Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Symbiosis Between Nature and Humanity in the Socio-Ecocritical Reading of Three Songs by Víctor Jara

Abstract

The present article proposes a socio-ecocritical approach to the lyrics of three songs by the Chilean singer-songwriter Víctor Jara: “El arado”, “El pimiento” and “Angelita Huenumán”. The analysis of the representations and the literary figures arranged in the letters allows us to determine a symbiosis between nature and humanity, a relationship also mediated in many cases by the act of working. The poetic proposal of Víctor Jara is revolutionary against the traditionalist and nostalgic conceptions of nature held by other musical currents, such as “popular music”. At the same time, the context of production of the songs, marked by the processes of the Chilean land reform, allows stressing the notions about land ownership, and the relationship that society establishes with nature. These questions remain present in the current context of environmental crisis; moreover, revisiting the Víctor Jara’s songs enables us to imagine new possible worlds. 

Keywords

Víctor Jara, symbiosis, ecocriticism, sociocriticism, nature

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Cristóbal Allende Pino

Sociologist, Universidad de Chile. Master in Latin American Art, Thought and Culture, Instituto de Estudios Avanzados, Universidad de Santiago de Chile.

Elvira Rodríguez Droguett

B.A. in Creative Writing, Universidad Diego Portales. M.A. in Latin American and Chilean Literature, Universidad de Santiago de Chile. PhD in American Studies, Instituto de Estudios Avanzados, Universidad de Santiago de Chile.


