Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Identification of advantages and disadvantages of commercialisation channels in peasant economies in two municipalities from Meta and Cundinamarca, Colombia

Abstract

One of the primary functions of the peasant economy is the production of food for self-consumption. This activity is carried out without the detriment of the generation of surpluses to commercialise and thus satisfy other essential needs; in this way, the peasant families organise their production. Given this context, farmers seek for different channels to commercialise their products. For the analysed cases, ( the municipalities of Fuente de Oro, in Meta State, and El Colegio, in Cundinamarca State), the commercialisation of products has been carried out through the program called ‘Mercados Campesinos’ and other alternative channels. Through the methodology ‘Circuito de Mercados Campesinos', an accompaniment to a family from each municipality was made to identify the advantages and disadvantages of the commercialisation channels used by them. The findings show that the marketing in the ‘Mercados Campesinos’ is the favourite one, even though, they continue searching for alternative channels to access other markets. The most significant limitation that was identified during the process was transporting, which makes that peasants look for the middleman to facilitate getting to markets.

Keywords

getting markets, alternatives to food markets, fair trade.

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Juan Carlos López-Posada

Ingeniero Agrónomo

Fabio Alberto Pachón-Ariza

Médico Veterinario, Dr. rer. agr.


References

  1. Bartra, A. (1982). El comportamiento económico de la producción campesina. Texcoco, Mexico: Universidad Autónoma de Chapingo.
  2. Benítez, J. A. (2009). La economía campesina y la comercialización de productos agropecuarios. Entramado, 4 (1), 3–10.
  3. Bernstein, H. (2010). Class dynamics of agrarian change 1. Winnipeg: Kumarian Press.
  4. Chaparro, A. M. (2014). Sostenibilidad de los sistemas de producción campesina en el proceso mercados campesinos (Colombia). España: Universidad de Córdoba.
  5. Chayanov, A. V. (1986). AV Chayanov on the theory of peasant economy. Manchester University Press.
  6. Forero, J. (2000). Economía campesina y sistema alimentario en Colombia: Aportes para la discusión sobre seguridad alimentaria. Facultad de Estudios Ambientales y Rurales, Universidad Javeriana. Recuperado de: http://www.javeriana.edu.co/ear/d_des_rur/documents/campesinadoysistemaalimentarioencolombia.pdf
  7. Forero, J. (2003). Economía campesina y sistema agroalimentario en Colombia: aportes para la discusión sobre seguridad alimentaria. Economía Campesina Y Sistema Alimentario En Colombia: Aportes Para La Discusión Sobre Seguridad Alimentaria, 44.
  8. Gonzalves, G. (2007). Economía campesina y economía comunitaria: Apuntes para analizar las experiencias en proyectos de desarrollo rural. Santa Cruz, Bolivia.
  9. ILSA, Campesina, C. de I., & OXFAM. (2010). Resultados, lecciones aprendidas, y desafíos, 2007-2010. Bogotá.
  10. Machado, A. (2003). La cuestión agraria frente al neoliberalismo. La Falacia Neoliberal. Crítica Y Alternativas, 269–282.
  11. Melo, F. (2015). Análisis de sostenibilidad del proceso de Mercados Campesinos de la Región Central de Colombia. In V Congreso Latinoamericano de Agroecología-SOCLA. La Plata, Argentina.
  12. Pachón-Ariza, F., Bokelmann, W., & Ramirez, C. (2016). Heritages of the peasantry: an analytical framework to address rural development. In 4th Biannual Conference on Nordic Rural Research. Akureyri, Iceland: Akureyri University.
  13. Parrado, A., & Gutierrez, O. (2014). Investigando con campesinos. La experiencia de acompañamiento al proceso mercados campesinos. En F. Pachon & J. Molina (Eds.), Investigando y actuando en territorios rurales 132–155. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
  14. Parrado-Barbosa, A., & Molina, J. (2014). Mercados campesinos: modelo de acceso a mercados y seguridad alimentaria en la región central de Colombia. Colombia: Oxfam.
  15. Pitre-Redondo, R., Cardona-Arbeláez, D., & Hernández-Palma, H. (2017). Proyección del emprendimiento indígena como mecanismo de competitividad en el postconflicto colombiano. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 231-240. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6068 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6068
  16. Plaza, O. (1992). Economía campesina: límites y potencialidades en el contexto de apertura y modernización. Seminario Internacional: Desarrollo Rural Y Apertura Económica. Santafé de Bogotá, Colombia. Fondo DRI-IICA.
  17. Sierra-Roberto, J. D. F. (2012). Perspectivas y escenarios de desarrollo rural para las comunidades campesinas: estudio de caso Municipio de Sora, Boyacá, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 2 (2), 8-17. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/1311

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.