Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica

Abstract

This article presents a view about the teaching of the didactic of the Spanish Language in basic education based of the origin and the concept of the same, based on relevant theorists who have contributed to the construction of this discipline. In this article is presented a review since the approaches and principles used for the teaching of the Spanish language taking into account the advances and investigations carried out in this subject. Also It is aborded the didactic of the language, literature and the gramatical competence as main axes in the teaching of the mother language and as a basis for strengthening the four language skills developed by the speakers. Finally, It is made a reflection on the impact of the didactics of the Spanish language on the research carried out by the students of the program of the Basic education program with emphasis in Mathematics, Humanities and Spanish language of the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Keywords

Didactic, Language, Focus, Strategy, Learning-teaching

PDF (Español)

References

Bigot, Margot (2010). Apuntes de Lingüística antropológica. Recuperado de: http://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/1367/2.%20SAUSSURE.pdf
Calderin, Nelsy (2009). Didáctica de la Lengua Castellana, compilación. Sincelejo
Cassany, Daniel, Luna, Marta & Sanz, Gloria (1994). Enseñar Lengua. Barcelona: Grao.
Chomsky, Noam (1978). Estructuras sintácticas. México D. F. Editorial Siglo XXI.
Colomer Martínez, Teresa, “La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación”, en Lomas, Carlos (coord.), La educación lingüística y literaria en la enseñanza secundaria, Barcelona, Universitat de Barcelona, Instituto de Ciencias de la Educación, 1996, pp. 123-142, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, [27/05/2013].
Escudero Muñoz, Juan Manuel (1981). Modelos didácticos. Barcelona: Oikos-Tau.
Fernández Huerta, José (1974). Didáctica. Madrid: UNED.
Gallego-Badillo, Rómulo (1995). Saber Pedagógico. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Jolibert, Josette (2004). Transformar la educación docente inicial. Editorial Magisterio: Bogotá.
Mallart, Juan. Didáctica: concepto, objeto y finalidades (s.f.). Obtenido de http://www.xtec.cat/~tperulle/act0696/notesUned/tema1.pdf. Julio de 2017
Mendoza Fillola, Antonio. (2003). Didáctica de la Lengua y la literatura. Madrid: Prentice Hall.
Ministerio de Educación Nacional, (1998). Lineamientos Curriculares Lengua Castellana.
Ministerio de Educación Nacional, (2004). Estándares Básicos de Competencias del Lenguaje.
Novak, Joseph (1988). Aprendiendo a aprender. Editorial Martínez Roca. Barcelona
Piaget, Jean y otros (1969). Introducción a la lingüística. Buenos Aires. Editorial Prometeo, pág. 63.
Van Dijk, Teun A. (2000). El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedisa.

Downloads

Download data is not yet available.