Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

From the Manifesto to the Internet: Relations between Written Text, Literature, Performance Art in Latin America

Abstract

This work addresses the dialogue between written text and performance art, based on the praxis of the latter, focusing on the ways in which performance art is nourished by the written text. The written text is analyzed as an element in the construction of performance pieces; as a record; as a paratext; as a mean to discuss performance art; from the peculiarities of the relationship between literary and performance text, and the possibilities that emerge under the new technologies. An exploratory methodology is used, taking into account the author’s experiences in the area, and assuming a Latin American perspective, by which we try to contribute to the construction of a theoretical body from and towards our territories

Keywords

performance art, performance art and written text, performance art and literary written text, register, register Latin American performance art

PDF (Español) XML (Español)

References

Abdul, L. [Lucien Abdul]. (2015). 120 piececitos de niños tomándose el reino [Archivo de vídeo]. Recuperado de http://www.dailymotion.com/video/x2qub92

Artishock. (2017). Círculo ciclo/Cecilia Vicuña. Recuperado de http://artishockrevista.com/2017/08/28/cecilia-vicuna-campus-creativo/

Alvarado, M. (1994). Paratexto. Buenos Aires: Instituto de Lingüística, U.B.A.

Arenas, R. (2014). New York City by the perspective of its new inhabitants: a descriptive study of the urban environment during the last fifty years into the U.S. Latino/a narrative. (Tesis de Maestría en Literatura). UPLA, Chile, Valparaíso.

Arenas-Carter, R. (2017). Olvido. Recuperado de https://rodsands.weebly.com/olvido.html

Arenas-Carter, R. (2018a). La vital precariedad. Poesía y performance en América Latina y Chile. Berlín: Editorial Académica Española.

Arenas-Carter, R. (2018b). Todo depende del aparato con que se mire: reflexiones en torno a performance, registro y tiempo. Manuscrito presentado para su publicación.

Arenas-Carter, R. (2018c). Diario (Terapia). Recuperado de https://terapiaperformance.weebly.com/diario

Arenas-Carter, R. (2019). Fracaso 2. Recuperado de https://rodsands.weebly.com/fracaso2.html

Alberto Greco Biografía. (s.f.). Recuperado de http://www.albertogreco.com/es/bio/albertogreco.pdf

Alberto Greco ¡Que grande sos! (s.f.). Recuperado de http://www.albertogreco.com/es/obras/artevivo/quegrandesos/index.htm

Arroyave, M. M., y Barreto Mesa, M. (2005). De las estrategias de aprendizaje a la composición de textos expositivos/descriptivos: una propuesta de intervención pedagógica. (Tesis de Maestría). Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Auslander, P. (1999). Liveness. Performance in a mediatized culture. Oxon: Routledge.

Auslander, P. (2006). The performativity of performance documentation. PAJ: A Journal of Performance and Art, 28(3), 1-10.

Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Londres: Oxford University Press.

Borrero, J. (2012). «Muchacha no vayas al bosque»: orientaciones para una literatura en el campo expandido. La Palabra, (20), 49-67. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/958

Brijaldo Olarte, G. (2014). Interpretaciones íntimas sobre la escritura performativa. La Palabra, (24), 111-117. Doi: https://doi.org/10.19053/01218530.2506

Carrillo, C. V. (2007). Grupos artístico-literarios en la Venezuela de los años sesenta. Latinoamérica. Revista de estudios latinoamericanos, (44), 59-81.

Cullen, D. (2011). Arte ≠ vida a chronology of actions by artists of the Americas, 1960-2000. E-misférica, Hemispheric Institute of Performance and Politics. Recuperado de http://archive.hemisphericinstitute.org/web-cuadernos/arte-no-es-vida

Currás, E. (1998). Sistema experto hipermedia para el tratamiento de literatura gris. Scire: representación y organización del conocimiento, 4(1), 117-130.

