Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente
Abstract
This article analyze the conceptualization of the pedagogical knowledge of the content, established by Park and Oliver based on the hexagonal model, from of the practice of a primary school teacher of a private sector of Tunja (Boyacá) city, with the objective to understand the way how the teacher manages to originate, mobilize and generate the appropriation of knowledge in her students; for this was used qua- litative research, it is based on an interpretive paradigm through content analysis and case study; As information gathering techniques, non-participant observation and instruments such as; the semi-structured interview and the documentary re- view. The above described revolves around each of the categories of (PCK) and the relationships that are established between some of them, presenting as a result more untied the use of instructional strategies to teach in this pedagogical practice specifically.
Keywords
pedagogical knowledge of the content, didactic, Spanish Language, teaching teacher
References
Álvarez, J. (1987). Teorías gramaticales y enseñanza de la lengua. Madrid. Editorial Akal.
Astolfi, J. P. (2001). Conceptos clave en la didáctica de las disciplinas. Sevilla: Díada.
Barbosa, D. y Pedraza, U. (2010). Conocimiento didáctico del contenido en el pro- ceso de enseñanza de un docente del modelo escuela nueva. (tesis de grado). Universidad industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia.
Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Graó.
Milián, M., y Camps, A. (1990). Lespai de la didàctica de la llengua i la literatura.
Camps, A. (2012). La investigación en Didáctica de la lengua en la encrucijada de
muchos caminos. Revista Iberoamericana de Educación 59, 23-41.
Cerda, H. (2000). Los elementos de la investigación. Cómo reconocerlos, diseñar- los y construirlos. Bogotá: Editorial El Búho.
Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseña-
do. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Coste, D. y Veronique, D. (2000): la notion de progression. París: Ens.
Delgado Cerrillo, B. (2010). Didáctica aplicada a la evaluación en el área de lengua castellana y literatura en educación secundaria. (tesis doctoral). Universidad industrial de Córdoba, Córdoba, Colombia.
Díaz, A., & Luna, A. B. (2014). Metodología de la investigación educativa: Aproxima- ciones para comprender sus estrategias. Benito Juárez, México, D. F.: Ediciones Díaz de Santos.
Díaz, A. (2009). Pensar la didáctica. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Donolo, D. S. (2009). Triangulación: Procedimiento incorporado a nuevas metodo- logías de investigación. Revista digital universitaria, 10 (6), 2-10.
Figueroa, R., Salazar, C., & Bernal, M. (2016). Conocimiento pedagógico en docen- tes de investigación formativa en la Universidad del Atlántico. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED. Año, 1-12.
Fillola, A. M. y Villanueva, E. B. (2003). Didáctica de la lengua y la literatura para primaria. Madrid, España: Pearson Educación.
Flick, U., Introducción a la Investigación Cualitativa, Ediciones Morata S. L., Madrid,
(2004).
Galindo, J. (1998). Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación.
México: Prentice Hall Pearson Educación.
Grossman, P., & Wilson, S., y Shulman, L. (2005). Profesores de sustancia: el co- nocimiento de la materia para enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 9 (2), 1-24.
Grossman, P.L (1990) The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
Gudmundsdottir, S., & Shulman, L. (1987). Pedagogical content knowledge in social studies. Scandinavian Journal of Educationl Research, 31(2), 59-70.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2003). Metodología de la investiga- ción. Ciudad de México: Mc-Graw-Hill.
López, A. y Fernández, E. (2006) Introducción a la didáctica de la lengua y la lite- ratura. Colombia: Octaedro.
Park, S., & Oliver, J. S. (2008). Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in science Education, 38(3), 261-284.
Núñez Delgado, M. P., & Rienda, J. (2014). Aproximación didáctica a la lengua y la
literatura.
Seix, T. R., Gonzalo, C. R., Abascal, M. D., Camps, A., Larringan, L. M., Margallo,
A. M., ... y Zayas, F. (2011). Didáctica de la lengua castellana y la literatura.
España: Graó.
Sherin, M. G., & Han, S. Y. (2004). Teacher learning in the context of a video club. Teaching and Teacher education, 20(2), 163-183.
Stake, R. E. (1999). Estudio de caso único. En Investigación con estudio de casos
(págs. 15-25). Madrid: Morata.
Zambrano, A. (2005). Didáctica, pedagogía y saber. Bogotá, Colombia: Cooperati- va Editorial Magisterio.