Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

un Modelo de Evaluación Psicojurídico Basado en Tecnologia Computacional, de la Alienación Parental en Niños Niñas y Adolescentes Colombianos : Modelo de Evaluación Psicojurídico Basado en Tecnologia Computacional

Abstract

The present study Model of Psycho-legal Evaluation Based on Computational Technology, of Parental Alienation in Colombian Children and Adolescents is carried out in order to determine a predictive model in the evaluation of AP Parental Alienation in children and adolescents over 9 years of age. to generate an algorithm of Artificial Neural Networks RNA, to be implemented by the psychosocial teams of the different government entities that help in making psycho-legal decisions when determining intrafamily violence, Parental Alienation AP and the choice of parents suitable for custody and care of their minor children. An experimental study will be carried out, which seeks to determine associated variables and predictors of PA in which alienating behaviors and alienating behaviors are found, relating them to the prosodic element of communication, which will allow the integration of psycho-legal variables with other linguistic physical magnitudes. . The sample will correspond to 50 Colombian boys, girls and adolescents, ages ranging from 9 to 15 years, who voluntarily agree to participate in the project as well as their parents. The instruments to be used will be a semi-structured interview with minors and parents in the study that takes into account variables that make up the AP (Alienating Behaviors CA_1 {Emotional Capture or Kidnapping}) and (Alienated Behaviors CA_2 {Avoidance, Contempt, and Irrational Overinvolvement}) , together with the parental alienation instrument ZICAP II.

Keywords

Evaluación psicojurídica, Violencia Intrafamiliar


References

  1. Referencias
  2. Arana, J., G. Meilán, J., & Pérez, E. (2006). El concepto de psicología: entre la diversidad conceptual y la conveniencia de unificación. Apreciaciones desde la epistemología. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 8(1), 111–142.
  3. Balaguera Rojas, G. (2018). Alienación parental. Expresión del fenómeno en paises de habla hispana y redes sociales. Revista Iberoamericana de Psicologí A, 23–32.
  4. Cantero Serena, F. J. (2020). Expresión y contacto: Dimensiones de la afectividad en prosodia. Moenia Revista Lucense de Lingúística & Literatura, 25(2019), 521-537.
  5. Castaño Méndez, L. F. (2018). Síndrome de Alienación Parental ¿Realidad o ficción? In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
  6. Cuéllar Rodríguez, Clara, Lesmes Montenegro, J. (2017). Aportes de un derecho comparado, a la problemática del sindrome de alienación parental en colombia clara.
  7. Donado Florián, D. P., & Mosquera Currea, María Paula Niño Botía, Y. C. (2021). Ciencia Unisalle Violencia intrafamiliar con perspectiva de género a partir de la situación de confinamiento por el Covid 19. La Salle.
  8. Gardner, R. A. (1985). Recent Trends in Divorce and Custody Litigation. Academy Forum, 29(2), 3–7. http://www.fact.on.ca/Info/pas/gardnr85.htm
  9. González, N. (2017). alienacionParental.
  10. Gutiérrez, C. (2010). Revisión sobre la definición de Psicología Jurídica Review of the concept of Juridical Psychology *. Revista Diversitas - Perspectivas En Psicología, 6(2), 221–235.
  11. Hernández, G. A., & Tapias, Á. C. (2010). Maltrato infantil: normatividad y psicología forense* Abused children: legal framework and forensic psychology. Red de Revistas Científicas de América Latina, El Caribe, España y Portugal Proyecto, 6(2), 389–413. https://www.redalyc.org/pdf/679/67915140013.pdf
  12. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6th ed.). Mc Graw Hill.
  13. Hidalgo Navarro, A. (2020). Rasgos melódicos de la emoción: estudio de un corpus conversacional. Phonica, 16(January), 36–53. https://doi.org/10.1344/phonica.2020.16.36-53
  14. Horcajo Gil, P., & Dujo, V. (2017). Informe pericial psicológico: competencias parentales y valoración psicológica de una menor en un presunto caso de síndrome de alienación parental ( SAP ). Psicopatología Clínica, Legal y Forense, 17, 126–143.
  15. Linares, J. L. (2015). Prácticas Alienadoras Familiares. In Prácticas Alienadoras Familiares.
  16. Marquez, A. (2011). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87619038003. La Victimología Como Estudio. Redescubrimiento De La Víctima Para El Proceso Penal.
  17. Martínez, A., Martínez-Lorca, M., Santos, J. L., & Martínez-Lorca, A. (2018). Protocolo de evaluación de la prosodia emocional y la pragmática en personas con esquizofrenia. Revista de Investigacion En Logopedia, 8(2), 129–146. https://doi.org/10.5209/RLOG.59892
  18. Mayor Walton, S., & Salazar Pérez, C. A. (2019). La violencia intrafamiliar. Un problema de salud actual. Gaceta Médica Espirituana, 21(1), 96–105.
  19. Padilla-Racero, D. (2018). Un acercamiento al acientífico Síndrome de Alienación Parental: repercusiones psicojurídicas y sociales. Revista de Estudios e Investigación En Psicología y Educación, 5(2), 118.
  20. Pérez, E., Medrano, L., & Sánchez Rosas, J. (2013). El Path Analysis: conceptos básicos y ejemplos de aplicación. Revista Argentina de Ciencias Del Comportamiento ( RACC ), 5(1), 52–66. https://doi.org/10.30882/1852.4206.v5.n1.5160
  21. Ramírez, M. D. (2012). Ley de los grandes números y teorema central del límite. Working Paper, 1–8.
  22. Restrepo-Tamayo, J. F. (2015). Aproximación al pensamiento jurídico-político de hans kelsen. Juridicas, 12(1), 43–58. https://doi.org/10.17151/jurid.2015.12.1.4
  23. Segura, C., Gil, MJ, Sepúlveda, M. (2006). 9. El llamado síndrome de alienación parental. Cuadernos de Medicina Forense.
  24. Vidal, M. V. F. (2012). Cómo medir el síndrome de alenación parental.
  25. Watzlawick, P., Beavin, J., & Jackson, D. (1971). Teoría de la comunicación humana (T. Contemporáneo (ed.); Tiempo Con). Tiempo Contemporáneo.
  26. Zicavo, N., Rey, R., & Luciano, P. (2021). 10. Escala ZICAP II: evaluación de alienación parental en niños de 9 a 15 años de padres separados en Chile. Ciencias Psicologícas, 1, 1–15. https://doi.org/doi: https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2159

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.