Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Analisis de la satisfacion de los usuarios en la programacion de procedimientos quirugicos en una IPS de I nivel de Fusagasuga: Analysis of user satisfaction, related to the scheduling of the surgical procedure in a level I IPS in the city of Fusagasugá

Abstract

Introduction: "The Mandatory System of Quality Assurance in Health, (SOGS), as an integral part of the General System of Health Security, (SGSSS) and contemplates a care with a minimum of attributes, regardless of the type of link".

Quality is related to the perceptions of each individual about the health service received within standards in which the needs and expectations of the user and the system directly influence this definition.

The failures detected and that affect some of the attributes of quality, manifest themselves in multiple ways: ineffective and inefficient services; limited access to services; increased costs; medical complaints; dissatisfaction of users and professionals; impact on the credibility of services, and most onerous, in human losses.

The measurement of user satisfaction is a mechanism that allows the different actors of the SGSSS, but directly to the institutions providing health services, to implement improvement plans that allow them to adjust the deficit processes and thus achieve high quality standards.

The satisfaction of the user in the process of scheduling surgery on an outpatient basis, for the case at hand, allows the institution to adjust processes with the sole purpose of mitigating risks by reducing the occurrence of adverse events and complications, which allow excellence in the provision of services and therefore have satisfied users.

Keywords

Quality, Users, Satisfaction, Health Care

PDF (Español)

Author Biography

Delly Cecilia Vasquez Gutierrez

Enfermera, especialista en Epidemiología. Coordinadora de Salud Pública, Hospital Regional de Chiquinquirá, Colombia.

Wilson Gabriel Barragán Rodríguez

Optómetra, auditor en salud, máster en ciencias con énfasis en salud pública, candidato a Doctor en Educación.


References

  1. Mateos, Marta & Dierssen-Sotos, Trinidad & Rodríguez-Cundín, M. & Robles-García, Mónica & Llorca, Javier. (2009). Diferencias en la satisfacción percibida según el sexo en los pacientes ingresados en los hospitales del Servicio Cántabro de Salud. Revista De Calidad Asistencial. 24. 104-108. 10.1016/S1134-282X (09)71138-8. Disponible en: https://doi.org/10.1016/s1134-282x(09)71138-8
  2. Organización Mundial de la Salud (OMS). Marco Conceptual de la Clasificación Internacional para la Seguridad del Paciente. Informe Técnico. OMS; (2009). Disponible en: https://bit.ly/2Vpm2kD
  3. Canto de Gante, Á, et al. "Escala de Likert: Una alternativa para elaborar e interpretar un instrumento de percepción social." Revista de la alta tecnología y sociedad 12.1 (2020). [citado: 2023, abril]
  4. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Alberto-Fernandez-45/publication/361533522_Escala_de_Likert_Una_alternativa_para_elaborar_e_interpretar_un_instrumento_de_percepcion_social/links/62b736d0d49f803365b96810/Escala-de-Likert-Una-alternativa-para-elaborar-e-interpretar-un-instrumento-de-percepcion-social.pdf
  5. Ríos Cáceres, A, Barreto Galeano, A, Martínez Duque, A Percepción de la satisfacción en la atención en salud en usuarios del servicio de consulta externa, de los Hospitales San Antonio de Chía y Santa Rosa de Tenjo, Marzo de 2016: Parte 1 Municipio de Chía; Hospital San Antonio de Chía, Marzo de 2016 Parte 2 Municipio De Tenjo; Hospital Santa Rosa De Tenjo, Marzo Del 2016. [Internet]. 2016 [citado: 2023, abril] Disponible en: https://repository.udca.edu.co/server/api/core/bitstreams/822b34ca-3afb-4708-a3fd-8a85f8c873d7/content
  6. Serrano Larrota, Á Niveles de Satisfacción de los Usuarios del área de Cirugía Ambulatoria de la Fundación Oftalmológica de Santander (FOSCAL Internacional) Floridablanca, 2015. [Internet]. Bucaramanga: Universidad de Santander, 2015; 2015 [citado: 2023, mayo]
  7. Disponible en: https://repositorio.udes.edu.co/server/api/core/bitstreams/f4db47a3-04f4-4651-82f4-22d43369034f/content
  8. Mira, José Joaquín, et al. "SERVQHOS: un cuestionario para evaluar la calidad percibida de la atención hospitalaria." Medicina preventiva 4.4 (1998): 12-8. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Jesus_Rodriguez-Marin/publication/239610052_SERVQHOS_Un_cuestionario_para_evaluar_la_calidad_percibida_de_la_asistencia_hospitalaria/links/00b49528ba4d53d5a1000000.pdf
  9. Acosta L, Burrone M, Lopez de Neira M, Lucchese M, Cometto C, Ciuffolini B, et al. Análisis de la satisfacción del usuario en centros de salud del primer nivel de atención en la provincia de córdoba, Argentina. Enf Global [Internet]. 1 de enero de 2011 [citado 28 de mayo de 2023]; 10(1). Disponible en: https://revistas.um.es/eglobal/article/view/115901 doi: https://doi.org/10.6018/eglobal.10.1.115901
  10. Numpaque-Pacabaque Adriana, Buitrago-Orjuela Luz Ángela, Pardo-Santamaría Diego Fernando. Calidad de la atención en el servicio de cirugía ambulatoria desde la percepción del usuario. rev.fac.med. [Internet]. Junio de 2019 [consultado el 28 de mayo de 2023]; 67(2): 235-239. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112019000200235&lng=en. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v67n2.65978.
  11. Vargas González V, Valecillos J, Hernández C. Calidad en la prestación de servicios de salud: Parámetros de medición. Revista de Ciencias Sociales (Ve) [Internet]. 2013; XIX(4):663-671. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28029474005
  12. George Quintero R. S, Laborí Ruiz R, Bermúdez Martínez L. A, González Rodríguez I. Aspectos teóricos sobre eficacia, efectividad y eficiencia en los servicios de salud. Revista Información Científica [Internet]. 2017; 96(6):1153-1163. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551764135018

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.