Rural road management and socioeconomic development in a district of San Ignacio, Perú
Abstract
The research focuses on determining the relationship between Rural Road Management (GVR) and socioeconomic development in a district of the province of San Ignacio, Peru. A quantitative approach is used, basic type, non-experimental design and simple correlation. The sample was made up of 52 employees of the municipal entity, using the survey as a technique to collect the information. 75% of respondents consider the level of GVR to be high, while 71.2% consider socioeconomic development to be medium level. Furthermore, the GVR and socioeconomic development variables have a high positive correlation, with their Rho Spearman coefficient being 0.783 and a bilateral significance level of 0.000, with a p value below 0.05. This implies that with greater GVR, socioeconomic development will also be greater, which was identified in the analysis of the context and the characterization of the problematic situation.
Keywords
rural road management, socioeconomic development, infrastructure, municipalities
Author Biography
Leyner Oswaldo Calva-Herrera
Ingeniero Civil, Magíster en Gestión Pública
References
- Aggarwal, S. (2018). Do Rural Roads Create Pathways out of Poverty? Evidence from India. Journal of Development Economics, 133, 375-395. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2018.01.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2018.01.004
- Ainina, N., Munikanan, V., Zakaira, R., Aminudin, E., Langie, S., Azani, M., Alias, M., Azniel, J.,
- Hafizuddin, M., & Mazzuana, S. (2020). A review on rural roads in Malaysia: green practice toward socio-economics. International Journal of Modern Social Sciences, 1 (1), 6.
- Ali, L., Mi, J., Shah, M., Shah, S., Khan, S., Ullah, R., & Bibi, K. (2018). Local residents’ attitude towards road and transport infrastructure (a case of China Pakistan economic corridor). Journal of Chinese Economic and Foreign Trade Studies, 10, 130-142. https://doi.org/10.1108/JCEFTS-08-2017-0024 DOI: https://doi.org/10.1108/JCEFTS-08-2017-0024
- Anguita, C., Labrador, R., & Campos, D. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31 (8), 527-538. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-pdf-13047738 DOI: https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8
- Angulo, C. (2012). Elaboración De Un Texto De Desarrollo Socio Económico. Callao - Perú: Universidad Nacional Del Callao.
- Asher, S., & Novosad, P. (2020). Rural Roads and Local Economic Development. American Economic Review, 110 (3), 797-823. https://doi.org/10.1257/aer.20180268 DOI: https://doi.org/10.1257/aer.20180268
- Bravo, P., Zhumi, F., & Encalada, P. (2019). Elaboración de una propuesta de gestión vial en las subcuencas de los ríos San Francisco y Rircay en el marco del desarrollo económico territorial. Cuenca-Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/5053
- Bryzhko, V., & Bryzhko, I. (2019). Comprehensive assessment of the impact of road infrastructure development in a rural municipal area (Russia). Revista Espacios, 40 (37), 19.
- Calderón, A. (2018). Sostenibilidad financiera de los GAD municipales, frente a las demandas de inversión de los PDOT. Universidad de Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31380?mode=full
- Cauas, D. (2015). Definición de las variables, enfoque y tipo de investigación. Universidad Nacional de Colombia.
- Cevallos, A., Cevallos, J., Galarza, C., & Molina, A. (2017). La Infraestructura Vial y el Desarrollo Socio Económico: El Caso Colonia San Vicente de Villanos, Ecuador. Augusto Guzzo, 1 (19), 21-37.
- Durango, E., García, J., & Velásquez, H. (2018). Relación entre infraestructura vial y desarrollo económico en los municipios de Antioquia: aplicación espacial. Universidad EAFIT.
- Escudero, C., & Cortez, L. (2017). Técnicas Y Métodos Cualitativos Para La Investigación Científica. Universidad Técnica de Machala.
- Fernández, R., & Ticlla, T. (2020). Análisis de la condición de transitabilidad y nivel de intervención de las carreteras del distrito de Chota. Revista Ciencia Nor@ndina, 3 (1), 24-29. DOI: https://doi.org/10.37518/2663-6360X2020v3n1p24
- Fungo, E., Krygsman, S., & Nel, H. (2017). The role of road infrastructure in agricultural production. 36th Annual Southern African Transport Conference.
- Gutierrez, O. (2016). La carretera Bogotá-Villavicencio, su impacto sobre el ordenamiento territorial y el ecosistema. Luna Azul, (40), 16.
- Haro, R., Marceleño, S., Bojórquez, J., & Nájera, O. (2017). Las desigualdades socioeconómicas entre los municipios de Nayarit, México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, (230), 117-154. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(17)30019-3
- Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México: Interamericana Editores, S.A.
- Hussain, S., Maqbool, R., Hussain, A., & Ashfaq, S. (2022). Assessing the Socio-Economic Impacts of Rural Infrastructure Projects on Community Development. buildings, 12 (7), 18. https://doi.org/10.3390/buildings12070947 DOI: https://doi.org/10.3390/buildings12070947
- Kadyraliev, A., Supaeva, G., Bakas, B., Dzholdosheva, T., Dzholdoshev, N., Balova, S., Tyurina, Y., & Krinichansky, K. (2022). Investments in transport infrastructure as a factor of stimulation of economic development. Transportation Research Procedia, 63, 1359-1369. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.06.146 DOI: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.06.146
- Kumar, P. (2016). Development of Rural Road Infrastructure in India. Pacific Business Review International, 7 (11), 86-93.
