Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Enabling environments for the exerciseof democracy in school

Abstract

This paper examines the relationship between democracy and its enabling environments in school. It also presents how educational agents established by law are governed -largely influenced by the interests of teachers, which are the educational agents for democracy- and their impact on society that is experienced from the school. It explores aspects of environments on democracy and its exercise in order to strength civic and citizenship skills of future citizens and to promote the construction of their duties and rights as students, to participate in school decisions, favoring development, promotion and defense of human rights.

Keywords

Democracy, school, education, teacher, student

PDF (Español)

References

Aristóteles, (2000). La Política (1ª ed.). Bogotá: Momo.

Bernal, J. L. M. et al. (1995). El gobierno escolar como una forma de acercamiento a la democracia en la escuela. Tesis de grado. Instituto de Educación Abierta y a Distancia, Universidad pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja, Boyacá, Colombia.

Borrero, G. C. (comp.) (1999). Gobierno escolar y democracia. (1ª ed.). Bogotá: Antropos.

Cajiao, F. (2004). La formación de maestros y su impacto social. Bogotá: Magisterio.

Casas, V. M. et al. (2003). La democracia y sus retos en el siglo XXI. Elementos para la formación democrática de los jóvenes. Barcelona: Muriel.

Cárdenas, A. L. et al. (2000). El maestro protagonista del cambio educativo. Bogotá: Magisterio.

Constitución Política de Colombia. (2008). Bogotá: Momo.

Dewey, J. (1990). Administración de las instituciones escolares Bogotá: Universidad de la Sabana.

González, F. J. et al. (1998). Educar para la democracia. La ciencia-tecnología-sociedad. Investigación en la escuela. Democracia y renovación de la escuela,34, 59–67.

Gil, F. (1997). La participación democrática en la escuela. De cómo los agentes educativos se las ingenian para gobernarse. Santa Fe de Bogotá: Magisterio.

Lindberg, L. (1961). La democracia en la escuela. México: Letras.

Locke, J. (1995). Tratado sobre el gobierno civil. Bogotá: Momo.

Montesquieu, (2000). El espíritu de las leyes. Bogotá: Momo.

Platón, (2000). La República. Bogotá: Momo. Registraduría Nacional del Estado Civil (1996). Democracia para los jóvenes. Bogotá: s.n.

Rodríguez, M. (2008). La democracia como una forma de vida en el aula del Grado 5°D en la institución educativa San Marcos de Muzo, Boyacá. Tesis de grado. Facultad de Estudios Tecnológicos y a Distancia, Universidad pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja, Boyacá, Colombia.

Rousseau, J. J. (2000). El contrato social.Bogotá: Momo.

Santos, G. M A. (1996). La democracia, un estilo de vida. Cuadernos de Pedagogía, Barcelona, 251, 50-54.

Zuleta, E. (1995). Educación y democracia. Un campo de combate. (2ª ed.). Bogotá: Corporación Tercer Milenio.

Downloads

Download data is not yet available.