Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Management system ISO 9001-2015: techniques and tools of quality engineering for the implementation

Abstract

This article shows an evolution of quality management system according to the existing regulations in search process improvement, as well as the ISO 9000 standards impact on continuous improvement of organizations by optimizing the products offered to the final consumer. Similarly analysis and quality engineering makes the necessary inputs in the generation of technical and implementation methods for monitoring and control based on statistics and mathematical models useful for cost reduction, reduction of time and quality improvement processes lives of employees, finally a interrelate with the requirements of ISO 9001:2015 that is standard and tools from the perspective of quality engineering could be applied to ensure the success and sustainability of a system is carried out Quality Management in an organization either goods or services.

Keywords

quality engineering, management systems quality, statistical control, quality improvement

PDF (Español)

Author Biography

Fanny Liliana Cruz-Medina

Ingeniero Industrial

Especialista en Gerencia Informática

Estudios de Maestría en Ingeniería (Ingeniería Industrial)

Andrea del Pilar López-Díaz

Ingeniero industrial

Especialista en gestión integrada QHSE

Estudios en maestría en ingenieria

Docente ocasional de la escuela de ingenieria industrial.

Consuelo Ruiz-Cardenas

Ingeniero Industrial

Especialista en Gestión Ambiental

Maestría en Ciencias Agrarias y Desarrollo Empresarial Agropecuario

Estudios Doctorales en sostenibilidad Ambiental


References

  • J. R.Evans, W.M. Lindsay, F.S. Fragoso, & G.H. Díaz, Administración y Control de la Calidad: Thomson, 2000.
  • W. A. Shewhart, Control económico de la calidad de productos manufacturados: Ediciones Díaz de Santos, 1997.
  • V.E. Sower, Essentials of quality with cases and experiential exercises: John Wiley & Sons, 2010.
  • W.E. Deming, & J.N. Medina, Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis: Ediciones Díaz de Santos, 1989.
  • J.M. Juran, Juran y la planificación para la calidad: Ediciones Díaz de Santos, 1990.
  • A.V. Feigenbaum, M.A.G. De la Campa, M. A. G., & P. Sevilla, Control total de la calidad (Vol. 1): Continental, 1994.
  • A.J. Ruiz-Torres, J. Ayala-Cruz, N. Alomoto, & J.L. Acero-Chavez, “Revisión de la literatura sobre gestión de la calidad: caso de las revistas publicadas en Hispanoamérica y España”, “Estudios Gerenciales”, vol. 31, n°. 136, pp. 319-334,
  • DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.estger.2015.01.004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2015.01.004
  • D.H. Besterfield, & V.G. Pozo, Control de calidad: Pearson Educación, 2009.
  • ISO, I. O. f. S., ISO 9000 - Quality management, 2016. Disponible en:http://www.iso.org/iso/home/standards/management-standards/iso_9000.htm.
  • R.D.R. Bermúdez, “Ingeniería de calidad: robustez del proceso de urdido en una planta de likra por el método Taguchi,” Revista Universidad EAFIT,vol. 29, n°89,pp. 33-41, 2012.
  • A. Zapata-Gómez, “Efecto de las técnicas de ingeniería de la calidad en el diseño de productos,” Revista Ingeniería y Universidad, vol. 17, n° 2, pp. 409-425, 2013.
  • J.I.S. Committee, Japanese Industrial Standard. JIS K601, 1988.
  • K. Ishikawa, Introducción al control de calidad. España: Ediciones Díaz de Santos, 2007.
  • A.B. Godfrey, Juran's quality handbook, 1999.
  • M. Cakmakci, N.M. Durakbasa, M.K. Karasu, G. Bas, & U. Gurel, The importance of quality control within the relationship between the quality engineering and Taguchi methodology. Key Engineering Materials, 637, 2014. DOI:10.4028/www.scientific.net/KEM.637.27. DOI: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/KEM.637.27
  • J.M. Juran, F,M. Gryna, & R.S. Bingham, Manual de Control de la Calidad: Reverté, 1983.
  • G. Taguchi, S. Chowdhury, & Y. Wu, Taguchi's quality engineering handbook: Wiley-Interscience, 2005. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470258354
  • I. F. D. Aguirre, "Introducción a la Ingeniería Robusta". Dyna,vol. 81, n° 5, pp. 29-32, 2006.
  • B. L. Hansen, & P.M. Ghare, Control de calidad: teoría y aplicaciones. España: Ediciones Díaz de Santos, 2008.
  • J.D. Terán Ruales, Implementación del sistema de gestión de aseguramiento y control de calidad en el departamento técnico para los productos y servicios DE COHECO SA, 2014.
  • Hernández Pedrera, C., & Da Silva Portofilipe, F. (2016). Aplicación del control estadístico de procesos (CEP) en el control de su calidad. Tecnología Química, 36(1), 104-116.
  • P. Crosby, P., Reflexiones sobre calidad : 295 máximas del gurú mundial de calidad Philip Crosby: McGraw-Hill Interamericana, 2000.
