Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Textual Comprehension and Interpretation in Students: A Perspective from Miguel de Zubiría

Abstract

The research aimed to analyze the impact of Miguel de Zubiría's theory of six readings on the reading comprehension of sixth-grade students at New Cambridge School in Pamplona, Norte de Santander, Colombia. This study was based on the theory. Additionally, a qualitative approach and an Action Research methodological design were employed. The instruments used for data collection were interviews, diagnosis, direct observation, and field diaries. The results revealed that motivation was essential to focus the participants' attention on reading. Likewise, vocabulary was strengthened using mechanisms for meaning making. On the other hand, the use of outlines was a useful strategy for summarizing information. In conclusion, it is mentioned that there was an impact on the students' reading comprehension in terms of interest in reading, vocabulary strengthening, argumentative and creative capacity, and the creation of the requested mind map. However, there was a need to review the pedagogical planning to start with a more detailed explanation of the topics to be covered. It is worth mentioning that reading comprehension provides the ability to develop skills that can be applied in concrete situations. Therefore, individuals not only improve their practical competencies but also enhance their problem-solving skills.

Keywords

comprehension, educational strategies, learner, strengthening, theory of six readings

PDF (Español)

References

  1. Arias, E. (2023). Los mapas conceptuales como estrategia didáctica para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de E.G.B. de la Universidad Educativa Isabel de Godín. (Trabajo de grado). Universidad Autónoma de Chiapas. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/11713/1/UNACH-EC-FCEHT-PLL-0025-2023.pdf
  2. Arias, E. (2023). Los mapas conceptuales como estrategia didáctica para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de E.G.B. (Trabajo de grado). Universidad Educativa Isabel de Godín. Riobamba, Ecuador. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/11713/1/UNACH-EC-FCEHT-PLL-0025-2023.pdf
  3. Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama, 21-43.
  4. Isidro, G. (2020). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través de talleres pedagógicos significativos, con estudiantes de octavo grado, del centro educativo rural La Fenicia, sede Icota. (Trabajo de grado). Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/4164/1/Isidro_2020_TG.pdf
  5. Latorre, A. (2003). La investigación- acción. GRAÓ. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf
  6. MEN. (2023). Pruebas PISA 2022: Colombia, un sistema educativo resiliente que requiere cambios estructurales para mejorar su calidad. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Comunicados/417751:Pruebas-PISA-2022-Colombia-un-sistema-educativo-resiliente-que-requiere-cambios-estructurales-para-mejorar-su-calidad
  7. Mireles, O. (2015). Metodología de la investigación: operaciones para develar representaciones sociales. Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 144-166.
  8. Puerto, M. (2021). Uso de imágenes pictóricas para fortalecer la competencia lectora de textos literarios. (Trabajo de grado). Universidad Pedagógica Nacional. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/13405/Uso%20de%20im%c3%a1genes%20pict%c3%b3ricas%20para%20fortalecer%20la%20competencia%20lectora%20de%20textos%20literarios.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  9. Puerto, M. (2021). Uso de imágenes pictóricas para fortalecer la competencia lectora de textos literarios. (Trabajo de grado).Universidad Pedagógica Nacional. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/13405/Uso%20de%20im%c3%a1genes%20pict%c3%b3ricas%20para%20fortalecer%20la%20competencia%20lectora%20de%20textos%20literarios.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  10. Robledo, J. (2009). Observación Participante: informantes clave y rol del investigador. Nure Investigación. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/461
  11. Rojas, N. (2007). Teoría de las seis lecturas, aplicada al proceso de lecto-escritura en el área de lengua castellana en estudiantes de grado quinto de básica primaria. (Trabajo de grado).Universidad La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1102&context=lic_lenguas
  12. Schunk, D. H. (1968). The technology of teaching. En Skinner, Terorías del aprendizaje. Pearson.
  13. Silva, C. (2011). Problemas de comprensión lectora por la escasez de vocabulario. Ladislexianet: https://ladislexia.net/problemas-de-comprension-lectora/
  14. UNICEF. (2022). Cuatro de cada cinco niños y niñas en América Latina y el Caribw no podrán comprender un texto simple. https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/cuatro-de-cada-cinco-ninos-y-ninas-en-america-latina-y-el-caribe-no-podran-comprender-un-texto-simple
  15. Zubiría, M. (2001). Teoría de las seis lecturas. Mecanismos del Aprehendizazje Semántico. Tomo 1: Preescolar y Primaria. Fondo de publicaciones Bernardo Herrera Merino.

Downloads

Download data is not yet available.