Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Economic Valuation of the Sanctuary of Our Lady of Las Lajas in Ipiales, Colombia

Abstract

Research on the economic valuation of temples or religious heritage is scarce and, at the same time, extremely necessary, given the growing importance of religious tourism in certain territories with significant static competitive advantages that can be economically exploited. This article quantifies the economic value of the Sanctuary of Nuestra Señora de Las Lajas, Colombia, declared of national cultural interest by the Ministry of Culture in 2006, by adapting and applying travel cost and contingent valuation methods, as well as Poisson, logit, and probit regression models to estimate the probabilities of visiting the temple and the willingness to pay of religious consumers (WTP). The probability of visiting the Sanctuary is explained by the WTP and the visitor's postgraduate education and, in turn, the WTP is determined by the final consumption expenditure, the number of visits made and the salaried status of the tourist. The logit and probit regressions predict a highly significant payment probability of 97.5%.

Keywords

Cultural property, economy of culture, Sanctuary of Las Lajas, religious tourism, economic valuation, Colombia

PDF (Español)

References

  1. Aguado Quintero, L. F., Palma, L. & Pulido Pavón, N. (2017). 50 años de economía de la cultura. Explorando sus raíces en la historia del pensamiento económico. Cuadernos de Economía, 36(70), 197-225. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/53813/56587. https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v36n70.53813
  2. Baumol, W. & Bowen, W. (1966). Performing Arts. The Economic Dilemma. Twentieth Century Found.
  3. Becker, G. S. (1965). A Theory of the Allocation Time. The Economic Journal, 75(2), 493-517. https://doi.org/10.2307/2228949
  4. Bedate Centeno, A. M., Herrero Prieto, L. C. & Sanz Lara, J. A. (2006). Valoración de bienes públicos relativos al patrimonio cultural: la opinión del público interesado en un museo de vanguardia. En XIII Encuentro de Economía Pública, Universidad de Valladolid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3136062
  5. Blaug, M. (2001). ¿Where Are We Now on Cultural Economics? Journal of Economics Surveys, 15(2), 123-141. https://doi.org/10.1111/1467-6419.00134
  6. Bourdieu, P. (1991). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. (M. d. Elvira, trad.) Taurus.
  7. Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura (1.a ed.). (A. Gutiérrez, Trad.) Siglo Veintiuno Editores.
  8. Cameron, A. C. & Trivedi, P. K. (2005). Microeconometrics. Methods and Applications (2nd ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511811241
  9. Chamorro Guerrero, M. D. (1996). Santuario de Nuestra Señora de Las Lajas (1.a ed.). Diócesis de Ipiales. Capellanía de Nuestra Señora de Las Lajas.
  10. Choi, A. S., Ritchie, B. W., Papandrea, F. & Bennett, J. (2010). Economic Valuation of Cultural Heritage Sites: A Choice Modeling Approach. Tourism Management, 31(2), 213-220. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.014
  11. Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2017). Boletín técnico. Multiplicadores de la matriz de contabilidad social. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/pib/especiales/Boletin_MCS_simetrica_multiplicadores_2017.pdf
  12. Espinal Monsalve, N. E. & Gómez Zapata, J. D. (2011). Experimentos de elección: una metodología para hacer valoración económica de bienes de no mercado. Ensayos de Economía, (38), 211-242. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ede/article/view/27941/28202