Escritos: Besos Brujos. (s.f.). Recuperado de http://www.albertogreco.com/es/obras/escritos/besosbrujos/index.htm

Escalón, S. (2014). El artista que contrató a un sicario. Ciudad de Guatemala: Plaza Pública. Recuperado de http://www.plazapublica.com.gt/content/el-artista-que-contrato-un-sicario

García, A. (2007). El efímero pánico. Recuperado de http://artesescenicas.uclm.es/index.php?sec=texto&id=66

Halliday, M. (1994). Spoken and written modes of meaning. Media texts: Authors and readers, 7, 51-73.

Hemispheric Institute. (s.f.). Diamela Eltit: Zona de dolor. Recuperado de http://hemisphericinstitute.org/hemi/es/hidvl-additional-performances/diamela-eltit-zona-de-dolor

Jones, A. (1997). “Presence” in absentia: experiencing performance as documentation. Art Journal, 56(4), 11-18.

Leanfilms. (2009). Arte Calle Group. Most Famous Performance [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=LFO_RDnv3z4

López-Cabrales, M. (2006). Laberintos corporales en la obra de Ana Mendieta. Espéculo, (33). Recuperado de http://webs.ucm.es/info/especulo/numero33/laberint.html

Martos Núñez, E., & Vivas, A. (Coords.) (2010). Performance, lectura y escritura (Conceptos y prácticas). Madrid: Universidad Complutense, Red Internacional de Universidades Lectoras, Colección Temas de Lectura.

Manifiesto Dito del Arte Vivo (s.f.). Recuperado de http://www.albertogreco.com/es/obras/artevivo/manifiestodito/index.htm

Marilyn Boror-art. (2018, 27 de septiembre). Edicto cambio de nombre. Recuperado de https://www.facebook.com/artemarilynboror/photos/a.1482411018681598/2147849408804419/?type=3&theater

Nesseldore, S. (2014). Defining the Aesthetic (s) of Negation in El Techo de la Ballena. Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), (4), 1-8.

Olea, R. (2008). Contrapuntos narrativos. Lenguaje verbal e imagen visual en Lumpérica de Diamela Eltit. Taller de Letras, (43), 175-187.

Pereztejada, J.J. (2014). Jazz Palabra, un espectáculo de Juan José Gurrola. Recuperado de https://esquesoydeveracruz.blogspot.com/2014/04/jazz-palabra-un-espectaculo-de-juan.html

Performance de LON en ZonaFuturo Feria del Libro 2016. (s.f.). Recuperado de https://interzonaeditora.com/noticias/performance-de-lon-en-zonafuturo-feria-del-libro-2016-405

Pueo, J. (2012). Más allá de la Lectura. Reseña de "Performing Poetry: Body, Place and Rhythm in the Poetry Performance". Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (18), 439-442.

Radrigán, V. (2015). Tecnomorfosis: desbordes e hibridaciones entre el cuerpo y la tecnología. (Tesis de Doctorado). Universidad de Chile, Santiago, Chile.

Reisz de Rivarola, S. (1981). Texto literario, texto poético, texto lírico: elementos para una tipología. Lexis, 5(2), 1-34.

Rama, Á. (1998). La ciudad letrada. Montevideo: Arca.

Ramírez, D. (2008). ¿Quieres hacerme ver el cielo? Recuperado de http://moda-pueblo.blogspot.com/2008/01/quieres-hacerme-ver-el-cielo.html

Ramírez, J. (2018). Regina José Galindo o el cuerpo como nación. Boletín de arte, (30-31), 519-532.

Ríos, M. C. (2018). La escritura dinámica de Mario Bellatin: del texto al teatro y del teatro al texto. La Palabra, (32), 99-116. Doi: https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8168

Rodríguez, M. (2009). María Teresa Hincapié y el “Actor Santo”: sacralizar lo cotidiano. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, (9), 113-130.

Rodríguez Ruíz, J. A. (2018). Del autor junta palabras al autor junta palabras, imágenes, sonidos, interactividades, algoritmos: la gestión literaria en la era (post) digital. La Palabra, (32), 19-41. Doi: https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8159

Taylor, D. (2015). El archivo y repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Wilson, M. (1997). Performance art: (some) theory and (selected) practice at the end of this century. Art Journal, 56(4), 2-3.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.