Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Training in Social Justice and Culture of Life: A Challenge for the University

Abstract

In Colombia, the high rate of homicides committed against communal social leaders, land restitution, ex-combatants, peasants, etc. (nearly 1,000 in the last 30 months) demonstrates the need to train in social justice and preservation of life as a focus on culture embedded in the most precious good of human beings, which we all must preserve. Does the current University in Colombia serve training in social justice and the culture of life? On this question, it can be affirmed that one starts from a serious problem of social exclusion, which leads to a culture of ignorance of life and change of political, social or economic power. The theoretical framework will emerge from a construction based on the experience of the Orlando Fals Borda Human Rights Observatory at UPTC. In addition, there is the controversy about the formation in values ​​and anti-values ​​in the University, for which undoubtedly the defense of inclusive social justice and life in conditions of dignity must be taken. Thus, the need to adjust curricula and content is concluded, explaining the incardination of knowledge that guides existence towards the defense of criteria of social justice, which in parallel allows building a society where the culture of life prevails and the Uplifting peace Very linked to this effort is the protection of water factories and their governance. Therefore, it is essential to know the processes that, from the Primo Levi research group, have been advanced in this regard, around the Pisba wasteland and other human and nature rights. Closely linked to this effort is the protection of water factories and their governance. Therefore, it is essential to know the processes that, from the Primo Levi research group, have been advanced in this regard, around the Pisba wasteland and other human and nature rights.

Keywords

Transformative education, education and social justice, training in values, education and environment

PDF (Español)

References

Anaut, L. (2002). Valores escolares y educación para la ciudadanía, Caracas: Laboratorio Educativo.

Archila, J. et al. (2018). Valores para una formación en Derechos Humanos, Bogotá: Ibáñez.

Aróstegui, J. (2008). Globalización, posmodernidad y educación. La calidad como coartada neoliberal. Madrid: Akal.

Barba, J. (2013). Educación para los Derechos Humanos. México D.F.: FCE.

Belcastro, J. (2015). La educación en ciudadanía como construcción de subjetividad política. Jóvenes, escuela y proyectos. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Bonet, J. (ed.). (2013) El derecho internacional de los derechos humanos en períodos de crisis. Estudios desde la perspectiva de su aplicabilidad. Madrid: Marcial Pons.

Cortina, A. (2018). Aporofobia, el rechazo al pobre. Madrid: Paidós.

Carbonell, J. (2019). La educación es política. Barcelona: Octaedro.

Enríquez, J. et al. (2014). Educación plena en Derechos Humanos, Madrid: Trotta.

Fernández, A. (ed.)(1994). Educando para la paz: nuevas propuestas. Granada: Eirene. https://doi.org/10.2307/3283410

Fisas, V. (2004). Cultura de paz y gestión de conflictos. Barcelona: Icaria.

Giusti, M (ed.) (2019). El conflicto de las facultades. Sobre la universidad y el sentido de las humanidades. Barcelona: Anthropos.

Jakku-Shivonen, R. (ed.) (2013). Aprender de Finlandia. La apuesta por un profesorado investigador. Bogotá: Magisterio.

Levitsky, S. Y Ziblatt, D. (2018). Cómo mueren las democracias. Bogotá: Planeta.

Martínez, J. (Coord.). (2003). Ciudadanía, poder y educación. Barcelona: Grao.

Maturana, H. (1994). La democracia es una obra de arte. Bogotá: Magisterio.

Mockus, A. Et al. (1999). Educación para la paz. Una pedagogía para consolidar la democracia social y participativa. Bogotá: Magisterio.

Nussbaum, M. (2014). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Zaragoza: Katz.

Prada, M. et al (ed.). (2008). El despertar de la palabra. Estructuras en torno a derechos humanos, currículo y transformación social. Bogotá: CINEP.

Piketty, T. (2019). Capital e Ideología. Bogotá: Editorial Planeta.

Quintero, M. et al. (2011). Educación en Derechos Humanos. Perspectivas metodológicas, pedagógicas y didácticas. Bogotá: Universidad de La Salle.

Rendón, A. (2000). El aprendizaje de la paz. Métodos y técnicas para su construcción desde procesos pedagógicos. Bogotá: Magisterio.

Salinas, M. e Isaza, L. (2003). Para educar en el valor de la justicia. Representaciones sociales en el marco de la escuela, Bogotá: Magisterio.

Santos, M. et al. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.

Soler, C. et al. (2018). Educación para la justicia social. Bogotá: UPN-Magisterio.

Von Ihering, R. (1993). La lucha por el derecho. Buenos Aires: Heliasta.

Downloads

Download data is not yet available.