  13. Espinal Monsalve, N. E., Gómez Zapata, J. D., Ramos Ramírez, A. D., Alzate Torres, M. C. & Mesa Zapata, B. (2014). Valoración económica del Museo de Arte Moderno de Medellín. Una aplicación de experimentos de elección. Ensayos de Economía, 24(45), 107-128. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ede/article/view/50502/51030
  14. García Canclini, N. (1999). El consumo cultural: una propuesta teórica. En G. Sunkel (ed.), El consumo cultural en América Latina. Convenio Andrés Bello.
  15. Geursen, G. & Rentschler, R. (2003). Unravelling Cultural Value. Journal of Arts Management, Law and Society, 33(3), 196-210. https://www.proquest.com/openview/96358e49705b979c0115fc4efbc11761/1?pq-origsite=gscholar&cbl=34518. https://doi.org/10.1080/10632920309597346
  16. Giménez, G. (2005). Teoría y análisis de la cultura. Conaculta.
  17. Ginsburgh, V. A. & Throsby, D. (2013). Handbook of the Economics of Art and Culture. Volume 2 (1st ed.). Elsevier North-Holland.
  18. Gómez Zapata, J. D., Espinal Monsalve, N. E. & Herrero Prieto, L. (2018). Economic Valuation of Museums as Public Club Goods: ¿Why Build Loyalty in Cultural Heritage Consumption? Journal of Cultural Heritage, (30), 190-198. https://doi.org/10.1016/j.culher.2017.09.010
  19. González Reverté, F. & Morales Pérez, S. (2017). El impacto cultural y social de los eventos celebrados en destinos turísticos. La percepción desde el punto de vista de los organizadores. Cuadernos de Turismo, (40), 339-362. http://dx.doi.org/10.6018/turismo.40.309741
  20. Green, W. H. (2012). Econometric Analysis (7th ed.). Prentice Hall.
  21. Herrero Prieto, L. (2011). La contribución de la cultura y las artes al desarrollo económico regional. Investigaciones Regionales. Asociación Española de Ciencia Regional, (19), 177-202. https://www.redalyc.org/pdf/289/28918214010.pdf
  22. Herrero Prieto, L. C., Sanz Lara, J. A. & Bedate Centeno, A. M. (2003). Valoración de bienes públicos en relación al patrimonio histórico cultural: aplicación comparada de métodos estadísticos de estimación. Instituto de Estudios Fiscales, (12), 1-34. https://www.ief.es/docs/destacados/publicaciones/papeles_trabajo/2003_12.pdf
  23. Hidalgo Villota, M. E. (2018). Valoración del impacto económico y social del Carnaval de Negros y Blancos de Pasto, Colombia. Lecturas de Economía, (90), 195-225. https://doi.org/10.17533/udea.le.n90a07
  24. Jevons, W. S. (2018). La teoría de la economía política. (J. P. Campanero, Trad.) Pirámide. (Trabajo original publicado en 1871).
  25. Lafuente, V., Sanz, J. Á. & Devesa, M. (2020). Exploring Attendance. A Traditional Cultural Event: The Case of a Holy Week Celebration. Event Management. Cognizant Communication Corporation, 24, 153-167. https://doi.org/10.3727/152599518X15403853721367
  26. Ley 1185 de 2008. Por la cual se modifica y adiciona la Ley 397 de 1997 –Ley General de Cultura– y se dictan otras disposiciones. 12 de marzo de 2008. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1185_2008.html
  27. Ley 397 de 1997. Por la cual se desarrollan los artículos 70, 71 y 72 y demás artículos concordantes de la Constitución Política y se dictan normas sobre patrimonio cultural, fomentos y estímulos a la cultura, se crea el Ministerio de la Cultura y se trasladan algunas dependencias. 7 de agosto de 1997. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0397_1997.html
  28. Marx, K. (1975). El capital. Crítica de la economía política. El proceso de producción del capital. Tomo I (P. Scaron, trad.). Siglo XXI Editores. (Trabajo original publicado en 1867).
  29. Mazzanti, M. (2002). Cultural Heritage as Multidimensional, Multi-value and Multi-attribute Economic Good: Toward a New Framework for Economic Analysis and Valuation. Journal of Socio-Economics, (31), 529-558. https://doi.org/10.1016/S1053-5357(02)00133-6
  30. Menger, C. (1997). Principios de economía política (2.a ed.). (M. Villanueva, trad.). Unión Editorial. (Trabajo original publicado en 1871).
