Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A glance of domestic violence during confinement caused by Covid-19

Abstract

This article presents the existing relationship between domestic violence and low academic
performances of boys, girls and teenagers, as a result of the health emergency caused by Covid-19 in San Luis Educational Institution in Duitama city. It shows the permanence status, establishing a comparative analysis between 2019 and 2021. In the same way, domestic violence data presented in this period of time are related, making a statistical co-relationship of its presence in that zone of Duitama. The new roles at home taken by teachers and students next to their families had a direct impact on the permanence and repetition rates including failing of students in the Institution. In conclusion, domestic violence is a pre-existing problem before the pandemic and requires the active participation of the education community alongside government entities giving coping strategies.

Keywords

school coexistence, permanence status, domestic violence

PDF (Español)

References

  1. RAE, «Real Academia Española,» 2022. [En línea]. Available: https://dle.rae.es/convivencia. [Último acceso: 01 04 2022].
  2. MEN, «Ley 1620 del 15 de marzo de 2013,» 2013. [En línea]. Available: https://www.mineducacion.gov.co/portal/ejes-tematicos/Normas-sobre-Educacion-Preescolar-Basica-y-Media/322721:Ley-1620-del-15-de-marzo-de-2013. [Último acceso: 26 02 2022].
  3. J. Ladino y J. Ortiz (2021) «Causas y Consecuencias de la Violencia Intrafamiliar a Causa del Confinamiento por COVID 19 en las Familias del Municipio de Briceño-Boyacá para el Segundo Trimestre del Año 2020.,» USTA, Tunja.
  4. G. Díaz Hernández (2020) «Deserción escolar: Una mirada a esta problemática social en Bogotá,» Unibersidad el Bosque, Bogotá.
  5. H. Maturana (1999) Transformación en la convivencia, Santiago de Chile: Dolmen.
  6. M. Sandoval Manríquez (2014) «Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento,» Última década, vol. 22, nº 41, pp. 153-178. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362014000200007
  7. J. J. Ramírez Leiton (2016) «Convivencia escolar en instituciones de educación secundaria: un estudio transcultural desde la perspectiva estudiantil,» Repositorio Institucional de la UCM, Madrid.
  8. S. Navarrete Cornejo y C. Hernández Romero (2017) «La convivencia escolar y su impacto en el proceso de enseñanza -aprendizaje de alumnos y alumnas de Tercer Ciclo de Educación Básica del Centro Escolar “Cantón San Benito Piedra Gorda,» Universidad de El Salvador, El Salvador.
  9. R. Cazañas Palacios (2019) «Violencia en la convivencia escolar en educación básica: un estado del arte,» Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, vol. 7, nº 1, pp. 43-52.
  10. J. Hernández Castro (2017) «Los valores y la convivencia una tarea significativa en la vida escolar,» Rastros y Rostros del Saber, vol. 1, nº 1, pp. 89-100.
  11. P. Ríos Fonseca, C. Saavedra, J. Nova Barrios y Á. Jiménez Larrotta (2017) «Interacción en el aula como una propuesta pedagógica para las instituciones educativas de Colombia,» Educación y Territorio, vol. 7, nº 13, p. 33–56.
  12. A. Montaña Beltrán, Z. Rocha Adame y A. Rojas Hernández (2018) «El reto: educar para convivir,» Educación y Ciencia, nº 21, p. 199–216. DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9406
  13. S. P. Cordero García, C. P. Chinome Alba y A. d. P. Garzón Bautista (2019) «Emociones y habilidades comunicativas en la convivencia escolar en la IE Rural del Sur de Tunja,» Educación Y Ciencia, nº 22, p. 203–219. DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10047
  14. Alcaldía Duitama, «Plan de Desarrollo Municipal 2020 - 2023,» 2020. [En línea]. Available: https://www.concejomunicipaldeduitama.gov.co/wp-content/uploads/2019/10/PDM-ABRIL-30.pdf. [Último acceso: 21 03 2022].
  15. L. Buendía Eisman, M. d. P. Colás Bravo y F. Hernández Pina (1998) Métodos de Investigación en Psicopedagogía, Madrid: McGraw-Hill.
  16. G. Guevara Alban, A. Verdesoto Arguello y N. Castro Molina (2020) «Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción,» Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, vol. 4, nº 3, pp. 163-173.
  17. Medicina Legal, «Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses,» 10 01 2022. [En línea]. Available: https://www.medicinalegal.gov.co/cifras-estadisticas/forensis. [Último acceso: 21 02 2022].

Downloads

Download data is not yet available.