  • ISO, I. O. f. S. ISO/TR 10017. Orientación Sobre Técnicas Estadísticas, 2003.
  • K. Ishikawa, Qué es el control total de calidad?: la modalidad japonesa: Editorial Norma, 1997.
  • J.B.D.I. Casas, "El ISO 9001 Y TQM en las empresas Latinoamericanas: Perú". Globalización, Competitividad y Gobernabilidad de Georgetown/Universia, 8,1, 2014. DOI: 10.3232/GCG.2013.V8.N1.04.
  • C. Chow-Chua, M. Goh, & T. Boon Wan, Does ISO 9000 certification improve business performance? International Journal of Quality & Reliability Management, vol. 20, n° 8, pp. 936-953, 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/026567103110493643. DOI: https://doi.org/10.1108/02656710310493643
  • P. Gejdoš, "Continuous Quality Improvement by Statistical Process Control,". Procedia Economics and Finance, 34, 565-572, 2015.DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01669X. DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01669-X
  • ISO., I. O. f. S. Management system standards, 2016. from http://www.iso.org/iso/home/standards/management-standards.htm.
  • P. Padma, L. Ganesh, & C. Rajendran, "A study on the critical factors of ISO 9001: 2000 and organizational performance of Indian manufacturing firms,". International Journal of Production Research, vol. 46 n° 18, pp. 4981-5011, 2008.
  • DOI: 10.1080/00207540600793299. DOI: https://doi.org/10.1080/00207540600793299
  • ISO, I. O. f. S. ISO 9000:2015 Quality management systems — Fundamentals and vocabulary, 2015. from: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9000:ed-4:v1:en.
  • ISO_9001, ISO 9001:2015 Sistemas de Gestión de la Calidad. Requisitos. Colombia: ICONTEC, 2015
  • ISO_31000. NTC ISO 31000. GESTIÓN DEL RIESGO. PRINCIPIOS Y DIRECTRICES. Colombia: ICONTEC, 2011.
  • S.T. Meegan, & W.A. Taylor, "Factors influencing a successful transition from ISO 9000 to TQM: the influence of understanding and motivation,". International Journal of Quality & Reliability Management, 14(2), 100-117, 1997.
  • DOI: http://dx.doi.org/10.1108/02656719710165383. DOI: https://doi.org/10.1108/02656719710165383
  • M.Terziovski, D. Samson, & D. Dow, The business value of quality management systems certification. Evidence from Australia and New Zealand. Journal of oper ations management, 15(1), 1-18, 1997. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0272-6963(96) 00103-9. DOI: https://doi.org/10.1016/S0272-6963(96)00103-9
  • R.P. Niebles, Ó Oviedo-Trespalacios, J.G.V. Cabeza, & L.M.F. Cantillo, L. M. F., "Diseño estadístico de cartas de control para datos autocorrelacionados,". Ingeniería y Desarrollo, vol. 31, n° 2, pp. 291-315, 2013.
  • D.C. Montgomery, & C.M. Mastrangelo, Some statistical process control methods for autocorrelated data. Journal of Quality Technology, vol. 23, n° 3, pp. 179-193, 1991. DOI: https://doi.org/10.1080/00224065.1991.11979321
  • T. Sukchotrat, S.B. Kim, & F.Tsung, "One-class classification-based control charts for multivariate process monitoring,". IIE transactions, vol. 42n° 2, pp. 107-120, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/07408170903019150. DOI: https://doi.org/10.1080/07408170903019150
  • S. Vander Wiel, S., "Monitoring processes that wander using integrated moving average models,". Technometrics, vol 38, n° 2, pp. 139-151, 1996. DOI: https://doi.org/10.1080/00401706.1996.10484459
  • N.F. Zhang, "A statistical control chart for stationary process data,". Technometrics, vol. 40, n° 1, pp. 24-38, 1998. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00401706.1996.10484459. DOI: https://doi.org/10.1080/00401706.1998.10485479
  • R. Kinna, "Teamworking and concurrent engineering-a success story,". World class design to manufacture, vol. 2, n° 3, pp. 5-9, 1995.
  • E. Yacuzzi, & F. Martín, QFD: Conceptos, aplicaciones y nuevos desarrollos: Serie Documentos de Trabajo, Universidad del CEMA: Área: negocios, 2003. DOI:http://dx.doi.org/10.1108/09642369310087048. DOI: https://doi.org/10.1108/09642369310087048
  • Fowler, T. C. (1990). Value analysis in design: CRC Press.
  • M. Dominguez, & A. Jose, Dirección de Operaciones: Aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios: MCGRAW HILL, 1995.
  • D. Kalenatic,Modelo integral y dinámico para el análisis, planeación, programación y control de las capacidades productivas en empresas manufactureras: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Centro de Investigaciones y Desarrollo Científico, Instituto de Investigaciones Científicas, 2001.
  • D. Kalenatic, C.A.L. Bello, & L.J.G. Rodríguez, Modelo de Medición, Análisis, Planeación y Programación de Capacidades en un Contexto de Múltiples Criterios de Desición. Ingeniería, 10(2), 57-66, 2005.

Downloads

Download data is not yet available.