  31. Mitchell, R. C. & Carson, R. T. (1989). Using Surveys to Value Public Goods: The Contingent Valuation Method. Scientific Research Publishing.
  32. Murillo, J. V., Romaní Fernández, J. & Suriñach Caralt, J. (2008). The Impact of Heritage Tourism on an Urban Economy: The Case of Granada and the Alhambra. Tourism Economics, 14(2), 361-376. https://doi.org/10.5367/000000008784460481
  33. Navrud, S. & Ready, R. C. (2003). Valuing Cultural Heritage: Applying Environmental Valuation Techniques to Historic Buildings, Monuments and Artifacts. Edward Elgar. https://doi.org/10.4337/9781843765455
  34. Noonan, D. S. (2003). Contingent Valuation and Cultural Resources: A Meta-Analytic Review of the Literature. Journal of Cultural Economics, (27), 159-176. https://doi.org/10.1023/A:1026371110799
  35. Palma, L. A. & Aguado, L. F. (2010). Economía de la cultura. Una nueva área de especialización de la economía. Revista de Economía Institucional, 12(22), 129-165. https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/ecoins/article/view/386/365
  36. Palma, L. A. & Aguado, L. F. (2016). ¿Debe el Estado financiar las artes y la cultura? Revisión de literatura. Economia e Sociedade, 20(1), 195-228. https://doi.org/10.1590/S0104-06182011000100008
  37. Parroquia de Las Lajas. (2023, 28 de feb.). Santuario Nuestra Señora de Las Lajas. https://laslajas.org/
  38. Resolución 1592 de 2006. Por la cual se declara la Iglesia Nuestra Señora de Las Lajas, ubicada en el municipio de Ipiales, departamento de Nariño, como Bien de Interés Cultural de Carácter Nacional, y se delimita su área de influencia. Ministerio de Cultura de Colombia. 20 de octubre de 2006. D. O. N.° 46.432. https://normograma.mincultura.gov.co/mincultura/compilacion/docs/resolucion_mincultura_1592_2006.htm
  39. Ricardo, D. (1959). Principios de economía política y tributación. (N. W. Juan Broc B., trad.). Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1817).
  40. Riera, P. (1994). Manual de valoración contingente. Ministerio de Hacienda de España Instituto de Estudios Fiscales, Centro de Publicaciones.
  41. Scheaffer, R. L., Mendenhall III, W. & Ott, L. (2007). Elementos del muestreo (6.a ed.) (I. S. García, trad.) Thomson Editores. (Trabajo original publicado en 1987).
  42. Smith, A. (1958). Investigación sobre la naturaleza y causas de la riqueza de las naciones. (G. Franco, trad.) Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1776).
  43. Stiglitz, J. E. y Rosengard, J. K. (2016). La economía del sector público (4.a ed.). (M. E. Rabasco, trad.) Antoni Bosch Editor. (Trabajo original publicado en 1986).
  44. Throsby, D. (1999). Cultural Capital. Journal of Cultural Economics, (23), 3-12. https://doi.org/10.1023/A:1007543313370
  45. Throsby, D. (2008). Economía y cultura (1.a ed.). (C. P. Condor, trad.). Ediciones Akal. D.R. Gestión Cultural Libraria. (Trabajo original publicado en 2001).
  46. Towse, R. (. (2011). A Handbook of Cultural Economics. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9780857930576
  47. Ulibarri, C. A. (2000). Rational Philanthropy and Cultural Capital. Journal of Cultural Economics, 24(2), 135-146. https://doi.org/10.1023/A:1007639601013
  48. Vásquez Lavín, F., Cerda, A. & Orrego Suaza, S. (2018). Valoración económica del medio ambiente. Universidad del Desarrollo.
  49. Venkatachalam, L. (2004). The Contingent Valuation Method: A Review. Environmental Impact Assessment Review, 24(1), 89-124. https://doi.org/10.1016/S0195-9255(03)00138-0
  50. Walras, L. (1987). Elementos de economía política pura (o Teoría de la riqueza social). (J. Segura, trad.) Alianza Editorial. (Trabajo original publicado en 1874).
  51. Wooldridge, J. M. (2020). Introductory Econometrics. A Modern Approach (7th ed.). Cengage Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.