Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Scientific cooperation of the teaching staff to guide investigations of the Master's Degree in public health of the Faculty of Medicine

Abstract

This study is a fragment of another document that has resulted from a doctoral thesis in higher education where, having initially determined the variable "scientific cooperation of the teaching staff for the tutorial orientation of the research of the master's degree in public health of the Faculty of medicine", its dimensions and its indicators, the parameters and its decision rules; When analyzing and interpreting the data obtained, it is concluded that: Scientific cooperation for the tutorial orientation of research in the master's degree in public health, averaging the results of tutors and tutors, is established at x̄ 3.7, Moderately frequent: occurs between 41 and 60% of the shares. Therefore, and taking into account the qualitative criteria provided by the research subjects, the need for the implementation of a scientific cooperation strategy for the tutorial orientation of research to improve training in the context of the Master in Health is affirmed in the Faculty of Medicine of the University of El Salvador.

Keywords

Scientific Cooperation, research, Master's degree, Public health

PDF (Español)

Author Biography

Edwin Mazariego Flores

Originario de El Salvador, ha realizado estudios en la Universidad de El Salvador (UES) de Licenciatura en Laboratorio Clínico en el 1997. Máster en Métodos y Técnicas de Investigación Social en el año 2010. Estudios de Antropología Socio Cultural. Ha Publicado artículos científicos en revistas indexadas. Revisor de artículos de Revistas científicas. Egresado del Doctorado en Educación Superior UES. Es docente de la Unidad de Ciencias Básicas en la Facultad de Medicina, UES. 


References

  1. Z. N. Achón, I. O. Ramos & O. M. Pérez (2006). “La formación profesional en la universidad de hoy: De la educación a la autoeducación". 8. Revista Iberoamericana de Educación. ISSN: 1681-5653
  2. F. A. Fernández, S. R, Fernández, M. F. Lavastida & S. Fernández (2007). Didáctica: Teoría y práctica (Segunda). Editorial Pueblo y Educación.
  3. C. Pérez Maya & L. López Balboa (1999). “Las habilidades e invariantes investigativas en la formación del profesorado. Una propuesta metodológica para su estudio”. Editorial Universitaria. Disponible en: http://site.ebrary.com/id/10317250
  4. M. Carnero Sánchez (2019). Psicología para la Educación Superior (Primera). Universitaria Félix Varela.
  5. N. Roselli (2016). “El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria. Propósitos y Representaciones”. Vol. 4 (1), 219-280. https://doi.org/:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90
  6. M. Carretero (1997). Constructivismo y educación. Progreso S.A. de C.V.
  7. Diccionario léxico hispano (1973). En Diccionario léxico hispano: Vol. Primero (p. 690). W.M. Jackson, Inc., Editores.
  8. M. J. B. Martínez, M. Á. M. Yus, & M. P. Currás (2013). Coordinación docente e interdisciplinariedad: Análisis de su contribución a la adquisición de competencias docentes y discentes. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 443. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5584
  9. R. Escorcia-Caballero, & A. Gutiérrez-Moreno (2009). “La cooperación en educación: Una visión organizativa de la escuela. Educación y Educadores”, Vol. 12(1), Article 1. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/762
  10. A. Meneses (2017). Modelo para la cooperación familia-escuela politécnica en los procesos de diagnóstico integral y formación del proyecto de vida profesional. Universidad de ciencias pedagógicas ¨Enrique José Varona¨ Facultad de Ciencias Técnicas.
  11. A. Meneses, M. Carnero Sánchez and M. Arzuaga (2016). Cooperación Familia-Escuela Politécnica en los procesos formativos. Vol. 14(1). Disponible en: http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu
  12. S. Xin (2020). La cooperación en la formación de Licenciados en Lengua Española para no Hispanohablantes. Universidad de La Habana. Centro de estudios para el perfeccionamiento de la Educación Superior.
  13. A. Villa & C. Yániz (1999). Aprendizaje organizativo y desarrollo profesional. Revista de curriculum y formación del profesorado. Disponible en: http://www.ugr.es/local/recfpro/Rev31ART3.pdf
  14. J. Sebastián (2000). La Cultura de la Cooperación en la I+D+I. Sala de lectura CTS+I. https://www.oei.es/historico/salactsi/sebastian1.htm
  15. J. C. M Recio, M. J. M. Pestaña & M. F. B. López (2012). Producción y dirección de tesis doctorales sobre publicidad en la universidad española (1971-2010). Revista española de Documentación Científica, Vol. 35(3), 433-452. https://doi.org/10.3989/redc.2012.3.890 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2012.3.890
  16. A. C. Esparcia (2011). Investigación e investigadores. Las revistas científicas como instrumento de comunicación. Vivat Academia, 1002-1017. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1002-1017 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1002-1017
  17. P. Kaparacate (2018). Estrategia didáctica-metodológica para el tratamiento de la creatividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la filosofía en el segundo ciclo de la secundaria angolana. Universidad de ciencias pedagógicas ¨Enrique José Varona¨ Facultad de Ciencias Técnicas.
  18. A. A. Glatthorn (1987). Cooperative professional development: Peer-centered options for teacher growth. Educational leadership, pp. 31-35.
  19. G. Ronda (2011). Influencia de la cooperación en la producción científica de investigadores de la provincia de Holguín, Cuba: Análisis cienciométrico 1980-2009. Vol. 42(1), pp.15-22.
  20. D. de Filippo, R. Barrere & I. Gómez (2010). Características e impacto de la producción científica en colaboración entre Argentina y España. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, Vol. 6(16).
  21. H. E. D. Anglat (2011). Las funciones del tutor de la tesis en educación. Revista mexicana de investigación educativa, Vol. 16(50), pp. 935-959.
  22. CEPAL. (2015). Agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Fundación Santillana. Universidad de Alcalá/IDE.
  23. P. R. Álvarez Pérez (2013). (PDF) [Online] La función tutorial del profesorado universitario: Una nueva competencia de la labor docente en el contexto del Espacio Europeo de Educación Superior. ResearchGate. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/308330960_La_funcion_tutorial_del_profesorado_universitario_una_nueva_competencia_de_la_labor_docente_en_el_contexto_del_Espacio_Europeo_de_Educacion_Superior DOI: https://doi.org/10.14195/1647-8614_47-2_5
  24. C. Lobato Fraile & N. Guerra Bilbao (2016). La tutoría en la Educación Superior en Iberoamérica: Avances y desafíos. 52/2, pp.379-398. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.726
  25. N. Grané Teruel, A. Bonet Jornet, M. T. Caballero Caballero, J. C. Cañaveras Jiménez, M. F. Gimenez Casalduero et al (2011). Coordinación docente en la Facultad de Ciencias. 2337-2348.
  26. M. Fuentes-Guerra Soldevilla, M. del M. García Cabrera, V. J. Llorent García & M. Á. Olivares García (2012). “La coordinación docente universitaria desde la percepción del alumnado”. REDU. Revista de Docencia Universitaria, Vol. 10(2), pp. 395. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6115 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6115
  27. M. Sospedra & D. Rosa (2015). “La formación docente universitaria en Cuba: Sus fundamentos desde una perspectiva desarrolladora del aprendizaje y la enseñanza”. Estudios pedagógicos (Valdivia), Vol. 41(1), pp. 337-349. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100020 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100020

Downloads

Download data is not yet available.