Public policies of business development and innovation from the perspective of new public management and governance: case CREAME

Authors

  • Geovanny Perdomo Charry
  • José Enrique Arias Pérez

DOI:

https://doi.org/10.19053/22565779.2447

Keywords:

Business incubator, regional system of innovation

Abstract

The aim of this paper is to analyze public policies of business development and innovation, from the perspective of the new public management, governance and a business incubator that has a large impact on its formulation, CREAME. In themethodology, we used the case study, combining documentary analysis with semi-structured interview. The results evidenced that policies have emerged predominantly in the regional context, by the convergence of different actors, including non governmental, that play an important role in the formulation, implementation and evaluation, which is consistent with the features of the public management model modus vivendi and/or the negotiated of action

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduh,M.D., Souza, C.,Quazi,A.&Burley, H. T. (2007). nvestigating and classifying clients’ satisfaction with business incubator services. Managing Service Quality, 17 (1), 74-91.

Allen, D. N. & Rahman, S. (1985). Small business incubators: a positive environment for entrepreneurship. Journal of Small BusinessManagement, 23 (3), 12-22.

Allen, D. N. & McCluskey, R. (1990). Structure, policy, services, and performance in the business incubator industry.Entrepreneurship: Theory and Practice, 15 (2), 61-78.

Arellano,D. &Cabrero, E. (2005). LaNueva Gestión Pública y su teoría de la organización: ¿son argumentos antiliberales? Justicia y equidad en el debate organizacional público. Gestión y política pública, 14 (3), 599-619.

BID(2011).Medellín: transformación de una ciudad. Alcaldía de Medellín 2008-2011. Medellín, Colombia: Banco Interamericano de Desarrollo.

Campbell, C., Berger, D., Janus, J. &Olson, K. (1988). Change agents in the new economic: business incubators and economic development. Minneapolis, MN: Hubert Humphrey of Institute Public Affairs.

Castells,O.M. & Vilaseca, R. J. (Edit.) (2007). Entorno innovador, iniciativa emprendedora y desarrollo local. España:Octaedro, CREAME (1998). Informe anual de gestión, presentado a la asamblea general de la Corporación Incubadora de Empresas de Base Tecnológica en el mes de marzo. Medellín, Colombia: CREAME.

CREAME (1999). Informe anual de gestión, presentado a la asamblea general de la Corporación Incubadora de Empresas de Base Tecnológica en el mes de marzo.Medellín,Colombia: CREAME.

CREAME (2006). Informe anual de gestión, presentado a la asamblea general de la Corporación Incubadora de Empresas de Base Tecnológica en elmes demarzo. Medellín, Colombia: CREAME.

CREAME (2007). Informe anual de gestión, presentado a la asamblea general de la Corporación Incubadora de Empresas de Base Tecnológica en el mes de marzo. Medellín, Colombia: CREAME.

CREAME (2011). Portafolio de Servicios del Centro Integral de Servicios Empresariales. Medellín, Colombia: CREAME.

Crozier, M. & Friedberg. (1990). El actor y el sistema. Las contradicciones de la acción colectiva. México: Patria Traducción de la obra en Francés L’acteur et le systeme. Les contraintes de l’acttion collective. Editada en 1977 por Éditions du Seuil.

Eshun Jr., J. P. (2004). ¿Where do business incubator come from? the origins, evolution and institutionalization of business incubator: evaluating performance and assessing outcome. PhD thesis submitted to the University of Columbia, NewYork.

Eshun Jr., J. P. (2009). Business incubator as strategy.Business Strategy Series, 10 (3), 156-166.

Garrido, M. (2003). Sistema Nacional de Innovación y Centros de Desarrollo Tecnológico en Colombia. Primer Congreso Iberoamericano de Centros Tecnológicos.Valencia, España.

Hackett, S. M. & Dilts, D. M. (2004a). A systematic review of business incubation research. The Journal of Technology Transfer, 29 (1), 55 82.

