Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Concepts of Probability: a Study with Colombian University Students

Abstract

Probability is a complex concept to understand that has attracted the interest of many researchers. This study aimed to explore the perception and obstacles present in students taking probability and statistics courses for the first time at a Colombian university. The methodology included quantitative research elements and a descriptive-exploratory design. A deterministic sample of 313 students was selected. The diagnostic test showed that 24.92% of the participants associate probability with gambling, 29.39% are unaware of its use in their professional career, and 40.58% in their daily lives. The results indicated that its teaching has had a deterministic character with the presence of epistemological, didactic, and cognitive obstacles. It is concluded that the concept of probability is related to the knowledge acquired in their pre-university education and beliefs, requiring the implementation of didactic strategies to improve their levels of understanding.

Keywords

Probability, obstacles, first-year university students.

PDF (Español)

References

  • Barnett, V. Teaching statistics in schools throughout the world. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. 1982.
  • Batanero, C., y Godino, J. Estocástica y su didáctica para maestros. En D. d. Matemática. Granada: Universidad de Granada. Obtenido de https://www.ugr.es/~jgodino/edumatmaestros/manual/6_Estocastica.pdf. 2002
  • Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Estándares básicos de Competencias en Matemáticas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf. 2003.
  • Batanero, C., y Sánchez, E. What is the nature of high school student’s conceptions and misconceptions about probability? Exploring Probability in School: Challenges for Teaching and Learning. Nueva York: Springer, Jones Editors. 2005
  • Batanero, C., Ortiz, J., y Serrano, L. Investigación en didáctica de la probabilidad. Uno: Revista de didáctica de las matemáticas. vol 44, pp.7-16. Obtenido de http://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/uNOiNVESTIGACION.pdf. 2007.
  • Arias, J., y Cardona, J. Estado del arte en la enseñanza de la probabilidad para la educación media en los municipios de Pereira y Dosquebradas: Entre ciencia e Ingeniería, vol. 2(4), pp. 59-81. 2011.
  • Burbano, V. Conocimiento didáctico del contenido sobre probabilidad: Estudio de casos con profesores de la educación media [Tesis doctoral no publicada]. Colombia: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. 2015.
  • Batanero, C., Ortiz, J., y Serrano, L. Investigación en Didáctica de la Probabilidad. Investigación en Educación Matemática XIX, pp. 69-72. 2015.
  • Alsina, Á. y Vásquez, C. La probabilidad en educación primaria: de lo que debería enseñarse a lo que se enseña. Uno: revista de didáctica de las matemáticas, vol. 71, pp. 46-52. 2016.
  • Burbano, V. Valdivieso, A., y Aldana, E. (2017). Conocimiento base para la enseñanza: un marco aplicable en la didáctica de la probabilidad. Colombia: Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, vol. 7(2), pp. 269-285. 2017.
  • Batanero, C. Treinta años de investigación en educación estocástica: Reflexiones y desafíos. En M. M. M. J. M. Contreras, Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. (pág. 15). Granada, España. Obtenido de www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html. 2019.
  • Burbano-Pantoja, V. y Valdivieso-Miranda, M. Modelo del Pedagogical Content Knowledge aplicado en probabilidad para la educación media. Educación y Humanismo, vol. 23(41), pp. 234-253. 2021.
  • Vásquez, C., y Alsina, Á. Analysing Probability Teaching Practices in Primary Education: What Tasks Do Teachers Implement? Mathematics, vol. 9 (19), pp. 2493. 2021.
  • Batanero, C. Training Teachers to Teach Probability: A Promising Research Area. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 1-6. 2022.
  • Valdivieso, M., Henández Sampieri, R. y Burbano, V. M. A. Formación docente versus Conocimiento de los estudiantes en concepciones básicas de estadística o probabilidad. I Simposio Internacional de Educación Matemática para primaria y Secundaria. 2022.
  • Seguí, J. F., y Alsina, Á. Evaluando el conocimiento especializado para enseñar estadística y probabilidad: Elaboración y validación del Cuestionario MTSK-estocástico. Uniciencia, vol. 37(1), pp. 1-22. 2023.
  • Burbano, V., Valdivieso, M. y Burbano, A. S. Non-Parametric Statistics in University Textbooks: Problem Situations to Promote Scientific Research from the Classroom. Tunja: Editorial UPTC, 184 p. 2023.
  • Gomez, L. Aplicación de juegos como estrategia didáctica y su influencia en el aprendizaje de probabilidades del Curso de Estadística Aplicada en los estudiantes del V ciclo de la E.A.P. de Educación de la UNMSM, Lima 2022. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Educación/Unidad de Posgrado]. Repositorio institucional Cybertesis UNMSM. 2023.
  • López, C., y Gómez, P. Probabilidad en diferentes países del mundo: enseñanza de la probabilidad en educación primaria. Educación matemática, vol. 34(3), pp. 42-64. 2022.
  • Gatica Lepe, E. A. Estudio sobre la importancia de la enseñanza de la probabilidad en la Educación Primaria. Trabajo de Grado, Universitat de Les Illes Balears. 2023.
  • Kanobel, M. C. Motivación, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en aulas extendidas del área Matemática: un estudio de cursos de Probabilidad y Estadística del nivel universitario. http://rdi.uncoma.edu.ar/handle/uncomaid/17167. 2023.
  • Belletich, O., y Wilhelmi, M. R. Las funciones docentes: su enseñanza y aprendizaje en los grados en maestro. HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, vol. 16(3), pp. 1-10. 2023.
  • D’Amore, B., y Fandiño, M. Un acercamiento analítico al triángulo de la didáctica. Educación matemática, vol. 14 (1), pp. 48-61. 2002.
  • Alvarado, H., Estrella, S., Retamal, L., y Galindo, M. Intuiciones probabilísticas en estudiantes de ingeniería: implicaciones para la enseñanza de la probabilidad. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, vol. 21(2), pp. 131-156. 2018.
  • Álvarez, M. Concepciones iniciales de estudiantes de nivel superior sobre la aleatoriedad y la probabilidad.http://rdi.uncoma.edu.ar/bitstream/handle/uncomaid/16739/TESIS%20MAESTRIA%20MARIO%20ALVAREZ%20DICIEMBRE%202019.pdf?sequence=1&isAllowed=y. 2022.
  • Burbano, V. y Valdivieso, M. Una mirada histórica de las medidas de probabilidad reales desde la investigación documental. Tunja: Editorial UPTC. 2020.
  • Batanero, C., Henry, M., y Parzysz, B. The nature of chance and probability. In Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 15-37). Boston, MA: Springer US. 2005.
  • López-Martín, M., Aguayo-Arriagada, C., Vásquez, C., y Navarro, M. Conocimiento didáctico-matemático de futuros maestros chilenos: implicaciones para la enseñanza de la probabilidad en Educación Básica. 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)