- Lokesha, M., & Mahesha, M. (2017). Economic Benefits of Road Infrastructure on Agricultural Development and Rural Road Infrastructure Development Programmes of India and Karnataka. Journal of Research in Business and Management, 4 (11), 42-48.
- Magazzino, C., & Mele, M. (2020). On the relationship between transportation infrastructure and economic development in China. Research in Transportation Economics, 88. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100947 DOI: https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100947
- Mehmood, K., Baig, S., Li, X., Ghanem, O., & Hanif, S. (2021). Causality between transportation infrastructure and economic development in Pakistan: An ARDL analysis. Research in Transportation Economics, 88. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100974 DOI: https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100974
- Mendoza, Á., & Ramírez, J. (2020). Aprendiendo metodología de la investigación. Grupo Compás.
- MTC. (2002). Plan estratégico del programa de caminos rurales. Lima, Perú. http://www.proviasdes.gob.pe/Transparencia/transparencia/PLAN%20ESTRATEGICO%20PCR.pdf
- MTC. (2006). Reglamento nacional de gestión de infraestructura vial. El Peruano. https://www.proviasdes.gob.pe/Normas/Proyecto.pdf
- Njoh, A. (2015). Transportation infraestructure and economic development in Sub-Saharan Africa. Sage Journals, 4 (4), 286-296. https://doi.org/10.1177/1087724X0044003 DOI: https://doi.org/10.1177/1087724X0044003
- Okwudile, S. (2019). Significance of Road Infrastructure on Economic Sustainability. American International Journal of Multidisciplinary Scientific Research, 5 (4), 9. https://doi.org/10.46281/aijmsr.v5i4.405 DOI: https://doi.org/10.46281/aijmsr.v5i4.405
- Palacios, C. (2018). Efecto de la inversión pública en la infraestructura vial sobre el crecimiento de la economía peruana entre los años 2000-2016. Ingeniería de Negocios (36), 197-210. https://doi.org/10.26439/ing.ind2018.n036.2454 DOI: https://doi.org/10.26439/ing.ind2018.n036.2454
- Pérez, G. (2020). Caminos rurales: vías claves para la producción, la conectividad y el desarrollo territorial. CEPAL.
- Pérez, G. (2021). Impactos sociales de los caminos rurales en Mesoamérica. Naciones Unidas - CEPAL.
- Puerta-Zapata, J., Cadavid-Castro, M. A., Montoya-Betancur, K. V., & Álvarez-Castaño, L. S. (2023). Distribución tradicional y corporativa de alimentos en una zona rururbana: estudio de casos colectivos en San Cristóbal, Medellín - Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13 (1), 157-172. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n1.2023.16058 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n1.2023.16058
- Ricardo, E. (2016). Capacidad estatal, brechas de capacidad y fortalecimiento institucional. Análisis Político, 29 (87), 60-77. http://dx.doi.org/10.15446/anpol.v29n87.60720 DOI: https://doi.org/10.15446/anpol.v29n87.60720
- Robles, B. (2019). Población y muestra. Pueblo Continente, 30 (1), 245-246.
- Rojas, I. (2012). Elementos para el diseño de técnicas de investigación: una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de Educar, 12 (24), 277-297.
- Rojas, L. (2009). Guía de herramientas municipales para la promoción del desarrollo económico local. Demuca. https://www.cepal.org/sites/default/files/guia_herramientas_municipales_demuca.pdf
- Rojas, M., & Ramírez, A. (2018). Inversión en infraestructura vial y su impacto en el crecimiento económico: Aproximación de análisis al caso infraestructura en Colombia (1993-2014). Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 17 (32), 109-128. https://doi.org/10.22395/rium.v17n32a6 DOI: https://doi.org/10.22395/rium.v17n32a6
- Rosas, A. (2008). Una ruta metodológica para evaluar la capacidad institucional. Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco. https://www.scielo.org.mx/pdf/polcul/n30/n30a6.pdf
- Rozas, P., & Figueroa, O. (2006). Conectividad, ámbitos de impacto y desarrollo territorial: análisis de experiencias internacionales. Naciones Unidas. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/6314/S0600566_es.pdf
- Sandoval, J., & Hernández, G. (2018). Crítica a la teoría del capital humano, educación y desarrollo socioeconómico. Ensayos Pedagógicos, 13 (2), 137-160. https://doi.org/10.15359/rep.13-2.7 DOI: https://doi.org/10.15359/rep.13-2.7
- Shamdasani, Y. (2020). Rural Road Infrastructure & Agricultural Production: Evidence from India. Journal of Development Economics, 152. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2021.102686 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2021.102686
- Sikkini, K., & Wolfson, L. (1993). Las capacidades y la autonomía del estado en Brasil y la Argentina. Un enfoque Neoinstitucionalista. Desarrollo Económico, 32 (128), 543-574. https://doi.org/10.2307/3467177 DOI: https://doi.org/10.2307/3467177
- Vásquez, A., & Bendezú, L. (2008). Ensayos sobre el rol de la infraestructura vial en el crecimiento económico del Perú. Nova Print S.A.C.
- Wang, Z. (2016). Transportation Infrastructure and Rural Development in China. China Agricultural Economic Review, 8 (3), 11. http://dx.doi.org/10.1108/CAER-09-2015-0115 DOI: https://doi.org/10.1108/CAER-09-2015-0115
- Zenaida, M. (2012). Métodos de análisis de datos: apuntes. universidad de la Rioja.
- Zepeda, I., Castro, G., & Carrillo, D. (2019). Infraestructura carretera y crecimiento económico en México. Problemas del Desarrollo, 50, 198. https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2019.198.66383 DOI: https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2019.198.66383