. Ley 19.640. Antecedentes, configuración y aplicabilidad del subrégimen industrial. Argentina: Cámara Fueguina de la Pequeña y Mediana Industria.
  22. Garrido, C. & Peres, W. (1998). Las grandes empresas y grupos industriales latinoamericanos en los años noventa. Grandes empresas y grupos industriales latinoamericanos, (pp. 13–80). México: Siglo XXI. DOI: https://doi.org/10.18356/73bebf45-es
  23. INDEC. (2015a). Encuesta de centros de compras (centros comerciales). Disponible en https://www.indec.gov.ar/
  24. INDEC. (2015b). Encuesta de comercios de electrodomésticos y artículos para el hogar. Disponible en https://www.indec.gov.ar/
  25. INDEC. (2015c). Encuesta de supermercados. Disponible en https://www.indec.gov.ar/
  26. Jacobs, E. (1981). La evolución reciente de los grupos de capital privado nacional. Economía Mexicana, (3), 23–44.
  27. Jones, G. & Colpan, A. M. (2010). Business Groups in Historical Perspectives. Oxford Handbook of Business Groups. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199552863.003.0003 DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199552863.001.0001
  28. Khanna, T. & Yafeh, Y. (2007). Business Groups in Emerging Markets: Paragons or Parasites? Journal of Economic literature, 45(2), 331–372. DOI: https://doi.org/10.1257/jel.45.2.331
  29. Kosacoff, B., Barbero, M. I., Forteza, J., Porta, F. & Stengel, A. (2001). Globalizar desde Latinoamérica. El caso Arcor. Buenos Aires: McGraw Hill Interamericana.
  30. La Nación. (2008, noviembre 10). La Anses ya invierte en fideicomisos. La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1068332-la-anses-ya-invierte-en-fideicomisos
  31. La Nación. (2009, septiembre 10). Recrudece la disputa entre empresas. La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1172726-recrudece-la-disputa-entre-empresas
  32. Lefort, F. (2010). Business Groups in Chile. Oxford Handbook of Business Groups. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199552863.003.0014 DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199552863.003.0014
  33. Manzanal, M. & Rofman, A. B. (1989). Las economías regionales de la Argentina: crisis y políticas de desarrollo. Centro Editor de América Latina.
  34. Manzanelli, P., & Schorr, M. (2012). Extranjerización y poder económico industrial en Argentina. Problemas del Desarrollo, 43(170), 39–67. DOI: https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2012.170.32135
  35. Martínez, G. V. (2017). Los conglomerados empresariales en el Ecuador: un análisis histórico, económico y político. Apuntes del CENES, 36(63), 247–278. https://doi.org/10.19053/01203053.v36.n63.2017.5456 DOI: https://doi.org/10.19053/01203053.v36.n63.2017.5456
  36. Mirgor S.A.C.I.F.I.A. (2001-2013). Memorias y estados contables. Recuperado de http://www.cnv.gob.ar/info_financiera.asp
  37. Moreno, G. (2014, octubre 3). En busca de equilibrio. Revista Veintitrés. Recuperado de http://www.newsan.com.ar/es/portfolio/en-busca-de-equilibrio-2/
  38. NewSan S.A. (2007-2011). Memorias y estados contables. Recuperado de http://www.cnv.gob.ar/info_financiera.asp
  39. Nochteff, H. (1984). Desindustrialización y retroceso tecnológico en Argentina, 1976-1982. Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Grupo Editor Latinoamericano, Emecé Distribuidora.
  40. Passetti, P. (2014). La industria electrónica en la posconvertibilidad. Realidad Económica, (284), 113-132.
  41. Rabinovich, J. (2017). Los nuevos grupos y sus viejas prácticas en la Argentina reciente (2003-2014). Entre ámbitos privilegiados de acumulación, especulación y monopolios. Mimeo.
  42. Rabinovich, J. & Giliberto, M. (2015). Respuestas y vicisitudes de los Grupos Económicos Nacionales frente a las reformas pro mercado. Anuarios del CEEED, 6(6).
  43. Rafele, E. & Fernández, P. (2013). Los patrones de la Argentina K. Los negocios, el poder y la política de los verdaderos dueños de la década ganada. Buenos Aires: Planeta.
  44. Revista Mercado. (2003-2012). Las 1000 que más venden.
  45. Sainz, A. (2004, julio 1). Tarjetas: siguen las cuotas sin interés en grandes comercios. La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/614670-tarjetas-siguen-las-cuotas-sin-interes-en-grandes-comercios
  46. Sainz, A. (2005, 7 de agosto). Es un fenómeno similar al de los 90. La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/728056-es-un-fenomeno-similar-al-de-los-90
  47. Sainz, A. (2009a, 8 de mayo). Más críticas a una suba impositiva. La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1125636-mas-criticas-a-una-suba-impositiva
  48. Sainz, A. (2009b, 25 de mayo). Avanza la concentración en el comercio de electrodomésticos. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1131932-avanza-la-concentracion-en-el-comercio-de-electrodomesticos
  49. Schneider, B. R. (2009). Hierarchical Market Economies and Varieties of Capitalism in Latin America. Journal of Latin American Studies, 41(03), 553–575. https://doi.org/10.1017/S0022216X09990186 DOI: https://doi.org/10.1017/S0022216X09990186
  50. Schorr, M. & Gaggero, A. (2016). La cúpula empresaria durante los gobiernos kirchnerista. Realidad Económica, 297, 61–92.
  51. Schorr, M. & Porcelli, L. (2014). La industria electrónica de consumo en Tierra del Fuego. Régimen promocional, perfil de especialización y alternativas de desarrollo sectorial en la posconvertibilidad. IDAES/UNSAM, Documentos de Investigación Social, (26).
  52. Schvarzer, J. (1978). Estrategia industrial y grandes empresas: el caso argentino. Desarrollo Económico, 18(71), 307–351. https://doi.org/10.2307/3466342 DOI: https://doi.org/10.2307/3466342
  53. Silva-Colmenares, J. S. (1977). Los verdaderos dueños del país: oligarquía y monopolios en Colombia. Bogotá: Fondo Editorial Suramérica.
  54. Wainer, A. & Schorr, M. (2006). Trayectorias empresarias diferenciales durante la desindustrialización en la Argentina: los casos de Arcor y Servotron. Realidad Económica, (223).
  55. Wainer, A., & Schorr, M. (2014). Concentración y extranjerización del capital en la Argentina reciente ¿Mayor autonomía nacional o incremento de la dependencia? Latin American Research Review, 49(3), 103–125. DOI: https://doi.org/10.1353/lar.2014.0044

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.