Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The personal is spatial: towards a spatialized comprehensive sexual education

Abstract

This article reflects on the results of a thesis that aims to design an educational proposal that connects spatiality and comprehensive sexuality education. This work was conducted with adolescents at a private school in Bogotá, drawing on the shortcomings left by traditional, dichotomous, and deterministic geographic education, which denies gender and sexuality as spatial qualities. The methodology used is based on educational action research, which constructs reflections based on exercises such as collective cartography, body mapping, sketches and techniques such as field diaries and focus groups. The results demonstrate possibilities and realities for the classroom, in dialogue with intimate geographies, concluding with the personal as something spatial and a spatialized comprehensive sexual education that understands the body as a producer of geographical knowledge. This work reflects a spatial education in Colombia that dialogues with feminist geographies and sexuality to consider other spatialities within a differential, multidimensional, and territorial framework.

Keywords

affectivity, sex education, space, gender, geography, sexuality


References

  1. Ahmed, S. (2017). La política cultural de las emociones (C. Olivares Mansuy, trad.). UNAM, Centro de Investigaciones y Estudios de Género.
  2. Alcaldía Mayor de Bogotá. (2018). Anexo del documento técnico 10. 1. Polígonos de alto impacto. [Documento técnico de soporte del Plan de Ordenamiento Territorial de Bogotá]. https://www.sdp.gov.co/sites/default/files/4-DOCUMENTO-TECNICO-DE-SOPORTE/Poligonos%20de%20alto%20impacto.pdf
  3. Bello, A. (2018). Hacia una trans-pedagogía: reflexiones educativas para incomodar, sanar y construir comunidad. Debate Feminista, 55, 104-128. https://doi.org/10.22201/cieg.01889478p.2018.55.05
  4. Britzman, D. (2016). Curiosidad, sexualidad, curriculum (G. Herczeg, trad.). En Pedagogías Transgresoras (pp. 66-98). Bocavulvaria Ediciones.
  5. Butler, J. (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Paidós.
  6. Butler, J. (2010). Marcos de Guerra. Las vidas lloradas. Paidós.
  7. Comisión de la Verdad. (2022). Mi cuerpo es la verdad. Experiencias de mujeres y personas LGBTIQ+ en el conflicto armado. Informe Final de la Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, la Convivencia y la No Repetición.
  8. Delgado Mahecha, O. (1986). Permanencia del determinismo geográfico en la enseñanza de la geografía en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (18). https://doi.org/10.17227/01203916.5156
  9. Despentes, V. (2018). Teoría King Kong (P. Preciado, trad.). Penguin Random House.
  10. Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Morata.
  11. Flores, V. (2019). ¿Es la práctica pedagógica una práctica sexual? Umbrales de la imaginación teórica y erótica. Descentrada, 3(1), 1-10. https://doi.org/10.24215/25457284e068
  12. Fonseca Hernández, C., & Quintero Soto, M. L. (2009). La teoría queer: la de-construcción de las sexualidades periféricas. Sociológica (México), 24(69), 43-60.
  13. Foucault, M. (2011). Historia de la sexualidad. Vol. 1. La voluntad de saber (U. Guiñazú & T. Segovia, trad.). Siglo Veintiuno Editores.
  14. García, C., & Trujillo, P. (2004). Barrios del mundo: historias urbanas. Quartiers du Monde. http://www.quartiersdumonde.org/uploads/documento/archivo/112/Informe_de_la_capacitaci_n_en_Perspectiva_de_G_nero_y_Cartograf_a_social__marzo_04_.pdf
  15. García, D. (2019). La construcción de pensamiento crítico en el aula de geografía escolar. GeoGraphos: Revista Digital sobre Geopolítica, Geografía y Ciencias Sociales, 10(118), 179-205.
  16. Hincapié, A. (2009). Consecuencias pedagógico-formativas a propósito de una lectura de “Un beso de Dick”. Pedagogía y Saberes, 30, 99-109. https://doi.org/10.17227/01212494.30pys99.109
  17. Hnas. De la Caridad de Santa Ana. (2004). Carácter propio. Imprenta Torcal.
  18. Hooks, B. (2021). Todo sobre el amor. Nuevas perspectivas. Paidós.
  19. Kuri, E. (2017). La construcción social de la memoria en el espacio: una aproximación sociológica. Península, 12(1), 9-30. https://doi.org/10.1016/j.pnsla.2017.01.001
  20. Lefebvre, H. (2020). La producción del espacio. Capitán Swing.
  21. Ley 115 de 1994 (febrero 8), por la cual se expide la Ley General de Educación. Diario Oficial n.° 41.214.
  22. Longhurst, R. (2001). Bodies. Exploring fluid boundaries. Routledge.
  23. Marcelino, M. A. (2021). Fuera de plano: la construcción del sujeto del feminismo en la “tecnología del género” de Teresa de Lauretis. Revista Filosófica El Búho, (21), 1-57.
  24. Massey, D. (2005). La filosofía y la política de la espacialidad. Algunas consideraciones. (L. Arfuch, comp.). En Pensar este tiempo. Espacios, afectos, pertenencias (pp. 101- 129). Paidós.
  25. McDowell, L. (2000). Género, identidad y lugar: un estudio de las geografías feministas (P. Linares, trad.). Cátedra.
  26. Moreno, M. (2023). La educación sexual de carácter integral en la enseñanza de la geografía en América Latina. Punto Sur, (8), 43-55. https://doi.org/10.34096/ps.n8.11569
  27. Patiño, Z., Naranjo, L., & Serna, M. (2018). Perspectiva de género en las carreras de Licenciatura en Ciencias Sociales y Geografía en cuatro universidades públicas de Colombia. Perspectiva Geográfica, 23(2), 149-169. https://doi.org/10.19053/01233769.8390
  28. Pérez, M. (2016). Teoría queer, ¿para qué? Isel, 5, 184-198. https://www.aacademica.org/moira.perez/33
  29. Restrepo, B. (2004). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. Educación y Educadores, (8), 45-55. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83400706
  30. Rodríguez, D. (2022). Problemáticas, desafíos y posibilidades entre la educación geográfica y sexual en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudiantes de Geografía 9(1). 48-60 https://releg.org/pdf/RELEG_9/4_RELEG9_Rodriguez.pdf
  31. Sandoval, E. (2003). Guía para realizar prácticas de campo. Facultad de Ciencias Políticas y Administración Pública, Universidad Autónoma del Estado de México.
  32. Sentiido. (2024). “Sí” a la educación sexual y a los derechos de las personas LGBT: encuesta sobre las actitudes de padres y madres de familia en Colombia sobre la educación sexual integral (ESI) y la diversidad sexual y de género. https://sentiido.com/wp-content/uploads/2024/03/Sentiido_InformeEncuesta_ESP.pdf
  33. Soto, P. (2013). Cuerpos, espacios y emociones: aproximaciones desde las ciencias sociales. Porrúa.
  34. Trujillo, G. (2022). El feminismo queer es para todo el mundo. Catarata.
  35. Ulloa, A. (2019). Geografía de género y feminista en Colombia. En Debates actuales de la geografía latinoamericana: visiones desde el XVII Encuentro de Geógrafos de América Latina (pp. 187-193). Asociación Geográfica del Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.