Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Haciendo matemáticas con cuadrados mágicos

Abstract

This research explored the mathematical thinking and mathematical competences of undergraduate students in Mathematics when solving magic squares of different orders. The main objective was to analyze the regularities discovered by the students, during the development of magic squares of even and odd orders; it was carried out in 2 sessions, they worked in groups and documented in written form the strategies, patterns and conjectures they used. The methodology was developed based on Ponte's (2003) proposal and was divided into three phases: introduction, development of the work and discussion of results. The students demonstrated mastery in solving magic squares of order 3, but greater difficulties were encountered when the order of the square increases. The activity demonstrated mastery of previous knowledge, positive attitudes towards teamwork, and most importantly, a different perception of mathematics on the part of both students and teachers.

 

Keywords

Cuadrados mágicos, actividades exploratorio-investigativas, patrones.

PDF (Español)

References

  1. Alegría, P. (2009). La magia de los cuadrados mágicos. Sigma, 34, 107-128.
  2. Acuña, S., Arellano, M., y Baraona, R. (2010). Cuadrados mágicos y matrices mágicas. Revista del profesor de matemáticas. Sociedad de Matemática de Chile., 11, 22-38.
  3. Brocardo, J. (2001). As investigações na aula de matemática: um projeto curricular no 8º ano. Lisboa.
  4. Brousseau, J. (1998). Le contrat didactique : le milieu. Recherches en Didactique des Mathematiques, 1990, 9 (9.3), pp.309 - 336. ⟨hal-00686012⟩
  5. Brousseau, G. (1997). Los diferentes roles del maestro. In C. Parra & I. Saiz (Eds.), Didáctica de matemáticas: aportes y reflexiones (pp. 65–94). Buenos Aires - Barcelona - México: Paidós Educador.
  6. D´Amore , B. (2006). Didáctica de la Matemática. Bogotá: Didácticas magisterio.
  7. Domínguez, L. G. (2016). Procesos de Generalización a partir de cuadrados mágicos. Bogotá.Facanali, J. (2004). Um estudo sobre a própria prática em um contexto de aulas investigativas de Matemática. Campinas.
  8. Fiorentini, D. y Cristóvão, E. (2006). Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática.
  9. Gascón, J. (1994). El papel de la resolución de problemas en la enseñanza de las matemáticas. Educación Matemática, 06(03), pp. 37-51.
  10. Gascón, J. (1998). Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica. Recherches En Didactique Des Mathématiques, 18(1), 7–34. https://revue-rdm.com/1998/evolucion-de-la-didactica-de-las/
  11. Historias y biografías, 2024.Cuadrado Mágico de Durero: Descripción y Solución https://Cuadrado Mágico de Durero: Descripción y Solución (historiaybiografias.com)
  12. Limas Berrio, L. J., y Jiménez Espinosa, A. (2017). Actividades exploratorio-investigativas en clases de matemáticas. Eco Matemático, 8(1), 93–105. https://doi.org/10.22463/17948231.1480
  13. Mencken , J. (2014). Cuadrados mágicos. Matemáticas amenas.Moreno, C. (2012). La construcción del conocimiento: un nuevo enfoque de la educación actual. Revista Sophia: Colección de Filosofía de la Educación.
  14. Oliveira, H., Segurado, M., & Ponte, J. P. (1996). Explorar, Investigar e Discutir na Aula de Matemática. Actas do ProfMat96, 207-213.
  15. Perussi, R. (2006). Tarefas Investigativas de Matemática: Uma Análise de Três Alunas de 8ª Série do Ensino Fundamental. Curitiba.
  16. Ponte, J. P. (2010). Explorar e Investigar em Matemática: Uma Actividade Fundamental no Ensino e na Aprendizagem. Revista iberoamericana de educación matemática, 13-30.
  17. Ponte, J. P., Brocardo, J., & Oliveira, H. (2003). Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autentica editora.
  18. Ponte, J. P. (2004). Problemas e investigaciones en la actividad matemática de los alumnos. In J. Giménez, L. Santos, & J. P. Ponte (Eds.), La actividad matemática en el aula (pp. 25-34). Barcelona: Graó.
  19. Priscila, J. (2011). investigação matemática em sala de aula: as mudançasprocedimentais de alunos do ensino medio. Actas del 3 congreso uruguayo de educación matemática.
  20. Segurado, I., & Ponte, J. P. (1998). Concepções sobre a matemática e trabalho investigativo. Quadrante, 7(2), 5-40.
  21. Tovar Ramírez, L. (2016). Desarrollo del pensamiento geométrico con metodologías activas. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia Sede Manizales., Manizales.

Downloads

Download data is not yet available.