Hackett, S. M. y Dilts, D.M. (2004b). Areal options-driven theory of business incubation. The Journal of Technology Transfer, 29 (1): 41 54.

Hansen, M.T., Cresbrough, H.W., Nohria & Sull, D.N. (2000). Networked incubators: hosthouses of the new economy. Harvard Business Review, 78 (5), 74-84.

Hoffman, A. J. (2001). A road map of corporate environmentalism. In From heresy to dogma, an institutional history of corporate environmentalism. Stanford, CA: Stanford UniversityPress.

Malaver, R. F. & Vargas, P.M. (2005). Políticas y avances en la ciencia, la tecnología y la innovación en Colombia 1990-2005. Cuadernos de Administración, 18 (30), 39-78.

Malaver, R. F. & Vargas, P. M. (2006). La innovación en Colombia 1990-2004. Innovación y Ciencia, 13 (3), 40-47.

Meny, Y. & Thoening, J. C. (1992). Las políticas públicas. F. Morata (trad.). Barcelona:Ariel.

Monnier, E. (1992). Evaluations de l’action des pouvoirs publics. Paris: Económica.

Monroy, S. E. (2006). Nuevas políticas y estrategias de articulación del sistema de ciencia y tecnología e innovación colombiano. Revista Innovar, 16 (28), 157-172.

Montenegro, T. I. (2007). Existe un Sistema Nacional de Innovación en Colombia. Bogotá: Colciencias.

Muller, P. (2006). Las políticas públicas. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Robledo, J. & Echavarría, E. S. (2006). Un SistemaNacional deCiencia, Tecnología e Innovación: hacia la necesaria integración de la investigación y la innovación. Innovación y Ciencia, 13 (3), 34-39.

Orozco, P. (2006). Un aporte a la discusión sobre los Sistemas Nacionales de Ciencia, Tecnología e Innovación. Innovación y Ciencia, 13 (3), 34-39.

Peters, G. B. (2004). De la administración pública a la gobernanza. En: M. Pardo (comp.). Cambios en la naturaleza de la administración pública: de las preguntas sencillas a las respuestas difíciles.México: El Colegio de México, Centro de Estudios Internacionales.

Ramírez, M. G., Vargas, L.G. & De la Rosa, A. A. (2011). Estudios organizacionales y administración. Contrastes y complementariedades: caminando hacia el eslabón perdido. Revista Fórum Doctoral, 3, 7-51.

Rosas, C. J. (2011). Gestión y evaluación en la institución municipal. Coordinación, concurrencia, interrelaciones y políticas públicas para el desarrollo local. Concurso de oposición. Convocatoria: CO.A.CSH.a.005.10, México.

Sherman, H. & Chappell, D.S. (1998). Methodological challenges in evaluating business incubator outcomes. Econ.Dev, 12 (4), 313 – 321.

Smilor, R. & Gill, M.D. Jr. (1986). The new business incubator: linking talent, technology and know-how. Lexington, MA.: Lexington Books.

Tsai, F. S.,Hsieh, L.H.Y. Fang, S.C.&Lin, J. L. (2009). The co-evolution of business incubation and national innovation systems in Taiwan. Technological Forecasting and Social Change, 76 (5), 629-643.

Verma, S. (2004). Success factors for business incubators: an empirical study of canadian business incubators. MBA thesis submitted to the Eric Sprott School ofBusiness Carleton University, Ottawa,Ontario.

Yin,R.K. (2003).Case study research. Design andmethods. (3rd. Ed.). Thousand Oaks.

Published

2014-04-07

How to Cite

Charry, G. P., & Pérez, J. E. A. (2014). Public policies of business development and innovation from the perspective of new public management and governance: case CREAME. Apuntes Del Cenes, 32(56), 175–204. https://doi.org/10.19053/22565779.2447

Issue

Section

Economía y empresa

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.