References

  • Avendaño, Octavio. “Los partidos frente a la cuestión agraria en Chile, 1967-1973”. Política, vol. 52, núm. 1, 2014, pp. 93-133. Web. 21 de octubre de 2022. https://doi.org/10.5354/0719-5338.2014.33100 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-5338.2014.33100
  • Cardoso, Fernando, y Enzo Faletto. Dependencia y desarrollo en América Latina. Ediciones Siglo XXI, 1969. Impreso.
  • Cros, Edmond. “Hacia una teoría sociocrítica del texto”. Traducido por Hernando Escobar y Juliana Borrero. La Palabra, núm. 31, 2017, pp. 29-38. Web. 21 de octubre de 2022. https://doi.org/10.19053/01218530.n31.2017.7272 DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n31.2017.7272
  • De Ramón, Armando. Santiago de Chile. Historia de una sociedad urbana. Catalonia, 2007. Impreso.
  • Dutheil-Pessin, Catherine. “Por una socio-antropología de la canción”. Sociología del arte: perspectivas contemporáneas. Editado por Marisol Facuse y Pablo Venegas, RiL editores, 2017, pp. 133-146. Impreso.
  • Escobar, Ticio. El mito del arte y el mito del pueblo. Cuestiones sobre arte popular. Metales pesados, 2008. Impreso.
  • Faletto, Enzo, y Eduardo Ruiz. “La crisis de la dominación oligárquica”. Enzo Faletto, Obras Completas, Tomo I. Editado por Rodrigo Baño, Carlos Ruiz y María Eugenia Ruiz Tagle, Editorial Universitaria, 2008, pp. 69-84. Impreso.
  • Flys Carmen, José Marrero y Julia Barella. “Ecocríticas: el lugar y la naturaleza como categorías de análisis literario”. Ecocríticas, Literatura y medioambiente. Editado por Carmen Flys, José Marrero y Julia Barella, Iberoamericana Vervuert, 2010, pp. 15-25. Impreso. https://doi.org/10.31819/9783964566317-002 DOI: https://doi.org/10.31819/9783964566317-002
  • Fromm, Erich. Marx y su concepto de hombre. Fondo de Cultura Económica, 1962. Impreso.
  • Garcés, Mario. Crisis social y motines populares en el 1900. LOM Ediciones, 2003. Impreso.
  • Garrido, José, Cristián Guerrero y María Soledad Valdés. Historia de la reforma agraria en Chile. Editorial Universitaria, 1998. Impreso.
  • Glotfelty, Cheryl. “Los estudios literarios en la era de la crisis medioambiental”. Ecocríticas, Literatura y medioambiente. Editado por Carmen Flys, José Marrero y Julia Barella, Iberoamericana Vervuert, 2010, pp. 49-65. Impreso. https://doi.org/10.31819/9783964566317-004 DOI: https://doi.org/10.31819/9783964566317-004
  • González, Juan Pablo. “Evocación, modernización y reivindicación de folclore en la música popular chilena: el papel de la performance”. Revista Musical Chilena, vol. 50, núm. 185, 1996, pp. 25-37. Web. 20 de octubre de 2022. https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/13833Hobsbawm, Eric. Historia del siglo XX. Crítica, 1999. Impreso.
  • ---. La era del capital, 1848-1875. Crítica, 2010. Impreso.
  • Jara, Joan. Víctor, un canto inconcluso. Fundación Víctor Jara, 2020. Impreso.
  • Loncón, Elisa. “Una aproximación al tiempo, el pensamiento filosófico y la lengua mapuche”. Árboles y Rizomas, vol. 1, núm. 2, 2019, pp. 67-81. Web. 21 de octubre de 2022. https://doi.org/10.35588/ayr.v1i2.4087 DOI: https://doi.org/10.35588/ayr.v1i2.4087
  • Malcuzynski, Pierrette. “Bajtín, literatura comparada y sociocrítica feminista”. Poligrafías, núm. 1, 1996, pp. 23-43. Web. 21 de octubre de 2022. https://doi.org/10.22201/ffyl.poligrafias.1996.1.1569 DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.poligrafias.1996.1.1569
  • McSherry, Patrice. La Nueva Canción Chilena. El poder político de la música, 1960-1973. LOM Ediciones, 2017. Impreso.
  • Mellafe, Rolando. “Latifundio y poder rural en Chile de los siglos XVII y XVIII”. Cuadernos de Historia, núm. 1, 1981, pp. 87-108. Web. 21 de octubre de 2022. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/139452/Latifundio-y-poder-rural-en-Chile-delos-siglos-XVII-y-XVIII.pdf
  • Messone, Pedro. “El Corralero”. Clásicos Esenciales, Arci Music Chile, 1996. Spotify. Web. 1 de julio de 2022. https://open.spotify.com/intl-es/track/2ozDAEwsNNbbLT1EahLHAY
  • Mortari, Luigina. Filosofía del cuidado. Editorial Universidad del Desarrollo, 2019. Impreso.
  • Navarro, Víctor. “Corrientes de pensamiento mágico en la Nueva Canción Chilena, el caso de ‘Cai Cai Vilú’ de Víctor Jara”. Revista Musical Chilena, vol. 76, núm. 237, 2022, pp. 197-212. https://doi.org/10.4067/S0716-7902022000100197 DOI: https://doi.org/10.4067/S0716-27902022000100197
  • Ñanculef, Juan. Astronomía. Cosmovisión y religiosidad mapuche. Fundación Aitue, 2020.
  • Palmer, Ítaca, y Pablo Aparicio. “Ecocrítica e historicidad releyendo a los clásicos, la naturaleza y la sociedad”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 31, núm. 3, 2017, pp. 53-64. Web. 23 de octubre de 2022. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/issue/view/3232
  • Ramos, Ignacio. “Música Típica, folklore de proyección y nueva canción chilena. Versiones de la identidad nacional bajo el desarrollismo en Chile, décadas de 1920 a 1973”. Neuma, vol. 2, 2012, pp. 108-133. Web. 21 de octubre de 2022. https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/155
  • Román, Donato. “Mi banderita chilena”. 2016. Web. 22 de octubre de 2022. https://www.musicapopular.cl/artista/donato-roman-heitman/
  • Román, Nicolás. Política y estética en la obra musical de Víctor Jara. Tiempo Robado Editoras, 2022. Impreso.
  • Salazar, Gabriel. Labradores, peones y proletarios. Formación y crisis de la sociedad popular chilena del siglo XIX. Ediciones Sur, 1985. Impreso.
  • Salazar, Gabriel, y Julio Pinto. Historia contemporánea de Chile I. Estado, legitimidad, ciudadanía. LOM Ediciones, 2012. Impreso.
  • Svampa, Maristella. Las fronteras del neoextractivismo en América Latina. Conflictos socioambientales,
  • giro ecoterritorial y nuevas dependencias. Centro Maria Sibylla Merian de Estudios Latinoamericanos Avanzados en Humanidades y Ciencias Sociales, 2019. Impreso. https://doi.org/10.2307/j.ctv2f9xs4v DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2f9xs4v
  • Valdebenito, Mauricio. “Tradición y renovación en la creación, el canto y la guitarra de Víctor Jara”. Palimpsestos sonoros. Reflexiones sobre la Nueva Canción Chilena. Editado por Eileen Karmy y Martín Farías, CEIBO, 2014, pp. 43-61. Impreso.
  • Vásquez, David. “Antecedentes del proceso de Reforma Agraria en Chile desde principios del siglo XX hasta inicios de los años sesenta”. Reforma Agraria Chilena, 50 años, Historias y reflexiones. Editado por María Corvera, Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, 2017, pp. 23-7. Impreso.
  • Vilches, Patricia. “De Violeta Parra a Víctor Jara y Los Prisioneros: Recuperación de la memoria colectiva e identidad cultural a través de la música comprometida”. Latin American Music Review, vol. 25, núm. 2, 2004, pp. 195-215. Web. 23 de octubre de 2022. https://doi.org/10.1353/lat.2004.0022 DOI: https://doi.org/10.1353/lat.2004.0022
  • Zurita, Felipe. “El bajo pueblo en la mirada de Víctor Jara: un contrapunto con la noción de formación de Edward Palmer Thompson”. Iberoamérica Social: revista-red de estudios sociales, núm. 4, vol. 3, 2015, pp. 185-195. Web. 15 de octubre de 2022. https://iberoamericasocial.com/ojs/index.php/IS/article/view/169

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.